آرشيو اخبار
شکر تا آخر سال گران نمي شود/دولت سيزدهم به خودکفايي کمک کند
 
دبير انجمن کارخانجات توليدکنندگان قند و شکر با بيان اينکه قيمت شکر تا پايان سال افزايشي ندارد،گفت: با توجه به افزايش شديد قيمت جهاني، توليد داخل بر واردات مزيت يافته است.
بهمن دانايي، دبير انجمن کارخانجات توليدکنندگان قند و شکر در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به مباحث مطرح شده مبني بر افزايش قيمت شکر در بازار گفت: هيچکدام از اين مباحث، صحت ندارد.
وي تصريح کرد: شکري که در حال حاضر در بازار عرضه مي‌شود، توليد داخل است و قيمت جهاني شکر هر چقدر هم که رشد کند، تأثيري بر نرخ اين کالا ندارد ضمن اينکه با توجه به شرايط مطلوب توليد و عرضه، حداقل تا پايان سال‌جاري قيمت شکر هيچ‌گونه افزايشي نخواهد داشت.
دبير انجمن کارخانجات توليدکنندگان قند و شکر ادامه داد: اگر شکري که هم اکنون در بازار عرضه مي‌شود، توليد داخل نبود قيمت آن درب کارخانه به هر کيلوگرم 16 هزار تومان مي‌رسيد.
با توجه به شرايط مطلوب توليد و عرضه، حداقل تا پايان سال‌جاري قيمت شکر هيچ‌گونه افزايشي نخواهد داشت
دانايي با بيان اينکه قيمت جهاني هر کيلوگرم شکر هم اکنون 530 دلار است، افزود: سال گذشته قيمت جهاني شکر حدود ??? دلار بوده که امسال حدود 200 دلار رشد کرده است.
به گفته وي، هم اکنون قيمت شکر توليد داخل درب کارخانه 12 هزار و 500 تا 600 تومان در هر کيلوگرم است ضمن اينکه شرکت بازرگاني دولتي شکر را کيلويي 11 هزار و 500 تومان تحويل خانوار و صنوف مي‌دهد.
دانايي ادامه داد: در دو تا سه ماه گذشته هم که توليد داخل به بازار عرضه نشده بود، شرکت بازرگاني دولتي نياز بازار را تأمين کرد.
دانايي با اشاره به اينکه شرکت بازرگاني دولتي همواره بايد 500 هزار تن شکر به عنوان ذخاير استراتژيک داشته باشد، گفت: زماني که بازار دچار نوسان مي‌شود، اين شرکت اقدام به توزيع شکر براي تنظيم بازار مي‌کند.
مصاحبه‌ها درباره افزايش قيمت شکر هدف دار و براي بر هم زدن تعادل بازار است
وي با بيان اينکه مصاحبه‌هايي که درباره افزايش قيمت در بازار انجام مي‌شود، هدف دار است، افزود: ما احتمال مي‌دهيم برخي اشخاص از شرکت بازرگاني دولتي شکر خريداري و آن را انبار کرده‌اند تا در فرصت مناسب به قيمت گران‌تر بفروشند و همين مسئله باعث چنين جوسازي‌هايي شده است.
دانايي با اشاره به اينکه واحدهايي که از شرکت بازرگاني دولتي سهميه شکر دريافت مي‌کنند، بايد پروانه داشته باشند، گفت: اين واحدها به بهانه بسته بندي و توليد قند، شکر مي‌گيرند اما متأسفانه بعد از صدور حواله توسط شرکت بازرگاني دولتي، نظارتي بر اين مسئله وجود ندارد و مشخص نمي‌شود که اين شکرها کجا مي‌رود و به چه صورت عرضه مي‌شود. در حالي که وزارت صمت و سازمان حمايت بايد به دقت روي اين مسئله نظارت داشته باشند.
اين فعال بخش خصوصي تصريح کرد: 15 روز ديگر اوج توليد شکر در کشور است و پيش بيني مي‌شود امسال حدود يک ميليون و 400 هزار تن شکر از محل چغندر بهاره و نيشکر توليد شود ضمن اينکه پيش از اين نيز 160 هزار تن شکر از محل چغندر پاييزه توليد شده است.
مصرف داخلي شکر به شدت کاهش يافته است
دانايي ادامه داد: با توجه به اينکه مصرف شکر در کشور به شدت کاهش يافته است، پيش بيني بازار بسيار آرامي را براي اين محصول تا آخر سال داريم.
وي ضمن رد ادعاهايي مبني بر اينکه مصرف ساليانه شکر در کشور دو ميليون و 800 هزار تن است، تأکيد کرد: در طول تاريخ هيچ گاه مصرف شکر در کشور ما به اين اندازه نبوده است. در دوران قبل از کرونا مصرف اين کالا در کشور سالانه دو ميليون و 200 هزار تن بوده و در حال حاضر پيش بيني مي‌شود که به يک ميليون و 700 تا يک ميليون و 800 هزار تن کاهش يافته است.
خودکفايي در توليد شکر يک گام بسيار بلند در تأمين امنيت غذايي کشور به حساب مي‌آيد
دانايي متذکر شد: در ماه‌هاي تير، مرداد و شهريور بايد ماهانه بين 200 تا 220 هزار تن شکر به بازار عرضه مي‌شد اما ميزان عرضه به 150 هزار تن در ماه نيز نرسيد و دليل اين مسئله کاهش شديد تقاضا بوده است.
اين فعال بخش خصوصي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه قيمت شکر بسته بندي يک کيلوگرمي بايد بين 15 تا 16 هزار تومان براي مصرف کننده نهايي باشد، تأکيد کرد: بسته بندي کننده ملزم است که قيمت شکر را روي بسته بندي درج کند و اگر روي بسته بندي قيمت درج نشده باشد دستگاه‌هاي نظارتي با خرده فروشان و کساني که اين بسته بندي را انجام داده اند، برخورد مي‌کند و آنها بايد پاسخگو باشند که چرا قيمت درج نشده و يا چرا محصولي عرضه مي‌کنند که بر روي آن قيمت وجود ندارد.
مزيت توليد داخلي بر واردات / ‏?دولت سيزدهم به خودکفايي کمک کند
وي در ادامه با اشاره به معرفي سيد جواد ساداتي نژاد به عنوان وزير پيشنهادي جهاد کشاورزي، اظهار داشت: خوشبختانه وضعيت توليد شکر در کشور بسيار مطلوب است و ما در يک قدمي خودکفايي قرار داريم. از وزير جهاد کشاورزي آينده درخواست داريم که نگاه ويژه‌اي به اين بخش داشته باشد که بتوانيم به خودکفايي کامل برسيم.
دانايي تصريح کرد: با توجه به افزايش سرسام‌آور قيمت‌هاي جهاني و واقعي شدن نرخ ارز، توليد شکر در داخل نسبت به واردات آن مزيت پيدا کرده و خودکفايي در اين حوزه يک گام بسيار بلند در تأمين امنيت غذايي کشور به حساب مي‌آيد.
تاريخ خبر: 00/06/03
منبع: خبرگزاري مهر
كد خبر: 572
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR