آرشيو اخبار
اقدام ضربتي دولت مصر براي مبارزه با بحران شکر
 
تهران - ايرنا - دولت مصر در طرح ضربتي که 'مبارزه با احتکار و قاچاق کالا' ناميده، 9 هزار تن شکر را از کارخانجات و انبارهاي اين کشور مصادره کرده است.به گزارش روز سه شنبه خبرگزاري رويترز، شکر در روزهاي اخير در مصر کمياب شده بود. رسانه هاي مصري از اين وضعيت تحت عنوان بحران ياد کرده و خواستار اقدام سريع دولت براي افزايش واردات اين محصول شدند. اين درخواست در حالي صورت مي گيرد که مصر با کمبود ذخاير ارزي و افزايش بهاي جهاني شکر مواجه است.
مقام هاي مصري احتکار و قاچاق اين کالا توسط تجار و تامين کنندگان را عامل اصلي بحران ايجاد شده دانسته و طي روزهاي اخير به کارخانجات و انبارها يورش برده اند.
'شريف اسماعيل' نخست وزير مصر به شبکه 'سي بي سي' اين کشور گفت که اين بازرسي هاي ضربتي 'تاثير مثبتي' داشته و ذخاير شکر اکنون براي تامين نياز سه ماهه کشور کافي است.
وي افزود: چند مورد ابعاد منفي وجود داشته که در حال رسيدگي به آنها هستم. ما نمي توانيم بدون نظارت بازار را رها کنيم، کنترل بازار ضروري است.
صنايع غذايي 'اديتا' که يکي از بزرگترين توليدکنندگان مواد غذايي در مصر است، امروز اعلام کرد که کارخانه اش پس از توقيف ذخاير شکر توسط مقام هاي دولتي به مدت سه روز بسته خواهد بود.
اديتا همچنين تاکيد کرد که مقادير معمول ذخاير شکر اين کارخانه از بخش خصوصي به دست آمده بود، نه بازار سياه و دولت مصر با ادامه حمله هايش به انبارهاي شکر، بخش خصوصي را از پا خواهد انداخت.
مصر سالانه حدود سه ميليون تن شکر مصرف مي کند، اما فقط اندکي بيش از دو ميليون تن از اين ميزان را توليد مي کند. فاصله ميان توليد و تقاضا در بازار مصر معمولا بين ماه هاي جولاي و اکتبر (تير-آبان) که ذخاير چغندر قند و نيشکر داخلي کاهش مي يابد، با واردات جبران مي شود.
تورم در مصر با افزايش 14 درصدي به بالاترين ميزان در هفت سال گذشته رسيده است. در همين حال ارز خارجي در مصر کمياب شده و اين کشور که به شدت به واردات وابسته است، با مشکلات بسياري روبرو شده است.
قيمت برق بين 25 تا 40 درصد در مصر افزايش يافته و دولت قاهره در نظر دارد طرح ماليات بر ارزش افزوده را 13 درصد بالا ببرد.
در همين حال انتظار مي رود که دولت 'السيسي' در راستاي جذب کمک مالي 12 ميليارد دلاري صندوق بين المللي پول که به منظور کاهش بودجه به اين کشور داده مي شود، يارانه بنزين را هم لغو کند.
کاهش ارزش پول مصر نيز دوره جديدي از تورم را در اين کشور که ميليون ها نفر از شهروندان آن به يارانه نان متکي هستند، ايجاد مي کند.
تاريخ خبر: 95/08/04
منبع: ايرنا
كد خبر: 506
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR