آرشيو اخبار
توليد 8 ميليون تن چغندر قند در سالجاري محقق نمي شود
 

دبير انجمن صنفي کارخانجات قند و شکر با بيان اينکه توليد 8 ميليون تن چغندر قند در سالجاري محقق نمي شود، گفت: پيش بيني توليد شکر 1.3 ميليون تن است.
بهمن دانايي در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه امسال با توجه به افزايش قيمت خريد تضميني چغندر قند در پايان سال 98، استقبال نسبتاً بهتري از کشت اين محصول نسبت به سال گذشته شد، گفت: حدود سه سال طول مي‌کشد تا ما در توليد شکر به دوران طلايي سالهاي 96 و 97 برسيم.
وي تصريح کرد: براساس آخرين آمار گزارش شده از سوي کارخانجات تا سي فروردين ماه، 56 هزارهکتار چغندر بهاره تاکنون کشت شده و اين رقم پارسال 40 هزار هکتار بوده و در سالجاري از رشد 40 درصدي برخوردار بوده است ضمن اينکه کشت بهاره تا خرداد ادامه دارد.
دانايي اظهاراميدواري کرد: سطح زيرکشت چغندر قند در سالجاري به 80 تا 85 هزارهکتار برسد. اين رقم در سال گذشته حدوداً 65 هزارهکتار بوده است.
به گفته اين مقام مسئول برنامه کشت در سالجاري 120 هزارهکتار است که از اين رقم اگر اتفاق خاصي رخ ندهد حدود 85 هزار هکتار آن محقق مي‌شود.
دانايي با بيان اينکه برداشت کشت بهاره چغندر در پاييز انجام مي‌شود، افزود: برداشت کشت پاييزه چغندر قند نيز از هفته قبل شروع شده و پيش بيني مي‌شود از محل کشت پاييزه بين 1.1ميليون تن تا يک ميليون و 150 هزارتن چغندر قند توليد شود. سال گذشته اين رقم 690 هزارتن بوده و امسال توليد چغندر پاييزه 400 هزارتن افزايش دارد.
وي تصريح کرد: سال گذشته مجموع توليد چغندر بهاره و پاييزه 3.8 ميليون تن بوده که امسال اين رقم به حدود 5 ميليون تن خواهد رسيد.
توليد 8 ميليون تن چغندر قند در سالجاري محقق نمي‌شود
دانايي درباره مباحث مطرح شده مبني بر توليد 8 ميليون تن چغندر در سالجاري گفت: امسال به اين ميزان توليد دست پيدا نمي‌کنيم، دست يابي به دوران طلايي توليد نيازمند الزاماتي است که در صورت رعايت اين الزامات طي دو تا سه سال آينده به دوران طلايي باز مي‌گرديم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه هم اکنون در دوران برداشت شکر هستيم اما هنوز وضعيت قيمت و فروش آن مشخص نيست، افزود: به همين جهت اين شکرها توليد و در انبار انباشت مي‌شود بنابراين ما نمي‌توانيم شکرها را بفروشيم و با کشاورزان تسويه حساب کنيم و همين يکي از عواملي است که از رغبت کشاورزان به کشت مي کاهد.
دانايي ادامه داد: بعد از تغيير گروه کالايي شکر و واردات آن با ارز نيمايي، قيمت مصوب اين کالا حذف و با توجه به شرايط واردات هرکيلوگرم شکر وارداتي بين 6200 تا 6300 تومان به فروش مي‌رسد بنابراين الان که شکر وارداتي نرخ مصوب ندارد بايد براي شکر توليد داخل نيز همين اتفاق بيفتد چون در غير اين صورت توليد داخل نمي‌تواند هم راستا با شکر وارداتي حرکت و با آن رقابت کند.
پيش بيني توليد يک ميليون و 300 هزارتن شکر در سالجاري
وي تصريح کرد: علي رغم مکاتباتي که با ستاد تنظيم بازار و وزارت صمت داشتيم هنوز پاسخي به اين درخواست ما نداده اند گلايه ما اين است که چرا براي محصول وارداتي اينقدر سريع تصميم گيري مي‌شود اما توليد داخل تا مدت‌ها بلاتکليف مي‌ماند در حالي که جهش توليد زماني اتفاق مي‌افتد که توليد داخل پايدار بماند.
دانايي همچنين درباره توليد نيشکر گفت: با توجه به احياي برخي مزارع آسيب ديده از سيل، پيش بيني مي‌شود امسال بين 6 تا 6.5 ميليون تن نيشکر توليد شود که از محل اين توليد 650 هزارتن شکر و از محل توليد چغندر نيز تقريباً همين ميزان شکر توليد مي‌شود و در مجموع پيش بيني توليد شکر 1.3هزارتن است.
براساس اين گزارش، وزارت جهاد کشاورزي پيش از اين اعلام کرده بود: کشت پاييزه چغندر قند در سالجاري 18 هزار هکتار بوده که اواخر فروردين ماه جاري اين محصول برداشت خواهد شد. همچنين برنامه کشت بهاره 110 هزارهکتار است بنابراين ميزان توليد چغندر قند در سالجاري حدود هشت ميليون تن خواهد بود.
ميزان توليد شکر از محل چغندر قند حدود 1.1 ميليون تن خواهد بود و حداقل ششصد هزارتن نيز از محل نيشکر توليد مي‌شود و درمجموع يک ميليون و 700 هزارتن شکر در سالجاري توليد خواهد شد.
تاريخ خبر: 99/02/12
منبع: خبرگزاري مهر
كد خبر: 554
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR