آرشيو اخبار
دبير انجمن کارخانه‌هاي قند و شکر خبر داد بررسي افزايش قيمت شکر در ستاد تنظيم بازار
 
دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر از ادامه ممنوعيت هشت ماهه واردات شکر خبر داد و گفت: امسال حدود يک ميليون و 400 هزار تن شکر توليد مي‌شود که رکورد جديدي براي اين محصول به شمار مي‌رود و قيمت پيشنهادي شکر در ستاد تنظيم بازار نيز در حال بررسي است.

بهمن دانايي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، اظهار کرد: طي هشت ماهه گذشته واردات شکر ممنوع بوده و حتي اگر تا مهر ماه نيز ادامه يابد موجودي در انبارهاي کشور وجود دارد و کسري شکر نخواهيم داشت، چرا که در حال حاضر حدود 300 هزار تن شکر در انبارهاي موجود است.

وي افزود: تا 10 روز آينده توليد امسال نيز آماده عرضه به بازار خواهد بود و با توجه به برآوردهاي صورت گرفته به نظر مي‌رسد پيش‌بيني توليد يک ميليون و 400 هزار تني شکر در سال جاري محقق شود.

پيشنهاد قيمت جديد شکر به ستاد تنظيم بازار
دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر قيمت شکر طي امسال کنترل شد تا ثابت کنيم کسري از نظر ميزان موجودي انبارها وجود ندارد، ادامه داد: افزايش قيمت تا شش درصدي مي‌تواند از سوي سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان تصويب و ابلاغ شود اما از آنجا که صنايع قند و شکر پيشنهادي بالاتر از افزايش شش درصدي قيمت داشتند، اين موضوع در ستاد تنظيم بازار در حال بررسي است که اميدواريم به زودي ابلاغ شود تا مانند سال گذشته، محصول توليد‌ شده کارخانه‌ها بلاتکليف روي دست‌شان نماند.

دانايي اظهار اميدواري کرد نرخ مصوب ستاد تنظيم بازار براي شکر مانند سال گذشته باعث زيان کارخانه‌ها نشود و پيشنهاد صنايع از سوي دولت مورد پذيرش قرار گيرد.

ايران بيستمين توليد‌کننده شکر و برزيل در جايگاه نخست
وي گفت: ايران تقريبا در جايگاه بيستم توليد شکر در جهان قرار دارد، چرا که برزيل به عنوان نخستين توليد‌کننده اين محصول سالانه 38 ميليون تن شکر توليد مي‌کند که عمده آن را به عنوان نخستين صادر‌کننده اين محصول به کشور‌هاي ديگر عرضه مي‌کند.

دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر افزود: پس از برزيل، هند با توليد حدود 26 ميليون تن در جايگاه دوم قرار دارد که با توجه به جمعيت بالاي کشورش، عمده اين محصول را در داخل مصرف مي‌کند. همچنين کشورهاي مکزيک، تايلند، استراليا و غيره در رده‌هاي بعدي توليد شکر قرار دارند و ايران نيز پس از تعداد بسياري از کشور‌ها که بيش از دو ميليون تن توليد دارد به نظر مي‌رسد در جايگاه بيستم قرار داشته باشد.

دانايي همچنين درباره‌ وضعيت صنايع قند و شکر اظهار کرد: در حال حاضر حدود 45 کارخانه قند و شکر در کشور وجود دارد که حدود 30 کارخانه فعال هستند که البته با توجه به اين‌که سالانه کارخانه‌هاي توليد نو‌سازي مي‌شود راندماني تقريبا برابر با راندمان جهاني دارند، چراکه بسياري از کشور‌هاي پيشرفته از چغندرقند يا نيشکر 85 درصد شکر توليد مي‌کنند که اين راندمان در ايران حدود 82 درصد است.
تاريخ خبر: 94/6/4
منبع: ايسنا
كد خبر: 474
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR