آرشيو اخبار
هشدار درباره واردات بي رويه شکر / فاجعه سال 85 را تکرار نکنيد!
 

دبير انجمن صنفي کارخانجات قند و شکر با انتقاد از ثبت سفارش و واردات بي رويه شکر گفت: ممکن است فاجعه سال 85 تکرار شود و توليد داخلي آسيب جدي ببيند.
بهمن دانايي در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه قرار بود واردات شکر با نظارت انجمن صنفي کارخانجات قند و شکر انجام شود، گفت: نظارت دقيق بر واردات شکر در سال گذشته موجب شد اين کالا که با ارز 4200 توماني وارد مي‌شد براساس اهداف دولت در داخل توزيع شود و شايد بتوان گفت شکر تنها کالاي وارداتي با ارز 4200 توماني بود که وارد سفره مردم شد.
وي تصريح کرد: متأسفانه در حال حاضر هر کس که مايل است اقدام به ثبت سفارش شکر مي‌کند. شکرهايي که الان ثبت سفارش مي‌شوند حدود دوماه ديگر وارد کشور خواهند شد که اين همزمان با عرضه شکر توليد داخل به بازار خواهد بود و بازار را بر هم مي‌زند.
دانايي تصريح کرد: متأسفانه الان نظارتي روي واردات نيست و احتمال دارد فاجعه‌اي که سال 85 در اين حوزه رخ داد دوباره تکرار شود. در سال 85 صفر شدن تعرفه واردات منجر به واردات 2.55 ميليون تن شکر و وارد آمدن آسيب شديد به توليد داخل شد.
وي با تاکيد بر لزوم ساماندهي واردات گفت: اگر واردات مديريت نشود، توليد داخل به شدت در معرض خطر قرار مي‌گيرد. در حال حاضر که بايد مصارف ارزي کشور بدرستي مديريت شود، بايد از توليد داخل حمايت کنيم که ارز از کشور خارج نشود؛ بااين توصيف چرا بايد با ايجاد رانت براي يک عده، منابع ارزي کشور هدر داده شود؟
چرا قيمت دو ماه ديگر کاهش مي‌يابد؟
دانايي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مباحث مطرح شده مبني بر کاهش حدود 30 درصدي قيمت شکر و عدم تأثير اين مساله بر قيمت شکر وارداتي در داخل کشور توضيح داد: شکرهاي وارداتي که در حال حاضر در بازار عرضه مي‌شود دي و بهمن 98 و با قيمت‌هاي آن زمان وارد شده است. ضمن اينکه شکرهايي که الان ثبت سفارش و حدود دوماه ديگر وارد مي‌شود متأثر از کاهش قيمت جهاني خواهند بود و دوماه ديگر قيمت شکر وارداتي ارزان‌تر مي‌شود.
دانايي با بيان اينکه حدود 150 هزارتن شکر در سه هفته اخير توسط بخش خصوصي وارد شده و اين واردات ربطي به کارخانجات ما ندارد، گفت: اين شکرها در دي و بهمن 988 و با قيمت جهاني آن زمان، خريداري شده‌اند.
اين فعال بخش خصوصي ادامه داد: قيمت جهاني شکر در دي و بهمن 98؛ 410 دلار در هر تن بوده اما الان بين 270 تا 280 دلار است.
وي افزود: قيمت شکر متأثر از قيمت نفت است و باکاهش قيمت نفت، نرخ جهاني اين کالا هم کاهش يافته است.
دانايي تصريح کرد: مسئولان امر نبايد فريب شرايط فعلي بازارهاي جهاني را بخورند و به دليل ارزان شدن قيمت، درهاي کشور را به روي واردات باز کنند. بعد از کرونا که شرايط عادي مي‌شود کشورهاي توليد کننده شکر براي جبران زيان‌هاي اين چند وقت اخير قيمت را بسيار بالا خواهند برد و آن زمان ما قادر نخواهيم بود به راحتي شکر وارد کنيم درحالي که واردات بي رويه فعلي، توليد داخلي را هم از بين خواهد برد. بنابراين الان بايد با هوشياري عمل کرد
تاريخ خبر: 99/02/09
منبع: خبرگزاري مهر
كد خبر: 552
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR