آرشيو اخبار
دلايل عقب گرد در خودکفايي شکر
 
دبير و عضو هيئت مديره انجمن صنايع قند و شکر با اشاره به اينکه قيمت گذاري دستوري منجر شده تجار رغبتي به واردات شکر نداشته باشند،گفت: احتمال قطع صادرات اين کالا از سوي هند و برزيل وجود دارد.
بهمن دانايي، دبير و عضو هيئت مديره انجمن صنايع قند و شکر ايران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اينکه سال گذشته يک ميليون و 450 هزار تن شکر در کشور توليد شد گفت: ما در سال گذشته به دليل مشکلاتي که در حوزه آب و جيره بندي آن بوجود آمد در توليد نيشکر با چالش مواجه شديم به طوري که مزارع نيشکر سال گذشته فقط 40 درصد نياز آبي خود را دريافت کردند.
به گفته دانايي توليد شکر در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن حدود 150 هزار تن کاهش پيدا کرد.
وي با اشاره به اينکه امسال وضعيت آب نسبت به سال گذشته بهتر بود اظهار اميدواري کرد در سال جاي 7 ميليون تن نيشکر توليد شود که از اين ميزان حدود 700 هزار تن شکر استحصال خواهد شد.
دبير انجمن صنايع قند و شکر ايران گفت: در توليد چغندرقند متأسفانه نسبت به سال گذشته عقب هستيم و با توجه به شرايط موجود تصور نمي‌کنم که اين مسئله جبران شود.
به گفته دانايي سطح قرارداد چغندرقند در 15 ارديبهشت 1400، 102 هزار هکتار بوده امسال اين رقم به 81 هزار هکتار رسيده است.
قيمت چغندر به موقع افزايش نيافت، کشاورزان نکاشتند
وي درباره دليل اين مسئله توضيح داد که به دليل افزايش قيمت گندم کشاورزان توقع داشتند نرخ خريد تضميني چغندرقند نيز اصلاح شود اما دولت در بدترين زمان ممکن يعني 27 ارديبهشت ماه جاري اين کار را انجام داد که فصل کشت تمام شده و اراضي زير کشت ساير محصولات رفته بود.
اين فعال بخش خصوصي تاکيد کرد: حتي اگر دولت اوايل سال جاري قيمت را اصلاح مي‌کرد نيمي از اين عقب ماندگي جبران مي‌شد.
دانايي با اشاره به اينکه پيش‌بيني مجموع توليد چغندرقند پاييزه و بهاره در سال جاري حدود 5 ميليون تن خواهد بود گفت: اين رقم يک ميليون و 600 هزار تن از سال گذشته کمتر است.
دلايل عقب گرد در خوداتکايي شکر چه بود؟
دبير انجمن صنايع قند و شکر در پاسخ به اين پرسش که گفته مي‌شد ما در توليد شکر وضعيت مناسبي در سالهاي اخير داريم و حتي به مرز خودکفايي نزديک شده ايم چه اتفاقاتي منجر به چنين عقبگردي در توليد شد، ادامه داد: تصميم گيري هاي نادرست و بي منطق مسئولان از جمله مهمترين دلايل اين امر است. اگر قيمت خريد تضميني چغندر قند به موقع و منطقي اعلام مي‌شد امسال با توجه به اينکه مشکل آب نداشتيم وضعيت بهتري در توليد داشتيم اما متأسفانه مسئولان مربوطه بدون حضور تشکل‌هاي تخصصي تصميماتي را مي‌گيرند که بي نهايت به ضرر توليد است.
وي با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزي در حذف بخش خصوصي از جلسات تصميم‌گيري عنوان کرد که مسئولان مي‌توانند به راحتي از تجارب و تخصص فعالان بخش خصوصي استفاده کنند اما متأسفانه در دوره اخير به شدت به بخش خصوصي بي احترامي و بي توجهي و تصميمات ضد توليد توسط مسئولان دولتي اتخاذ مي‌شود.
دبير انجمن صنايع قند و شکر در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه از آذرماه 1400 درباره وضعيت کنوني بازار شکر به مسئولان وزارت جهاد کشاورزي هشدار داده بوديم گفت: انجمن کارخانه‌هاي قند و شکر از سال 93 و در دوره آقاي حجتي به عنوان مسئول تنظيم بازار اين کالا منصوب شد و در اين مدت نيز عملکرد مناسبي داشته جز در مواقع نادري که بازار دچار نوسانات نسبي شده و دليل اين نوسانات نيز دولت و تصميم‌هاي دولتي‌ها بوده است.
بي‌توجهي مسئولان وزارت جهاد کشاورزي به بخش خصوصي!
دانايي اضافه کرد: انجمن پيش بيني کرده بود که توليد سال گذشته حدوداً تا ماههاي اول 1401 کافي است و بعد از آن ذخاير رو به اتمام مي‌گذارد به همين جهت در آذرماه سال گذشته از معاونت توسعه بازرگاني وزارت جهادکشاورزي درخواست تعيين وقتي براي برگزاري جلسه و صحبت در اين زمينه کرديم اما متأسفانه هيچگاه به اين درخواست انجمن پاسخ داده نشد.
وي افزود: درواقع ما مي‌خواستيم از مسئولان جديد وزارت جهاد کشاورزي بپرسيم که آيا هنوز انجمن را به عنوان مسئول تنظيم بازار شکر قبول دارد يا خير و اگر قبول دارد بايد براي واردات اين کالا برنامه ريزي مي‌شد که متأسفانه به درخواست ما پاسخي داده نشد.
دبير و عضو هيئت مديره انجمن صنايع قند و شکر با بيان اينکه ما در شش ماهه اول 1400 واردات شکر داشتيم، اظهار داشت: اين ميزان در همان مدت ? ماهه مصرف شد و به اتمام رسيد و براي شش ماهه دوم هم از توليدات داخل استفاده شد که اين توليدات تا ماههاي اول سال جاري را نيز پاسخگو بود اما بايد براي ماههاي پيش رو و تا آخر تابستان از شکر وارداتي استفاده کنيم. وي گفت براي 4 ماه آتي حدود 800 هزار تن بايد وارد شود که بخشي از آن در حال انجام است و براي بخش دوم بايد بسرعت عمل کرد.
احتمال قطع صادرات شکر از سوي برزيل و هند
دانايي افزود: متأسفانه قيمت‌هاي جهاني نيز به شدت افزايش يافته و حتي اين احتمال وجود دارد که برزيل و هند صادرات شکر خود را قطع کنند.
وي با اشاره به اينکه در حال حاضر تعدادي از کارخانه‌هاي قند در حال توليد شکر از چغندر پاييزه هستند گفت متأسفانه به دليل عدم اعلام قيمت جديد شکر بر اساس افزايش 300 توماني نرخ تضميني چغندر نمي‌توانيم شکر توليدي را عرضه کنيم و اين در حالي است که از يکسو کارخانه‌ها شديداً به نقدينگي نياز دارند تا مطالبات کشاورزان را پرداخت کنند و از سوي ديگ بازار به شکر نياز دارد.
اين فعال بخش خصوصي تاکيد کرد: يکي از اصول مهم تنظيم بازار اين است که کمبود کالا در بازار وجودنداشته باشد. وقتي با کمبود کالا مواجه باشيم در بازار عطش ايجاد مي‌شود و در نتيجه اين مسئله، با انبار خانگي يا انبار از سوي مصرف کنندگان عمده مواجه خواهيم بود.
دانايي سياست برخورد تعزيراتي وزارت جهاد کشاورزي براي تنظيم بازار را نيز مورد انتقاد قرار داد و خاطرنشان کرد: نمي‌توان با کنترل و بازرسي و داغ و درفش بازار را تنظيم کرد. بايد با برنامه‌ريزي اصولي و بموقع کالا به اندازه کافي تأمين و عرضه شده تا بازار اشباع شود و به تعادل برسد. مگر وزارت جهاد کشاورزي و دستگاه‌هاي نظارتي چند نفر بازرس دارند که تمام مغازه‌هاي کشور را کنترل کنند؟
قيمت گذاري دستوري باعث شد تجار رغبتي به واردات نداشته باشند
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه با تصويب کارگروه تنظيم بازار از ابتداي سال 1400 شکر از شمول قيمت گذاري دولتي خارج و مقرر شد که واردکنندگان و حتي کارخانه‌هاي قند بر اساس ضوابط قيمت‌گذاري کالاهاي توليد داخل و وارداتي ابلاغي از سوي هيئت تعيين و تثبيت قيمتها نسبت به محاسبه قيمت شکر خود اقدام کنند افزود: ناگهان در دي ماه 1400 مجدداً اين کالا مشمول قيمت گذاري دولتي شد و ما نمي‌دانيم که به چه دليل چنين اتفاقي افتاد. چرا که وقتي واردات شکر با ارز نيمايي انجام مي‌شود هيچ توجيهي براي قيمت گذاري دستوري آن وجود ندارد.
دبير انجمن صنايع قند و شکر تصريح کرد: در حال حاضر واردات يک کشتي 60 هزار تني شکر، يکهزار ميليارد تومان نقدينگي نياز دارد و تجار چنين ريسکي را انجام نمي‌دهند که اقدام به واردات اين کالا کنند که مشخص نيست چه قيمتي براي آن در داخل تعيين مي‌شود.
راهکار پيشنهادي براي تنظيم بازار شکر چيست؟
وي با اشاره به اينکه به وزارت جهاد کشاورزي و معاونان اين وزارتخانه در اين رابطه نامه‌هاي متعددي نوشته ايم و مکاتبات زيادي انجام داده ايم تا شکر اعم از توليد داخل و وارداتي از شمول قيمت گذاري دولتي خارج و ضوابط قيمت‌گذاري توسط توليدکنندگان و واردکنندگان رعايت شود گفت: در اين صورت واردکنندگان جرأت و جسارت پيدا مي‌کنند تا بسرعت وارد اين حوزه شوند.
دانايي درباره اينکه چه راهکاري پيشنهاد مي‌کنيد تا دولت بتواند بازار شکر را تحت کنترل بگيرد تصريح کرد: در اسرع وقت بايد اين کالا از شمول قيمت گذاري دولتي خارج شود و تا هند و برزيل براي صادرات خود محدوديتي ايجاد نکرده اند بتوانيم واردات انجام دهيم.
وي اضافه کرد: واردات شکر از هند بين 20 تا 30 روز و از برزيل حدود 70 تا 80 روز زمان مي‌برد که ما بايد در اسرع وقت براي تنظيم بازار داخل اقدام به واردات اين کالا از هند کنيم
تاريخ خبر: 01/03/02
منبع: خبرگزاري مهر
كد خبر: 580
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR