آرشيو اخبار
دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر در گفت‌وگو با فارس خبر داد: واردات 312 هزار تن شکر تا پايان خرداد/ تأمين 70 درصد شکر مورد نياز از توليد داخل
 
دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر با اشاره به مجوز واردات 480 هزار تن شکر در سال جاري گفت: 312 هزار تن شکر تا پايان خرداد وارد کشور مي‌شود.
بهمن دانايي در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، با اشاره به مجوز واردات 480 هزار تن شکر خام، براي تأمين نياز مرداد و شهريور سال جاري گفت: بالغ بر 312 هزار تن شکرخام خريداري شده که در قالب 5 کشتي تا پايان خرداد به کشور وارد مي‌شود.

دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر با بيان اينکه يکي از کشتي‌هاي حمل شکر به کشور وارد شده است، افزود: 4 کشتي ديگر حامل شکر وارداتي طي روزهاي آتي و تا پايان خردادماه به کشور وارد مي‌شوند.

وي ارزش شکر خام وارداتي به کشور را حدود 860 ميليارد تومان عنوان کرد و گفت: اختيار تقسيم ميزان واردات توسط کارخانجات به انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر واگذار شده و براساس توليد 3 سال اخير کارخانه‌ها، انجمن سهم ميزان واردات هر کارخانه را مشخص کرده است.

دانايي تصريح کرد: قيمت خريد شکر از کارخانجات توسط دولت در سال گذشته 2530 تومان مصوب شد که بر اين اساس مقرر شد، کارخانجات شکر را با قيمت 2300 تومان عرضه کنند و مابه‌التفاوت 230 توماني را از دولت دريافت کنند.

دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند وشکر با بيان اينکه بخشي از مطالبات کارخانجات و چغندرکاران بابت مابه‌التفاوت قيمت شکر در سال‌هاي 93 و 94 هنوز از سوي دولت پرداخت نشده است، گفت: کارخانجات تمام مطالبات سال 93 چغندرکاران را از محل اخذ تسهيلات بانکي پرداخت کرده‌اند و در حال حاضر کارخانه‌ها حدود 250 ميليارد تومان از دولت طلبکارند.

وي افزود: بر اساس قول وزير جهاد کشاورزي مطالبات کارخانجات قند و شکر بابت مابه‌التفاوت نرخ عرضه در بازار و نرخ مصوب قند و شکر در سال 93 تا پايان ماه جاري پرداخت مي‌شود.

دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر تصريح کرد: هنوز به طور دقيق سود حاصل از فروش شکر وارداتي مشخص نيست، اما مقرر شده تا با سود حاصل از واردات آن بخشي از بدهي سال 94 دولت به کارخانجات قند و شکر تسويه شود.

وي بيان داشت: توليد شکر در سال 94 از مرز 1.5 ميليون تن گذشت و خوداتکايي در توليد اين محصول از مرز 70 درصد گذشت، در حالي که در سال‌هاي 87 تا 90 خوداتکايي در توليد شکر در کشور از 25 درصد هم کمتر شده بود.

دانايي با بيان اينکه اميدواريم امسال 1.6 ميليون تن شکر در کشور توليد شود، گفت: سال گذشته 5 ميليون و 600 هزار تن چغندر قند از کشاورزان خريداري شد که با استقبالي که از طرف کشاورزان در کشت اين محصول مشاهده مي‌شود، پيش‌بيني مي‌کنيم ميزان توليد چغندر قند در کشور از مرز 6 ميليون تن هم بگذرد.

دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر بازار شکر را در سال جاري و ماه رمضان خوب عنوان کرد و گفت: روز گذشته 4 هزار تن شکر در بورس کالا عرضه شد که به دليل اشباع بازار فقط هزار و 925 تن از آن معامله شد.

وي قيمت عرضه شکر در بورس کالا را 2300 تومان عنوان کرد و افزود: در چند روز اخير شکر 900 گرمي با قيمت 2450 تومان هيچ خريداري در بورس نداشته است و اين اتفاق هم نشان مي‌دهد که هيچ تنشي در بازار نيست.

دانايي به افزايش قيمت جهاني شکرخام اشاره کرد و گفت: قيمت شکر از 330 دلار در هر تن به حدود 480 دلار رسيده است.

وي با بيان اينکه قيمت جهاني شکر خام برخلاف انتظار افزايش يافته است، گفت: قيمت جهاني محصولات کشاورزي در سال‌هاي اخير روند کاهشي داشته، اما به علت بارندگي‌هاي شديد يک ماه اخير در برزيل، بارگيري کشتي‌هاي حمل شکر تا حدي با مشکل مواجه شده که پيش‌بيني مي‌شود، با قطع بارندگي‌ها مجدد بارگيري به روند سابق برگردد و مشکل افزايش قيمت جهاني اين محصول هم حل شود.

دانايي در پاسخ به اين سؤال که با توجه به اينکه شکرهاي وارداتي قبلا خريداري شده و در حال ورود به کشور است، آيا ممکن است که افزايش جهاني قيمت شکر منجر به افزايش قيمت شکر شود، گفت: : شکر با قيمت مصوب عرضه مي‌شود و امکان افزايش قيمت بدون مصوبه وجود ندارد.
تاريخ خبر: 95/03/23
منبع: فارس نيوز
كد خبر: 496
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR