آرشيو اخبار
معاون اول رييس جمهوري:شاخص هاي عملکرد وزارت جهاد کشاورزي در دولت يازدهم مثبت و اميدوار کننده است
 
معاون اول رييس جمهوري با بيان اين که شاخص هاي عملکرد وزارت جهاد کشاورزي در دولت مثبت و اميدوار کننده است،اظهار داشت: رشد اقتصادي بخش کشاورزي در دو سال گذشته مثبت بوده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت جهادکشاورزي، دکتر اسحاق جهانگيري در نشست وزير، معاونين و مديران ارشد وزارت جهادکشاورزي که امروز شنبه در محل اين وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به نقش مهم و مسئوليت سنگين وزارت جهاد کشاورزي در تحقق اهداف سياست هاي اقتصاد مقاومتي،گفت: وزارت جهاد کشاورزي در اجراي برنامه هايي تامين امنيت غذايي،پايداري توليد،ايجاد اشتغال و... در راستاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي مورد حمايت دولت و نظام قرار دارد.
معاون اول رييس جمهوري بر لزوم توسعه کشاورزي و ضرورت هماهنگي سياست هاي وزارتخانه هاي جهاد کشاورزي و نيرو در زمينه آب تاکيد کرد و گفت: در توسعه کشاورزي نبايد ترديد کنيم، اما اين توسعه نبايد به منابع آب و خاک و پوشش گياهي آسيب برساند.
دکتر جهانگيري افزود: کمبود آب، دغدغه جدي دولت است و اين ميزان مصرف آب هاي زيرزميني ممکن است آينده کشور را به خطر بيندازد.
وي سياست اصلاح الگوي کشت هاي دقيق در راستاي مصرف بهينه آب از جمله کاهش سطح زير کشت گندم آبي و محدوديت کشت برنج در استان هاي غير شمالي،سياستي شجاعانه خواند و اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزي بايد خطوط قرمز وضع کند و از مديران بخواهد که توسعه کشاورزي با اين خطوط قرمز انجام شود.
وي افزود: اين تصميم به حمايت ساير نهادها نياز دارد ضمن آنکه تمام نظام تبليغاتي کشور به دليل اهميت آب بايد از آن پشتيباني کنند.
معاون اول رييس جمهوري با اذعان به اين که اتخاذ و اعلام سياست هاي جديد کشت محصولات کشاورزي ما مخالفت هايي روبرو خواهد شد، اعلام کرد: دولت پاي اين سياست ها مي ايستد، زيرا عمق مساله و بحران آب را درک کرده است.
جهانگيري در عين حال با اشاره به ميزان ضايعات محصولات کشاورزي در کشور که حدود 20 درصد برآورد شده و بر لزوم مشارکت وزارت صنعت،بخش خصوصي و نظام بانکي در توسعه صنايع تبديلي و جانبي بخش کشاورزي تاکيد کرد.
وي اکثر سياست هاي وزارت جهاکشاورزي را منطبق بر سياست هاي اقتصاد مقاومتي عنوان کرد و افزود: اولويت با اجراي آن دسته از طرح هاي کشاورزي است که در راستاي مصرف بهينه آب، امنيت غذايي و اشتغال باشد.
جهانگيري، بانک کشاورزي را يکي از ابزارها براي اجراي طرح ها و سياست هاي وزارت جهادکشاورزي دانست و گفت: با توجه به گستردگي بخش کشاورزي و نقش مهم آن در اشتغال و کمک به توليد داخلي، بعيد است که فقط بانک کشاورزي بتواند به لحاظ مالي و تسهيلات از اين بخش پشتيباني کند.
وي ادامه داد: بانک مرکزي بايد راهکارهايي پيدا کند که براساس آن بانک‌هاي تجاري هم با بخش کشاورزي همکاري کنند و در عين حال تسهيلات غيربانکي يا خطوط اعتباري به اين بخش اختصاص يابد.
وي افزايش سرمايه در بخش کشاورزي را مهم دانست و اظهار داشت: ما تصميم داريم در بودجه 95 به بانک ها و بدهي هاي دولت به عنوان دو موضوع شاخص نگاه کنيم، زيرا بدهي دولت به سيستم بانکي بالا است و در بعضي جاها، منابع بانکي حبس شده است.
جهانگيري اضافه کرد: اگر بخواهيم اقتصاد کشور را به حرکت درآوريم بايد نظام بانکي کشور متحول شود و برنامه ريزي براي اين تحول بايد در بودجه سال 95 نمود پيدا کند.
وي مجموعه بدهي‌هاي دولت را 380 هزار ميليارد تومان عنوان و اعلام کرد: اين مبلغ به غير از بدهي هايي است که بعضي از وزارتخانه ها مانند نفت دارد و راه غلطي که دوستان قبل رفته اند بايد اصلاح شود.
مديران جوان تربيت شوند
معاون اول رييس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود بر ورود مديران جوان و با نشاط در حوزه کشاورزي تاکيد ورزيد و اذعان داشت: در اين دوره که مديران توانمند و مجرب بر سر کار هستند بايد نيروهاي جوان در کنار آنها تربيت شوند و در آينده پي گير سياست ها و مسال کشاورزي باشند.
وي با اشاره به اين که اقتصاد کشور بايد در ريل اصلي قرار گيرد، گفت: در دوره قبل، بخش کشاورزي با افزايش واردات روبرو بود و انتظار داريم، سياست هاي غلط اصلاح شود و شاخص هاي منفي، روند مثبت را طي کند.
جهانگيري رشد اقتصادي را از دغدغه هاي دولت يازدهم دانست و اظهار اميدواري کرد که به رغم شرايط سخت دولت به لحاظ درآمدي، رشد مثبتي که سال 93 در اقتصاد کشور داشتيم امسال نيز ادامه يابد.
وي کاهش قيمت نفت به بشکه‌اي 30 دلار را غيرقابل پيش‌بيني براي درآمد کشور عنوان کرد و اظهار داشت: کشورهاي توليدکننده نفت از اين بابت به شدت آسيب ديده اند و وقتي کشورها، بودجه و برنامه هاي خود را با نفت 100 دلاري هماهنگ مي کنند برگشت به قيمت هاي گذشته مشکل است.
جهانگيري افزود: به رغم کاهش درآمد دولت، بخش‌هاي اقتصادي از جمله کشاورزي روند رو به رشد داشته است.
تاريخ خبر: 94/9/28
منبع: وزارت جهاد کشاورزي
كد خبر: 485
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR