آرشيو اخبار
واردات شکر در سال 98 قطعي است/ آمار وارونه مجري طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزي بازار را به کدام سمت و سو مي برد؟!
 
مواد غذايي> اقتصاد غذا - در حالي که آمارها و پيش بيني ها حاکي از کاهش توليد شکر در سال جاري و نياز به واردات آن در سال 98 است مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزي در رابطه با نياز به واردات شکر اذعان داشت: در سال 98 نيز اتکاي ما فقط به توليد داخل است و نيازي به واردات نداريم.

به گزارش پايگاه خبري اقتصاد غذا «فود پرس»، عليرضا يزداني مجري طرح چغندر قند کشور همچنين در حاشيه مراسم ششمين گردهمايي سراسري کشت محصولات زراعي و آغاز سال زراعي 97-98 در جمع خبرنگاران با اشاره به اينکه سياست وزارت جهاد کشاورزي افزايش سطح زير کشت چغندر پائيزه است، اظهار کرد: در اين راستا امسال سطح زير کشت چغندر پائيزه از 17 هزار هکتار به 23 هزار هکتار مي‌رسد.
وي در رابطه با نياز به واردات شکر اذعان داشت: در سال 98 نيز اتکاي ما فقط به توليد داخل است و نيازي به واردات نداريم.
اين ادعاهاي مجري طرح چغندرقند در حالي از سوي اين مقام مسوول مطرح مي شود که پيش بيني ها و آمارها حاکي از کاهش حداقل 500 هزار تني شکر در سال جاري است که جا دارد در همين راستا به نکات زير توجه کرد:
+زحمات و تلاشهاي مسوولان وزارت جهاد کشاورزي و کارخانجات قند و شکر به ويژه انجمن صنفي صنايع قند و شکر در زمينه افزايش توليد شکر داخلي و تلاش براي تنظيم بازار متکي به ارائه آمار صحيح و منطقي، برکسي پوشيده نيست اما معلوم نيست مجري طرح چغندرقند با چه مستنداتي آمار غير واقعي و شعارگونه را اعلام مي نمايد که همين امر باعث از بين رفتن زحمات دلسوزان واقعي توليد شکر در کشور و برهم خوردن نظم بازارمي شود.
+ بر طبق اعلام انجمن صنفي صنايع قند و شکر به عنوان مرجع رسمي و مورد تاييد آمار شکر کشور، توليد نيشکر در سال زراعي جاري نصف شده است يعني به دليلي کمبود آب و از بين رفتن نيمي از مزارع چند ساله نيشکر خوزستان عملا توليد شکر از نيشکر از 900 هزار تن در سال زراعي گذشته به کمتراز 500 هزار تن خواهد رسيد.( ماهنامه شکر تيرماه 97)
+ مجري طرح چغندر قند در حالي خبر از افزايش چغندر پاييزه به 23 هزار هکتار مي دهد که کارخانجات قند و شکر به دليل عدم پرداخت بدهيهايشان به توليدکنندگان بذور خارجي هيچ گونه واردات بذر چغندرقند پاييزه نداشته اند و به سختي از مانده بذور سال گذشته بتوان 5 هزار هکتار از اراضي خوزستان را زير کشت چغندر پاييزه برد و معلوم نيست مجري طرح چغندر قند با کدام مستندات اين آمار را ارائه مي دهد؟
+ بر فرض محال اگر اظهارات مجري طرح چغندر قند مبني بر افزايش کشت چغندر پاييزه به 23 هزار هکتار درست باشد با توجه به عملکرد حدود 65-70 تن در هکتار اين محصول بايد گفت حدود 1.5 ميلون تن چغندر پاييزه در کشور توليد مي شود در حالي که اگر بعد مسافت و هزينه هاي حمل را نيز در نظر نگيريم کليه ظرفيتهاي کارخانجات قند و شکر در استانهاي خوزستان، اصفهان، چهارمحال بختياري وحتي قزوين و ... توان استحصال شکر از اين ميزان چغندر قند را ندارد و عملا توليد شکر با اين مکانيزم نه تنها اقتصادي نبوده بلکه عملا غير ممکن است. به بيان ساده تر مي توان گفت وضعيت موجود بيانگر اين است که نه تنها امکان توسعه کشت چغندر پاييزه در شرايط فعلي وجود ندارد بلکه ما به توليد سال گذشته نيز نخواهيم رسيد.
+ خوشبينانه ترين پيشن بيني ها در کشور بيانگر توليد 1.6 ميليون تن شکر در سال جاري از منابع داخلي است و به نظر مي رسد اگر آمار مصرف سرانه کشور را حداقل 2.2 ميليون تن در نظر بگيريم بايد بين 600-800 هزار تن شکر تا فصل برداشت سال آينده وارد کشور شود. در ضمن حداقل سه ماه نياز کشور نيز به عنوان ذخيره استراتژک بايد به ارقام فوق اضافه کرد.
اما نکته مهم در اين ميان اين است که ارائه چنين مطالبي از سوي مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزي (که با يک محاسبه سرانگشتي نادرست بودن در بعضي موارد وارونه بودن آنها مشخص است) در سخنراني ها و مصاحبه ها و احتمالا ارائه اين آمار به مديران بالا دست از جمله وزير محترم جهاد کشاورزي و ... اگر مبناي تصميم گيري قرار گيرد بايد از هم اکنون منتظر بحراني ديگر در بازار شکر بود.
آيا وقت آن نرسيده که وزارت جهاد کشاورزي علاوه بر شفاف سازي آمار و ارائه مطالب درست به جامعه به بازسازي نيروي انساني و تغيير مديران خود نيز بپردازد؟ يا اينکه وزير جهاد کشاورزي همچنان قصد دارد با حفظ مديراني که کارنامه هايشان در طي سالهاي اخير بارها و بارها مورد نقد قرار گرفته بر همگان اثبات کند که در وزارتخانه محمود حجتي مرغ همچنان يک پا دارد.
تاريخ خبر: 97/06/18
منبع: فود پرس
كد خبر: 535
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR