آرشيو اخبار
معاون انجمن توليدکنندگان قند و شکر در گفت‌وگو با فارس تشريح کرد راه‌هاي خروج صنعت قند و شکر از رکود/ دولت براي افزايش کشت چغندر و نيشکر اقدام کند
 
معاون انجمن توليدکنندگان قند و شکر گفت: براي خروج صنعت قند و شکر از رکود، دولت نسبت به افزايش کشت چغندر و نيشکر به منظور فعال شدن همه ظرفيت‌ کارخانه‌‌هاي داخلي توليد شکر اقدام کند.
رضا رحمتي در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با بيان اينکه 60 درصد نياز کشور به شکر از طريق توليدات داخل تأمين مي‌شود، گفت: در حال حاضر 40 درصد شکر مصرفي کشور از طريق واردات تأمين مي‌شود، در حالي که کارخانه‌هاي داخلي امکان توليد 80 درصد شکر مورد نياز کشور را دارا هستند.

وي با بيان اينکه سالانه بيش از 4 ميليون تن چغندر در کشور کشت مي‌شود، گفت: از اين ميزان چغندر، 600 هزار تن شکر توليد مي‌شود و علاوه بر اين، حدود 700 هزار تن شکر نيز از نيشکر توليد مي‌شود.

وي ادامه داد: جمعاً يک ميليون و 200 هزار تن شکر در کشور توليد مي‌شود در حالي که نياز کشور به اين محصول به بيش از 2 ميليون تن مي‌رسد.

رحمتي با تأکيد بر لزوم حمايت دولت از کشت چغندر و نيشکر به منظور فعال شدن همه ظرفيت‌ کارخانه‌‌هاي داخلي توليد شکر و خروج اين صنعت از رکود، اظهار داشت: دولت مي‌تواند با ايجاد تعرفه براي واردات شکر، از توليد شکر در داخل حمايت کند.

معاون انجمن توليدکنندگان قند و شکر با بيان اينکه معمولاً اواخر شهريور هر سال، تفاهم‌نامه‌اي بين دولت و توليدکنندگان شکر براي تعيين قيمت جديد اين محصول منعقد مي‌شود، گفت: در حال حاضر قيمت هر کيلو شکر در کشور 1900 تومان است که با توجه به افزايش 45 درصدي قيمت چغندر، توليدکنندگان شکر خواستار افزايش حدود 30 درصدي قيمت اين محصول هستند.

وي تصريح کرد: حدود 4 ماه است که ثبت سفارش واردات شکر متوقف شده و توليد داخل و واردات قبل، پاسخگوي نياز کشور بوده است.

به گفته رحمتي، در حال حاضر قيمت جهاني هر تن شکر سفيد 550 دلار است که قيمت هر کيلو شکر داخلي حدود 150 تومان بالاتر از نرخ جهاني اين محصول است.

وي با بيان اينکه 70 درصد قيمت تمام شده شکر به مواد اوليه، 17 درصد به دستمزد، 11 درصد به هزينه‌هاي سربار و بقيه نيز به قيمت انرژي اختصاص دارد، گفت: در صورتي که تبديل شکر خام به شکر سفيد به کارخانه‌هاي توليد شکر سپرده شود، امکان فعال شدن بخش بيشتري از ظرفيت کارخانه‌هاي داخلي فراهم خواهد شد.
تاريخ خبر: 93/5/24
منبع: خبرگزاري فارس
كد خبر: 449
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR