آرشيو اخبار
بلاتکليفي کارخانه‌ها با عدم اعلام نرخ مصوب شکر/ کاهش قيمت جهاني شکر خام در پي کاهش قيمت نفت
 
دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر خواستار تعيين تکليف هر چه سريع‌تر نرخ مصوب جديد شکر براي توليد سالجاري شد و گفت: اگر دولت نرخ مصوب را اعلام نمي‌کند اين اختيار را به کارخانه بدهد تا بر اساس ضوابط تعيين قيمت کنند.
بهمن دانايي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با اشاره به حذف ارز دولتي از واردت شکر، اظهار کرد: در پايان سال گذشته اعلام شد که ديگر ارز دولتي به شکر تعلق نمي‌گيرد و قرار شده که بالغ بر 1/1 ميليون تن شکرخام ثبت سفارش شده با ارز نيمائي به کشور وارد شود.
وي افزود: با توجه به ثبت سفارش‌هاي انجام شده چنانچه در اسرع وقت ارز لازم تخصيص داده شود، مشکلي در تامين شکر مورد نياز مردم نداريم اما اگر ارز مورد نياز تامين نشود بروز مشکلات جدي در بازار شکر محتمل خواهد بود.
دانايي با تاکيد بر اينکه با مقدار شکر ثبت سفارش شده حداقل تا 6 ماه ابتداي سال نياز مصرفي کشور را تامين مي‌کند، اظهار کرد: اگر شکر مورد نياز براي 6 ماه اول سال از طريق واردات تامين شود، در 6 ماهه دوم سال شکر توليد داخل پاسخگوي بازار خواهد بود و به اين ترتيب تعادل بازار حفظ خواهد شد.
دانايي با يادآوري شد: تا 3030 فروردين سطح زير کشت چغندرقند در کشور به 56 هزار هکتار رسيده است در حالي است که ميزان کشت چغندر در تاريخ مشابه سال قبل در حدود 40 هزار هکتار بود.
به گفته وي؛ انتظار مي‌رود تا پايان بهار اين سطح به ميزان مطلوب‌تري برسد که امکان تامين نياز کشور را فراهم مي‌کند.
دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر با انتقاد از بلاتکليف گذاشتن ‌کارخانه‌هاي قند در تعيين و اعلام نرخ مصوب جديد شکر، افزود: با توجه به عدم اعلام نرخ جديد مصوب شکر براي سالجاري، کارخانه‌هاي قند براي عرضه شکر بلاتکليف هستند.
دانايي افزود: خريد چغندر قند پائيزه از کشاورزان آغاز شده و کارخانه‌ها بايد هر چه سريع‌تر نسبت به فروش شکر توليدي اقدام و مطالبات کشاورزان را پرداخت کنند.
وي با اشاره به افزايش 62 درصدي قيمت خريد تضميني چغندر قند از کشاورزان، اظهار کرد: علاوه بر افزايش قيمت خريد چغندر قند کارخانه‌ها با افزايش ساير هزينه‌هاي توليد روبه رو هستند، به همين دليل نياز است که هر چه سريع‌تر نرخ مصوب جديد شکر تعيين تکليف شود.
دانايي اضافه کرد: نرخ جديد شکر بايد به ميزاني باشد که کارخانه‌ها تشويق به خريد چغندر قند از کشاورزان شوند و چرخ توليد بچرخد.
وي با تاکيد بر اينکه استقبال کارخانه‌ها از خريد چغندر موجب رونق کشت اين محصول و افزايش سطح زير کشت آن مي‌شود، افزود: اگر قيمت‌ها تعيين تکليف شود کارخانه‌ها مي‌توانند هر چه سريع‌تر شکر را به بازار عرضه کرده و با کمبود نقدينگي براي خريد چغندر قند از کشاورزان مواجه نشوند.
دانايي پيشنهاد داد: اگر دولت نرخ مصوب را اعلام نمي‌کند اين اختيار را به کارخانه بدهد تا بر اساس ضوابط خود آن‌ها قيمت تعيين کنند.
وي يادآور شد: ضوابط قيمت گذاري در قانون مشخص است و کارخانه‌ها بايد بر اساس آن قيمت را اعمال کنند.
دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر گفت: اگر کارخانه‌اي از ضوابط تعيين شده تخطي کرد دستگاه‌هاي نظارتي مي‌توانند ورود کنند.
به گفته دانايي؛ در سال 96 حدود 2 ميليون و 15 هزار تن چغندر در کشور توليد شده که 90 درصد نياز کشور را تامين ‌ميکرد.
وي تصريح کرد: در صورتي که قيمت گذاري مناسب براي شکر اعمال شود جايگزيني 10 درصد واردت با توليد داخل امکان پذير است.
دانايي درباره قيمت تمام شده هر تن شکر وارداتي براي کشور ضمن انتقاد از برخي محاسبات و اظهار نظرهاي غير فني در فضاهاي مجازي گفت: قيمت جهاني هر تن شکرخام در زمستان سال 98 در حدود 380 تا 400 دلار بوده و شکرهايي که در حال حاضر وارد شده است با نرخ آن زمان بوده و لذا قيمت شکر سفيد حاصل از اين شکرخام با ارز نيمائي در حدود 6200 تا 6300 تومان مي‌شود.
وي ادامه داد: در حال حاضر بهاي جهاني شکر خام به دليل شيوع ويروس کرونا و کاهش قيمت نفت تا حدود 270 تا 280 دلار تنزل کرده است.
دانايي تصريح کرد: خريدهاي فعلي با نرخ جديد صورت مي‌گيرد و تأثير ناشي از اين کاهش قيمت جهاني ظرف 45 تا 60 روز آينده در کشور مشهود خواهد بود.
وي در پايان ضمن تاکيد بر ضرورت عمل به شعار سال 99 اظهار کرد: از دولت انتظار مي رود همانطور که با سرعت بسيار بالا تکليف فروش شکر وارداتي را براي واردکنندگان مشخص کرد به منظور پرداخت سريع مطالبات چغندرکاران و جلب رضايت آنان براي افزايش کشت چغندر که از ضروريات جهش توليد است؛ در اسرع وقت تکليف قيمت شکر توليدي کارخانه‌هاي قند را مشخص نمايد
تاريخ خبر: 99/02/12
منبع: ايلنا
كد خبر: 553
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR