آرشيو اخبار
معاون وزير کشاورزي خبر داد بي‌نيازي از شکر خارجي/ قيمت گندم همچنان در حال بررسي
 

معاون وزير جهاد کشاورزي با اشاره به اينکه شوراي اقتصاد همچنان در حال بررسي قيمت پيشنهادي خريد تضميني گندم و تصويب آن است که البته به قيمت نان گره خورده است، گفت: تا پايان سال آينده هيچ نيازي به واردات شکر نداريم.
به گزارش ايسنا، عباس کشاورز در نشست خبري امروز(دوشنبه) اظهار کرد: اميدواريم شوراي اقتصاد هرچه سريع‌تر نرخ خريد تضميني محصولات کشاورزي و به ويژه گندم را مشخص کند، البته امسال اولين بار نيست که چنين تأخيري اتفاق مي افتد اما مسئله گندم با نان گره خورده و از آنجاکه قيمت نان يارانه‌اي است دولت نيز رعايت درآمدهايش را مي‌کند؛ بنابراين تصميم گيري در اين زمينه براي دولتمردان مشکل شده است.
وي افزود: در گذشته حدود 50 درصد شکر در ايران وارداتي بود اما با وجود بحران آب در کشور اقدامات بسياري در راستاي بهبود عملکرد چغندر قند انجام شد و در همين راستا، عملکرد چغندرقند طي سال هاي 92 تا امسال از 42 تن به 60 تن رسيده است و هم اکنون عملکرد چغندرقند در کشور در حد اتحاديه اروپا است.
معاون وزير جهاد کشاورزي ادامه داد: عملکرد چغندر در کشت پائيزه سال جاري 74 تن است و امسال 8 ميليون و 50 هزار تن چغندر قند تا کنون توليد شده و با احتساب شکر نيشکري، ميزان توليد اين محصول به بيش از يک ميليون و 920 هزار تن شکر خواهد رسيد، بر همين اساس به واردات اين محصول تا پايان سال آينده نيازي نداريم.
کشاورز همچنين درباره وضعيت توليد برنج به عنوان يکي ديگر از محصولات استراتژيک گفت: امسال دو ميليون و 200 هزار تن برنج در کشور توليد شد که در اين زمينه 113 درصد توفيق داشتيم و بيشتر از انتظار توليد شد.
کشاورز با بيان اينکه ظرفيت توليد کلزا در ايران از اتحاديه اروپا بيشتر است، گفت: فکر مي کنم سال آينده درصد خوداتکايي ما در اين زمينه به بيش از 12-13 درصد برسد. اما با توجه به اتفاقات خوبي که در زمينه توليد کلزا رخ داده است، هم اکنون کشاورزان به توليد اين محصول بسيار راغب شدند و بهينه کردن مصرف بذر را پذيرفته اند. از سوي ديگر مصرف بذر اين محصول حدود 6 کيلوگرم است که بايد به 4 کيلوگرم برسد. البته مصرف آن طي چهار سال گذشته 20 کيلوگرم بوده است.
خودکفايي گندم همچنان ادامه دارد
وي با اشاره به افزايش شش درصدي بهره وري آب در توليدات کشاورزي طي چهار سال گذشته که سالانه به ?.? ميليارد مترمکعب آب مي رسد، گفت: اگر اين روند ادامه پيدا کند، بحران آب مديريت خواهد شد چرا که به عنوان مثال برنامه و برآوردهاي صورت گرفته در سال جاري براي توليد 12.6 ميليون گندم بود که با توجه به شرايط سخت اقليمي، 12.3 ميليون تن گندم آن محقق و توليد شد و به همين دليل خودکفايي گندم همچنان ادامه خواهد داشت.
معاون وزير جهاد کشاورزي افزود: اقدامات جديدي در زمينه توليد گندم انجام شده است از جمله اينکه شرکت هاي دانش بنيان وارد معرفي ارقام جديد شده اند و امسال براي اولين بار 9 رقم جديد را ثبت کرده اند. همچنين آفت سن را در حد استاندارد کنترل کرده ايم و سال آينده هيچ گندم خسارت زده اي ناشي از اين آفت نخواهيم داشت. البه کيفيت گندم ارتقاي خوبي يافته و هيچ مشکلي در اين زمينه نداريم. ضمن اينکه در بخش ناوگان مکانيزاسيون نيز پيشرفت هاي خوبي حاصل شده است.
تاريخ خبر: 96/11/16
منبع: ايسنا
كد خبر: 528
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR