آرشيو اخبار
افزايش 10 درصدي قيمت شکر/ بازار شکر مجددا يارانه‌اي شد
 
بالاخره پس از سه ماه از درخواست صنايع قند و شکر، دولت با افزايش قيمت شکر موافقت کرد و قيمت اين محصول را با افزايش حدود 10 درصدي، 2300 تومان اعلام کرد که البته کيلويي 200 تومان يارانه به ان تعلق مي‌گيرد؛ بنابراين يارانه شکر پس از حدود هفت سال توقف، دوباره پرداخت مي‌شود.

البته علي‌رغم اينکه که 18 روز از تصويب اين قيمت مي‌گذرد، کارخانه‌ها از بي‌اطلاعي‌شان نسبت به اين تصميم و اينکه بايد آن را از رسانه‌ها بشنوند، انتقاد دارند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، دولت از ابتداي امسال نرخ خريد شکر از کارخانه‌ها را افزايش نداد و قيمت اين محصول همان نرخ مصوب کيلويي 1900 تومان بود اما بالاخره صداي اعتراض صنايع قند و شکر بلند شد و پيشنهاد خود براي افزايش حداقل 30 درصدي قيمت شکر را به دولت ارائه دادند که البته دولت با تصويب افزايش 200 توماني آن، 10.5 درصد به نرخ سابق اضافه کرد. اما از سوي ديگر با در نظر گرفتن مابه‌التفاوت 200 توماني قيمت شکر براي توليدکنندگان را به کيلويي 2300 تومان افزايش داد.

در واقع شکر در بازار براي مصرف‌کنندگان 10.5 درصد و براي توليدکنندگان حدود 21 افزايش يافت تا دولت در راستاي سياست‌هاي تنظيم بازاري و کنترل تورمي خود حرکت کرده باشد. البته نه‌تنها اين قيمت جديد براي توليدکنندگان به صرفه‌ نيست و از نظر آن‌ها قيمت شکر بايد حداقل 30 درصد افزايش مي‌يافت، بلکه صنايع قند و شکر از اينکه عليرغم گذشت 18 روز از تصويب هنوز نرخ جديد به آنها ابلاغ نشده و بايد مصوبه دولت را از رسانه‌ها بشنوند و بخوانند، انتقاد دارند.

بهمن دانايي، دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر مي‌گويد اگر دولت شکر را جزو محصولاتي مي‌داند که مشمول نرخ‌گذاري است، بايد ضوابط قيمت‌گذاري را رعايت کند؛ به گونه‌اي که به همان اندازه که هزينه‌هاي توليد براي کارخانه‌هاي قند و شکر افزايش يافته بايد قيمت نهايي را نيز افزايش دهد.

به گفته وي افزايش قيمت چغندرقند، افزايش دستمزد و افزايش بهاي سوخت (گاز) در سال جاري بيش از 80 درصد در تعيين قيمت نهايي شکر اثر‌گذار است و براين اساس حداقل بايد 30 درصد قيمت اين محصول افزايش يابد.

بنابراين دولت پس از برگزاري جلسات متعدد براي بررسي درخواست صنايع و تعيين قيمت جديد شکر، تصميم گرفت اين محصول را دو نرخي مصوب کند؛ به گونه‌اي که قيمت مصوب ستاد هدفمندي يارانه براي خريد هر کيلوگرم شکر درب کارخانه‌ها 2100 تومان تعيين شد. از سوي ديگر با توجه به تعيين قيمت 2300 توماني، براي يک کيلوگرم شکر توسط سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان دولت مصوب کرد تا اين ما‌به‌التفاوت را به صنايع پرداخت کند.

چرا که در بند "ه" اين مصوبه که به امضاي معاون اجرايي رييس جمهور رسيده، آمده است: "کارگروهي با مسووليت دبيرخانه ستاد و عضويت نمايندگان وزارت جهاد کشاورزي، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور، سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليد‌کنندگان و گمرک تشکيل و نسبت به بررسي و تصميم‌گيري در خصوص چگونگي تامين و دريافت مابه‌التفاوت قيمت مصوب شکر (2100 ريال) تا بهاي توليد داخل بر اساس محاسبات سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليد‌کنندگان اقدام مي‌نمايند."

البته به نظر مي‌رسد دولت بخشي از اين مبلغ را مي‌خواهد از محل دريافت مابه‌التفاوت 210 توماني از واردکنندگان تامين کند و اين در حالي است که بر اساس دستور وزير جهاد کشاورزي واردات شکر و برنج از ابتداي نيمه دوم امسال ممنوع شده است چرا که در اين ابلاغيه نيز آمده است" با عنايت به مشکلات عديده‌ بسياري از کارخانجات چغندرقند به دليل کوتاه‌بودن فصل برداشت چغندرقند و توليد شکر و تعطيلي کارخانجات در صورت نبودن شکر خام، ثبت سفارش و واردات شکر خام از تاريخ مورد تاييد وزير جهاد کشاورزي و پرداخت مابه‌التفاوت 2100 ريالي براي هر کيلوگرم شکر وارداتي توسط وارد‌کننده عملياتي خواهد شد. "

اما در اين ميان دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر نسبت به نحوه‌ اعلام قيمت‌هاي جديد انتقاد داشته و مي‌گويد در حالي که به دليل اعلام نشدن قيمت‌هاي مصوب جديد بيش از چهار ميليون تن شکر توليد شده درانبارها دپو شده و بيش از دو هفته از مصوبه دولت مي‌گذرد چرا هنوز ابلاغيه‌اي براي صنايع قند شکر درباره قيمت جديد شکر نيامده و ما نيز از رسانه بايد از اين مصوبه مطلع شويم؟

به گفته وي از سويي ستاد تنظيم بازار زمان بسيار زيادي براي تصويب اين قيمت جديد و اعلام آن صرف کرده و از سوي ديگر اين قيمت چندان مورد رضايت صنايع نيست؛ چرا که بر اساس آناليز قيمت و هزينه‌هاي توليد صنايع قند و شکر حداقل قيمت منطقي براي اين محصول کيلويي 2450 تومان است.
تاريخ خبر: 93/9/22
منبع: خبرگزاري ايسنا
كد خبر: 457
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR