آرشيو اخبار
تعلل وزارت جهاد در اصلاح قيمت هاي خريد تضميني
 
دبير انجمن کارخانجات صنفي قند و شکر با انتقاد از تعلل وزارت جهادکشاورزي در اصلاح قيمت خريد تضميني چغندر قند گفت: دولت بايد حداکثر تا هفته آينده قيمت چغندر قند را اصلاح و اعلام کند.
بهمن دانايي در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اينکه انجمن کارخانجات صنايع قند و شکر کشور توليد چغندرقند را در سال جاري حدود 4.5 ميليون تن و ميزان توليد شکر را 650 هزار تن پيش بيني کرده بود، گفت: حدود 10 روز قبل برداشت ما به پايان رسيد و برداشت چغندر قند 4 ميليون و 566 هزار تن و توليد شکر به 656 هزار و 616 تن رسيد که اين آمار نشان دهنده تحقق پيش بيني‌هاي انجمن است.
متأسفانه با گذشت حدود دو ماه از ابلاغ قانون، وزارت جهاد کشاورزي هنوز شوراي قيمت گذاري محصولات استراتژيک را تشکيل نداده است
وي با اشاره به اينکه توليد شکر در شش ماهه دوم سال جاري يک ميليون و 300 هزار تن پيش بيني مي‌شود گفت: 650 هزار تن از اين ميزان از برداشت چغندر و 650 هزار تن نيز از برداشت نيشکر حاصل مي‌شود که پيش بيني ما در باره برداشت نيشکر 6.5 ميليون تن بوده که تا 30 دي 1399، سه ميليون تن نيشکر برداشت شده است.
دانايي اضافه کرد: از اين ميزان نيشکر، 295 هزار تن شکر توليد شده که با احتساب شکر توليدي از محل چغندرقند تاکنون 951 هزار تن شکر در کشور توليد شده و تا پايان سال به همان يک ميليون و 300 هزار تن پيش بيني انجام شده، خواهد رسيد.
دبير انجمن کارخانجات قند و شکر در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به لزوم اصلاح نرخ خريد تضميني چغندرقند گفت: درخواست ما از دولت اين بود که قيمت چغندرقند تا اوايل آذرماه اصلاح شود. به دليل اينکه کشاورزان بايد تکليف خود را بدانند و براي کشت، تصميم گيري کنند.
اگر قيمت خريد تضميني چغندرقند هر چه زودتر اصلاح نشود اتفاق بدي در حوزه توليد اين محصول و کشت محصولات جايگزين رخ مي‌دهد
وي اضافه کرد: متأسفانه عليرغم قول‌هايي که مسئولين در اين زمينه به ما داده بودند هنوز هيچ اتفاقي در اين زمينه نيفتاده و حدود 2 هفته پيش هم بنده نامه‌اي در اين زمينه به وزير جهاد کشاورزي نوشتم و از وي درخواست کردم که به طور جدي به اين مسئله بپردازد.
دانايي تصريح کرد: اگر قيمت چغندرقند هر چه زودتر اصلاح نشود اتفاق بدي در حوزه توليد اين محصول و کشت محصولات جايگزين رخ مي‌دهد.
وي با انتقاد شديد از تعلل وزارت جهاد کشاورزي در اين زمينه گفت: بر اساس قانون جديدي که در مجلس به تصويب رسيده بايد وزارت جهاد کشاورزي، شوراي قيمت گذاري محصولات استراتژيک را تشکيل دهد تا اين شورا نرخ‌هاي خريد تضميني را اصلاح کند. متأسفانه با گذشت حدود دو ماه از ابلاغ اين قانون به وزارت جهاد کشاورزي هنوز اين شورا تشکيل نشده است.
دانايي با اشاره به اينکه درخواست ما اين است که قيمت خريد تضميني چغندرقند بين 1200 تا 1300 تومان تعيين شود، گفت: با توجه به اينکه قيمت شکر وارداتي افزايش پيدا کرده اگر دولت اين نرخ را براي چغندرقند در نظر بگيرد و زودتر آن را اعلام کند ما در سال آينده بيش از 7 ميليون تن چغندرقند در کشور توليد مي‌کنيم.
متأسفانه مسئولان به واردات دل بسته اند؛ تمام اقدامات در حوزه توليد چغندرقند و شکر توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود و تنها اقداماتي که دولت بايد انجام دهد اعلام قيمت مناسب در زمان مناسب است که همين کار را نيز انجام نمي‌دهد
اين مقام مسئول با اشاره به اينکه در سال 96 در آستانه خودکفايي در توليد شکر قرار گرفتيم گفت در آن سال ما 2 ميليون تن شکر توليد کرديم و نياز کشور حدوداً 2 ميليون و 200 هزار تن است اما در سال 97 دولت اقدامي مشابه آنچه که امسال انجام مي‌دهد، انجام داد و با تعلل بسيار زياد در اعلام قيمت مناسب باعث شد که توليد چغندرقند از 8 ميليون و 700 هزار تن در سال 96 به سه ميليون و 800 هزار تن در سال 98 برسد و به همين نسبت نيز توليد شکر کاهش چشمگيري يافت.
دانايي ادامه داد: متأسفانه مسئولان، به واردات دل بسته اند؛ تمام اقدامات در حوزه توليد چغندرقند و شکر توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود به طوري که کشاورز آب و زمين را فراهم مي‌کند و کارخانجات تمام نهاده‌هاي توليد را در اختيار او قرار مي‌دهند و محصول نهايي نيز توسط کارخانجات از کشاورز خريداري مي‌شود. بنابراين دولت در اين زمينه هيچ هزينه‌اي نمي‌کند و تنها اقداماتي که بايد انجام دهد اعلام قيمت مناسب در زمان مناسب است که متأسفانه همين کار را نيز انجام نمي‌دهد در حالي که ما خواسته زيادي از دولت نداريم.
با خودکفايي در توليد شکر که به راحتي نيز امکانپذير است بين 600 تا 700 ميليون دلار صرفه جويي ارزي خواهد شد
دانايي تاکيد کرد: ما نه از دولت تسهيلات مي‌خواهيم و نه پول و بودجه. در سال جاري کارخانجات 3 هزار و 260 ميليارد تومان چغندر از کشاورزان خريداري کرده‌اند که تا 30 آذر 3.99 هزار و 100 ميليارد تومان معادل 95 درصد مطالبات کشاورزان تسويه شده و در بهمن ماه اين رقم به طور کامل تسويه و مطالبات صفر خواهد شد.
اين فعال بخش خصوصي با تاکيد بر اينکه حمايت از توليد فقط در شعارها انجام مي‌شود گفت: مسئولان مختلف مرتب بر توسعه صادرات و ارزآوري از اين طريق تعيين مي‌کنند، در حالي که با خودکفايي در توليد شکر که به راحتي نيز امکانپذير است بين 600 تا 700 ميليون دلار صرفه جويي ارزي خواهد شد و اين رقم بسيار چشمگيري است.
متأسفانه دولت با دخالت در کار بخش خصوصي اجازه نمي‌دهد که توليد شکر در کشور توسعه پيدا کند
به گفته دانايي سال گذشته 632 ميليون دلار ارز صرف واردات شکر به کشور شده است.
وي تصريح کرد: دولت بايد حداکثر تا هفته آينده قيمت خريد تضميني چغندرقند را اصلاح و اعلام کند در غير اين صورت حتي اگر قيمت را 100 هزار تومان را نيز تعيين کند ديگر فايده‌اي نخواهد داشت. دانايي با اشاره به اينکه کشت چغندرقند علاوه بر تأمين شکر مورد نياز کشور در بحث ايجاد اشتغال تناوب زراعي و احياي اراضي کشاورزي بسيار تأثير گذار است گفت: متأسفانه دولت با دخالت در کار بخش خصوصي در اين زمينه خرابکاري مي‌کند و اجازه نمي‌دهد که توليد شکر در کشور توسعه پيدا کند.
وي با اشاره به به اينکه وزارت جهاد کشاورزي قرار بود از ابتداي مهرماه امسال فاز اول طرح الگوي کشت را در کشور اجرا کند، بيان کرد: نه تنها دولت نتوانست اين طرح را اجرا کند بلکه اقداماتي را هم که انجام مي‌دهد برخلاف جهت اجراي الگوي کشت است. در صورتي که قيمت چغندرقند به موقع اصلاح نشود کشاورزان به کشت گوجه فرنگي، سيب زميني و پياز روي مي‌آورند و سريال افزايش توليد اين محصولات و کمبود توليد شکر مجدداً تکرار مي‌شود. در نتيجه دولت بايد ارز زيادي را صرف واردات کشور کند و از طرف ديگر محصولاتي را که روي دست کشاورزان مانده خريد توافقي کند و دور بريزد.
دانايي تاکيد کرد: سوال ما اين است که مسئولان چند بار قرار است اين سناريو را اجرا کنند و چه زماني قرار است از اين تجربه‌ها درس بگيرند.
تاريخ خبر: 99/11/13
منبع: خبرگزاري مهر
كد خبر: 561
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR