آرشيو اخبار
دبير انجمن صنايع قند و شکر اعلام کرد: ادامه ممنوعيت واردات شکر تا آذرماه
 
دبير انجمن صنايع قند و شکر گفت: امسال حدود يک ميليون و 400 هزار تن شکر توليد مي‌شود که رکورد جديدي براي اين محصول به شمار مي‌رود و تا آذر ماه نيز واردات شکر براي بخش خصوصي ممنوع است.

بهمن دانايي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، اظهار کرد: از شب عيد سال گذشته همواره وزارت جهاد کشاورزي و صنايع قند و شکر اعتقاد داشتند که نيازي به واردات شکر تا نيمه دوم امسال وجود ندارد و هم‌اکنون پس از گذشت سه ماه از امسال مشاهده مي‌کنيم که هيچ کمبودي براي اين محصول وجود ندارد و شکر به قيمت‌هاي مصوب سال گذشته در بازار معامله مي‌شود.

وي با بيان اينکه توليد شکر در سال جاري هشت درصد نسبت به سال گذشته افزايش مي‌يابد، افزود: انجمن صنايع قند و شکر پيشنهاد کرده که در ماه‌هاي ابتدايي سال شرکت بازرگاني دولتي بخشي از ذخاير شکر موجود خود را به بازار عرضه کند تا کمبودي در بازار به وجود نيايد و اين شرکت اجازه داشته باشد براي تامين ذخاير استراتژيک کشور 300 هزار تن شکر وارد کند که همين مساله مورد تصويب قرار گرفت.

دبير انجمن صنفي صنايع قند و شکر با بيان اينکه واردات شکر از سوي شرکت بازرگاني دولتي در حال انجام است، ادامه داد: در حال حاضر واردات شکر به غير از واردات دولتي که براي تامين ذخاير استراتژيک کشور است به صلاح نيست، چرا که در آستانه فصل توليد و برداشت اين محصول هستيم و واردات شکر مي‌تواند منافع ملي و توليدکنندگان اين محصول را به خطر بيندازد.

دانايي خاطرنشان کرد: سال گذشته صنايع قند و شکر زيان هنگفتي بابت برخي تصميمات اتخاذ شده ديدند، چرا که از سويي سه ماه تاخير در اعلام نرخ شکر ايجاد شد و از سوي ديگر به دليل انباشته شدن محصول روي دست صنايع عليرغم تصويب نرخ 2100 توماني براي فروش هر کيلوگرم شکر، اين محصول کمتر از کيلويي 1900 تومان معامله شد.

وي گفت: در حال حاضر حدود 45 کارخانه قند و شکر در کشور وجود دارد که حدود 30 کارخانه فعال هستند.

به گفته دبير انجمن صنفي صنايع قند و شکر به دليل محدوديت‌هاي ناشي از شرايط اقليمي کشور و محدوديت منابع آبي نمي‌توان به خودکفايي در اين محصول فکر کرد و نهايتا در صورت فعال شدن همه کارخانه‌هاي قند و شکر، مي‌توانيم حدود 80 درصد نياز کشور را از داخل تامين کنيم.
تاريخ خبر: 94/4/2
منبع: ايسنا
كد خبر: 467
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR