آرشيو اخبار
ايران در آستانه خودکفايي مجدد در توليد شکر
 

دبير انجمن کارخانجات قند و شکر با بيان اينکه نگران مزارع نيشکر که تحت تاثير بحران آب قرار دارند هستيم، گفت: کشور در آستانه خودکفايي مجدد در حوزه شکر قرار دارد.
بهمن دانايي، دبير انجمن کارخانجات توليد کننده قند و شکر در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره مباحث مطرح شده مبني بر آسيب ديدن توليد چغندرقند به دليل خشکسالي گفت: خوشبختانه امسال مشکل خاص و نگران کننده‌اي در حوزه توليد چغندرقند نداريم.
وي با اشاره به اينکه سطح زير کشت چغندر بهاره امسال حدود 100 هزار هکتار بوده است، افزود: با شرايط موجود اميدوار هستيم به ارقام برآورد شده در اين زمينه دست يابيم.
دبير انجمن کارخانجات توليد کننده قند و شکر با بيان اينکه سطح زير کشت چغندر پاييزه نيز بيش از 20 هزار هکتار بوده است، اضافه کرد: حدود يک ميليون و 400 هزار تن چغندر پاييزه امسال در کشور توليد شد که از اين محل حدود 160 تا 165 هزار تن شکر توليد مي‌شود و اين رقم بسيار خوبي است.
دانايي اضافه کرد: سال گذشته ميزان توليد چغندر پاييزه 940 تا 950 هزار تن بوده است.
اين فعالي بخش خصوصي تصريح کرد: اگر اتفاق خاصي نيفتد 5.5 ميليون تن چغندر بهاره برداشت مي‌کنيم که از اين رقم حدود 700 هزار تن شکر توليد مي‌شود و مجموع شکر استحصالي از چغندر پاييزه و بهاره به حدود 900 هزار تن خواهد رسيد.
وضعيت توليد نيشکر نگران کننده است
وي تاکيد کرد: آنچه مايه نگراني شده توليد نيشکر است که به دليل خشکسالي و بحران آب در استان خوزستان به شدت آسيب ديده است.
دبير انجمن کارخانجات توليد کننده قند و شکر با بيان اينکه کشت نيشکر به خوبي انجام شده بود و مشکلي در اين حوزه نداشتيم اضافه کرد: چالش آبي که در استان خوزستان به وجود آمد باعث شد در اين حوزه دچار مشکل شويم و در مقاطعي اين مسئله، توليد کنندگان را به شدت آزار داد که در پي اين اتفاقات نامه‌هاي زيادي را به وزراي نيرو و جهاد کشاورزي نوشتيم و خواستار رسيدگي به اين مسئله شديم.
دانايي ادامه داد: به دنبال مذاکرات انجام شده، وزير جهاد کشاورزي به مسئله ورود کرد و خوشبختانه مقداري آب براي مزارع نيشکر تخصيص داده شد که اگر چه اتفاق خوبي بود اما براي جبران بحران ايجاد شده کافي نبوده است.
وي با اشاره به اينکه کشت‌هايي که زير سد دز هستند به شدت وضعيت بحراني دارند و در معرض خطر قرار گرفته است، گفت: به عنوان مثال در کشت و صنعت کارون که بزرگترين توليد کننده شکر سفيد کشور است مزارع خشک شده و متأسفانه تا چشم کار مي‌کند ني‌هاي خشک شده را مي‌بينيم. به همين جهت ما بسيار نگران توليد نيشکر در سال جاري هستيم.
دانايي با بيان اينکه آبي که به مزارع کشت و صنعت کارون مي‌رسد از سد دز وارد رودخانه دز و از آنجا وارد مزارع کارون مي‌شود، گفت: متأسفانه کشاورزاني که در بالادست کارون قرار دارند بيش از سهميه، آب برداشت کرده‌اند و اين مسئله سبب شده که آبرساني به کشت و صنعت کارون 30 تا 40 درصد کاهش پيدا کند.
وي با اشاره به اينکه برداشت نيشکر از اول آبان ماه آغاز مي‌شود گفت: اگر در پاييز بارندگي اتفاق بيفتد مي‌توان به احياي بخشي از مزارع تا حدود زيادي اميدوار بود. ضمن اينکه ما خواستار رسيدگي فوري مسئولان مربوطه به وضعيت مزارع زير کشت نيشکر هستيم.
دانايي با اشاره به اينکه کشت و صنعت کارون بزرگترين کارخانه توليد کننده شکر سفيد کشور است، گفت: برآورد مي‌شد امسال 180 هزار تن شکر توسط اين کشت و صنعت توليد شود و هدف‌گذاري براي سال بعد 200 هزار تن شکر بود که با وضعيت ايجاد شده، اين پيش بيني به 130 تا 140 هزار تن کاهش يافته است.
دبير انجمن کارخانجات توليد کننده قند و شکر با بيان اينکه پيش بيني ما در حوزه توليد نيشکر 6 ميليون تن ني است، ادامه داد: برخي حدود 7.5 ميليون تن توليد نيشکر را برآورد مي‌کنند که در اين صورت 750 هزار تن شکر از محل توليد نيشکر استحصال خواهد شد.
امسال 1.7 ميليون تن شکر در کشور توليد مي‌شود
دانايي تصريح کرد: در اين صورت توليد شکر کشور در سال جاري به يک ميليون و 600 تا يک ميليون و 700 هزار تن مي‌رسد که اين رقم به توليد سال 96 که 2 ميليون و 15 هزار تن شکر در کشور توليد کرديم بسيار نزديک است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود در واکنش به مباحث مطرح شده مبني بر اينکه نيشکر محصولي بسيار آب بر است و کشت آن در استاني مانند خوزستان منابع آب را به شدت تهديد مي‌کند و عده‌اي خواستار عدم کشت اين محصول و جايگزيني مارچوبه و کنجد به جاي آن هستند گفت: با اين نظريه به شدت مخالف هستم. سطح زير کشت نيشکر در استان خوزستان 87 هزار هکتار است و پيش از کشت نيشکر، اين زمين‌ها کاملاً مرده بودند.
دانايي اضافه کرد: سرمايه گذاران ورود کردند و با شست و شوي اين زمين‌ها، شوري آنها را از بين بردند که اين منجر به احياي اراضي و در نتيجه کشت نيشکر شد.
محمود حجتي، وزير سابق جهاد کشاورزي کمک بسيار زيادي به از بين بردن مافياي واردات شکر کرد
دبير انجمن کارخانجات توليد کننده قند و شکر تاکيد کرد: اکنون که اين مزارع احيا شده عده‌اي بحث عدم کشت نيشکر را مطرح مي‌کنند در حالي که اگر اين اتفاق بيفتد اراضي نيشکر از بين مي‌رود و محصول ديگري نيز آنجا کشت نخواهد شد ضمن اينکه 5 تا 6 واحد از کارخانجات نيشکر در جنوب اهواز واقع شده که نزديک خليج است و اگر آنجا کشت نيشکر انجام نشود آب وارد خليج و بعد از آن درياي عمان مي‌شود و از دسترس ما خارج خواهد شد.
دانايي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه اگر پاييز و زمستان امسال بارندگي خوبي داشته باشيم عواقب خشکسالي جبران مي‌شود، گفت: در غير اين صورت ما آثار ناشي از خشکسالي امسال را در سال‌هاي آتي خواهيم ديد و اين مسئله روي توليد چغندرقند نيز تأثير مستقيم خواهد داشت.
مافياي شکر با سرکوب نرخ ارز، شکر ارزان وارد مي‌کردند
وي همچنين با اشاره به افزايش سرسام‌آور قيمت جهاني شکر تصريح کرد: زماني در کشور ارز ارزان قيمت براي واردات شکر اختصاص مي‌دادند و در کنار اين مسئله قيمت جهاني نيز پايين بود. بنابراين شکر ارزان قيمت وارد و عنوان مي‌کردند که واردات مزيت بيشتري نسبت به توليد داخل دارد در حالي که اين مزيت را با سرکوب نرخ ارز ايجاد کرده بودند.
دبير انجمن کارخانجات توليد کننده قند و شکر با اشاره به اينکه خوشبختانه در سال 98 ارز ترجيحي شکر حذف و ارز نيمايي جايگزين آن شد، افزود: در کنار اين اتفاق شاهد افزايش قيمت جهاني شکر نيز بوديم و اين مسائل باعث شده که هم اکنون قيمت شکر وارداتي 2 هزار و 500 تومان گران‌تر از توليد داخلي باشد به طوري که هم اکنون قيمت شکر وارداتي کف کارخانه 15 هزار تومان در هر کيلوگرم و قيمت شکر داخلي بين 12 هزار و 500 تا 13 هزار تومان است.
محمود حجتي به کوتاه کردن دست مافياي واردات کمک بزرگي کرد
دانايي با اشاره به فعاليت مافياي شکر در حوزه واردات اين محصول طي سال‌هاي گذشته گفت: خوشبختانه ما موفق شديم اين مافيا را از بين ببريم و محمود حجتي، وزير سابق جهاد کشاورزي کمک بسيار زيادي به از بين بردن اين مافيا کرد.
زماني در کشور ارز ارزان قيمت براي واردات شکر اختصاص مي‌دادند و در کنار اين مسئله قيمت جهاني نيز پايين بود، بنابراين شکر ارزان قيمت وارد و عنوان مي‌کردند که واردات مزيت بيشتري نسبت به توليد داخل دارد
وي با بيان اينکه هم اکنون توليد داخل داراي مزيت شده است اضافه کرد: طي 2 سال اخير شکر جزو معدود کالاهايي است که بازار آن با ثبات نسبي مواجه بوده البته قيمت اين کالا سال گذشته حدود 6 هزار و 500 تومان بود و امسال به حدود 12 هزار تومان رسيد که اين اتفاق به دو دليل رخ داد. اول اينکه ارز ترجيحي از واردات حذف و ارز نيمايي جايگزين آن شد همچنين قيمت خريد تضميني چغندرقند نسبت به پارسال 107 درصد افزايش پيدا کرد و قيمت چغندر 70 درصد نرخ تمام شده توليد شکر را تشکيل مي‌دهد.
حداکثر قيمت شکر فله براي مصرف کننده 15 هزار تومان و شکر بسته بندي 16 هزار و 500 تومان است
دبير انجمن کارخانجات توليد کننده قند و شکر اضافه کرد: با اين حال شکر جزو کالاهايي بوده که بازار آرامي داشته و هم اکنون مباحثي مبني بر اينکه در برخي فروشگاه‌ها عرضه اين محصول کم است مطرح مي‌شود که عامل اين اتفاق نيز کم کارهاي دستگاه‌هاي نظارتي است و کارخانجات نمي‌توانند مراکز خرده فروشي را هم کنترل کنند.
دانايي تاکيد کرد: قيمت شکر درب کارخانه حدود 12.500 تومان است بنابراين بايد به دست مصرف کننده نهايي با قيمت 15 هزار تومان برسد. البته قيمت شکر بسته بندي يک کيلوگرمي 1.500 تومان به خاطر بسته آن بيشتر است و بايد با قيمت 16 هزار و 500 تومان به درست مصرف کننده برسد.
دبير انجمن کارخانجات توليد کننده قند و شکر با بيان اينکه بهره‌برداري اصلي ما در حوزه چغندرقند از نيمه شهريور شروع مي‌شود، گفت اگر اتفاق خاصي نيفتد تا ارديبهشت و خرداد سال 1401 نياز به واردات حتي يک کيلوگرم شکر هم نداريم و نگراني نيز در حوزه تأمين وجود ندارد.
مصرف شکر در داخل کاهش يافت / ‏در آستانه خودکفايي مجدد هستيم
وي درباره اينکه آيا مي‌توان گفت کشور بار ديگر در آستانه خودکفايي توليد شکر قرار گرفته است، اضافه کرد: مصرف شکر در داخل کشور کاهش پيدا کرده به طوري که ما قبلاً به صورت ماهيانه در پاييز و زمستان 140 هزار تن، ايام عيد 220 هزار تن و در تير، مرداد و شهريور 210 هزار تن نياز به شکر داشتيم. در حالي که هم اکنون شکري که به بازار عرضه شده و نياز را برطرف کرده 150 هزار تن بوده است و بازار بيش از اين کشش ندارد.
دانايي با اشاره به اينکه بنابراين 60 هزار تن کاهش مصرف را در اين فصل داشتيم افزود: صنايع مصرف کننده شکر توليدشان به شدت کاهش پيدا کرده چرا که هم قدرت خريد مردم کاهش يافته و هم صادرات آنها افت کرده است. ضمن اينکه مردم نيز مانند گذشته نمي‌توانند شيريني و شکلات خريداري کنند. اگر غير از اين بود و مصرف شکر مانند گذشته در ايام تابستان به 210 هزار تن مي‌رسيد هم اکنون با انفجار بازار اين کالا مواجه بوديم.
دبير انجمن کارخانجات توليد کننده قند و شکر اضافه کرد: بنابراين توليد ما به اندازه مصرف شده و مي‌توان گفت در حوزه شکر بار ديگر به خودکفايي رسيده‌ايم.
تاريخ خبر: 00/05/20
منبع: خبرگزاري مهر
كد خبر: 568
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR