آرشيو اخبار
توليدکنندگان قند و شکر در انتظار نرخ‌گذاري جديد شوراي اقتصاد
 
خبرگزاري آنا: دبير انجمن صنفي صنايع قند و شکر با انتقاد از تعيين تکليف نشدن قيمت شکر از سوي شوراي اقتصاد گفت:کارخانجات قند و شکر به دليل نداشتن نرخ هاي جديد از فروش شکر خودداري مي‌کنند و به همين دليل با کمبود شديد نقدينگي روبه‌رو هستند.
بهمن دانايي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري آنا با بيان اينکه با وجود دو ماه دوندگي انجمن، هنوز از سوي وزارت جهادکشاورزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت قيمت شکر تعيين نشده‌ است، گفت: کارخانه‌هاي قند و شکر با مشکل نقدينگي و در نتيجه تسويه نکردن بدهي خود با چغندرکاران روبه‌رو شده‌اند.
وي افزود: با توجه به افزايش ?? درصدي قيمت چغندر و نيز گران شدن هزينه دستمزد‌و انرژي، انجمن صنفي صنايع قند و شکر پيشنهاد بالا رفتن ?? درصدي نرخ شکر را به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده‌است که هنوز با اين نرخ پيشنهادي موافقت نشده‌است.
دانايي با بيان اينکه روند افزايشي توليد شکر در کشور از سال ?? به اين سو متوقف شده‌ است، اظهار کرد: علت اين توقف واردات گسترده شکر در سال ?? تا ?? بود. در سال ?? ميزان توليد شکر در کشور به يک ميليون و ??? هزار تن رسيد که به دليل باز شدن مرز‌ها بر روي واردات بي‌رويه، اين رقم در سال ?? به ??? هزار تن کاهش يافت.
دانايي با بيان اينکه در سال ?? حدود ? ميليون و ??? هزار تن يعني ? برابر بيشتر از نياز يک‌ساله، شکر وارد کشور شد، تصريح کرد: اين ميزان واردات که با تعرفه صفر و ارز مبادله‌اي انجام شد، منجر به کاهش توليد چغندر از ? ميليون و ??? هزار تن در سال ?? به يک ميليون و ??? هزار تن در سال ?? شد.
دبير انجمن صنايع قندو شکر با اعلام اينکه هم اکنون ميزان توليد شکر در کشور پاسخگوي ?? درصد نياز داخلي است، اظهار کرد: در پايان سال ?? از دولت خواستيم با توجه به حجم سنگين وارداتي که در طول چند سال گذشته به کشور انجام شده است، اجازه واردات مجدد را ندهد، با وجود اين شاهد هستيم که در شش ماهه نخست سال جاري ??? هزار تن شکر با تعرفه ?? درصد وارد کشور شده‌ است.
وي با بيان اينکه ادامه روند کنوني توليد شکر در کشور ميزان توليد داخلي اين محصول را تا پايان سال به ? ميليون تن خواهد رساند، ادامه داد: چنانچه برخي مشکلات مربوط به توليد و قيمت‌گذاري شکر در کشور حل و فصل شود، به زودي شاهد روند صعودي توليد شکر خواهيم بود.
دانايي با اشاره به اينکه اکنون ?? کارخانه فعال توليد شکر در کشور وجود دارد، اظهار کرد: هم اکنون به دليل بالا بودن هزينه‌هاي توليد، قيمت‌ شکر توليدي ايران از متوسط جهاني بالا‌تر است و همين موجب شده است که واردات شکر به ايران در چند سال گذشته براي وارد کنندگان مقرون به صرفه باشد.
تاريخ خبر: 93/8/9
منبع: خبرگزاري آنا
كد خبر: 453
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR