آرشيو اخبار
دستاورد بزرگ توليد 6.1 ميليون شکر را نبايد با تصميم سازي آهسته به خطر انداخت
 
درخواست يک فعال صنعت قند و شکر از روحاني: آقاي رييس جمهور صنعت قند و شکر را دريابيد!
دستاورد بزرگ توليد 6.1 ميليون شکر را نبايد با تصميم سازي آهسته به خطر انداخت
از آقاي رييس‌جمهور تقاضا مي‌شود در اعلام قيمت سال 1396 دستور مساعد صادر و از هدر رفتن زمان جلوگيري شود. دستاورد بزرگ توليد 6/1 ميليون تن شکر را نبايد با تصميم سازي و تصميم‌گيري آهسته و کند به خطر انداخت.

منصوره نصرتي، فعال صنعت قند و شکر
دولت يازدهم به رياست آقاي حسن روحاني که تا همين چند هفته پيش فعاليت مي‌کرد، دستاوردهاي قابل اعتنايي براي جامعه ايران داشت. شماري از اين دستاوردها در سطح کلان بود و بارها و بارها از سوي رييس دولت به اطلاع افکار عمومي رسيد. کاهش تنش ميان ايران و غرب در پرونده هسته اي و حذف و کاهش تحريم هاي سخت بر اقتصاد ايران يکي از اين دستاوردها بود. کاهش نرخ تورم از نزديک 40 درصد در سال به زير 10 درصد نيز از دستاوردهاي قابل اعتنا بوده و هست. اما اين دو دستاورد بزرگ با چند کار فوق‌العاده در سطحي پايين‌تر به همراه بود که رييس دولت يازدهم بارها آن ها را به اطلاع افکار عمومي رساند. کاهش واردات شکر از 5/2 ميليون تن درسال به ميانگين کمتر از 500 هزار تن در سال هاي اخير که همراه با رشد بالاي توليد داخلي بود يکي از اين دستاوردها بوده است. امّا به نظر مي رسد به دلايل گوناگون اين دستاورد اخير با برخي کاستي‌ها و کندي‌ها در تصميم‌گيري براي تعيين و اعلام قيمت شکر توليد شده در کارخانه‌هاي داخلي در معرض تهديد است.
براي اطلاع بيشتر آقاي رييس جمهوري يادآور مي‌شويم که در سال هاي گذشته قيمت شکر داخلي که بايد براي کارخانه‌ها به عنوان قيمت پايه و معاملاتي لحاظ شود، چند هفته قبل از بهره‌برداري جديد به اطلاع آن ها مي‌رسيد. کارخانه‌هاي قند و شکر نيز بر اساس قيمت‌هاي توافقي توليدات خود را به فروش رسانده و با پول آن طلب چغندرکاران، راننده‌هايي که چغندر را از مزارع به کارخانه‌ها حمل کرده‌اند و نيز پول آب و برق و گاز مصرفي کارخانه را پرداخت مي‌کردند. متأسفانه در حال حاضر و با سپري شدن 45 روز از زمان بهره‌برداري قيمت‌گذاري شکر انجام نشده و يا اگر شده است به کارخانه‌ها ابلاغ نشده است و آن ها نمي‌دانند با کدام قيمت بايد توليدات خود را به بازار عرضه کنند. اکنون 2 ميليون تن چغندر به کارخانه‌ها تحويل شده و شکر توليدي به دليل اينکه قيمت‌ها اعلام نشده است در انبارها مانده و پولي در اختيار واحد‌هاي توليدي نيست که بتوانند طلب چغندرکاران، طلب عوامل حمل و نقل و حتي بدهي گاز خود را پرداخت کنند و اين مايه ناراحتي و تأسف است. روند خودکفايي توليد شکر و صرفه جويي سالانه دست کم نيم ميليارد دلار، ارزي که به سختي به دست مي‌آيد به دليل اين تصميم‌گيري آهسته و کند با تهديد مواجه شده است. تا جايي که اخبار و گزارش ها نشان مي‌دهد مقرر شده بود که در يک نامه مشترک تهيه شده از سوي وزيران جهاد کشاورزي و صنعت، معدن و تجارت قيمت تعيين شده از طرف سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليد‌کنندگان به اطلاع رييس‌جمهوري برسد و ايشان قيمت را ابلاغ کنند. حالا پس از سپري شدن 45 روز از شروع بهره‌برداري کارخانه‌ها و توليد و انبار شدن شکر، اين کار هنوز انجام نشده است و بيم آن مي‌رود که صنعت قند و شکر، به نقطه بحراني نزديک شود و توليد پايدار شکر و رسيدن به خود اتکايي که بارها از سوي مقام عالي وزارت جهاد کشاورزي اعلام شده است با اين روش تصميم‌گيري به جايي نرسد.
از آقاي رييس‌جمهور تقاضا مي‌شود در اعلام قيمت سال 1396 دستور مساعد صادر و از هدر رفتن زمان جلوگيري شود. دستاورد بزرگ توليد 6/1 ميليون تن شکر را نبايد با تصميم سازي و تصميم‌گيري آهسته و کند به خطر انداخت ./
تاريخ خبر: 96/07/15
منبع: ايانا
كد خبر: 519
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR