آرشيو اخبار
معاون وزير صنعت: ذخاير کالاهاي اساسي ايده‌آل است/ واردات برنج، روغن و شکر متوقف شد مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران اعلام کرد ذخاير کالاهاي اساسي کشور در حد ايده‌آل قرار دارد و به دليل کافي بودن ذخاير، واردات برنج روغن و شکر متوقف شد.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، عباس قبادي صبح امروز در نشست خبري اظهار داشت: سال گذشته 6 ميليون تن گندم خريداري کرديم و امسال تاکنون 5 ميليون تن گندم خريداري شده است که 2.5 ميليون تن آن وارد کشور شده و بقيه آن در حال ورود به کشور است.

وي افزود: علاوه بر اين 2 ميليون تن روغن خام خريداري شده است که 1.9 ميليون تن آن وارد کشور شده است.

قبادي تأکيد کرد: در تأمين ارز مورد نياز واردات همواره مشکلاتي داشتيم اما به هر ترتيبي بود کالاهاي اساسي مورد نياز را وارد کشور کرده‌ايم و امروز کشور در شرايط ايده‌آل قرار دارد.



*خريد مازاد توليد مرغ با قيمت 6500 تومان/ کاهش ورادات به يک ششم

معاون وزير صنعت گفت: تاکنون 85 هزار تن مرغ ذخيره‌سازي شده است که 80 هزار تن آن از محل توليد داخل است به نحوي که به توليد کنندگان مرغ اعلام کرده‌ايم، اگر هرکيلوگرم مرغ را به قيمت 6500 هزار تومان نخريدند ما مي‌خريم و ذخيره‌سازي مي‌کنيم و اين اقدام در راستاي حمايت از توليد داخل است.

وي با تأکيد بر اينکه امسال واردات مرغ به يک ششم کاهش پيدا کرده است، گفت: ما مي‌توانيم از سال آينده صادر کننده مرغ باشيم.

وي افزود: قيمت کالاهاي کشاورزي به موقع و به نحو مناسب اعلام شده است به نحوي که قيمت هر کيلوگرم گندم 1050 تومان از خروج گندم و مصرف نيروي انساني آن جلوگيري مي‌کند.



*5 قلم کالاي اساسي سبد کارمندي

وي در خصوص سبد کالاي کارمندي به خبرنگار فارس گفت: اين سبد کالا شامل برنج، روغن، مرغ، تخم‌مرغ و پنير است و بر اساس اطلاعات اوليه 80 هزار تن مرغ در اين سهم بين مردم توزيع مي‌شود.

قبادي گفت: بر اساس بررسي‌هاي کارشناسي اوليه 15 تا 20 ميليون نفر از سبد کالايي استفاده مي‌کنند که شرکت بازرگاني دولتي برنج، روغن و مرغ را تأمين مي‌کند و همچنين بخش خصوصي اعلام آمادگي کرده است تا تخم‌مرغ و پنير را براي سب کالايي تأمين کند.

وي افزود: ميزان اعتبارات و نحوه توزيع به سبد کالايي تا هفته ديگر نهايي مي‌شود.

قبادي در پاسخ به سؤال ديگر فارس در خصوص جزئيات طرح انتزاع گفت: شرکت پشتيباني امور دام به طور کلي به وزارت جهاد کشاورزي واگذار مي‌شود و در خصوص خريد گندم نيز هر طور که قانون بگويد ما حاضريم عمل کنيم.

معاون وزير صنعت ادامه داد: بر اساس قانون مصوب مجلس شرکت بازرگاني دولتي ايران در وزارت صنعت باقي مي‌ماند اما بخش سياست‌گذاري گندم به وزارت جهاد واگذار مي‌شود، لذا اگر قرار باشد خريد تضميني گندم را وزارت جهاد انجام دهد ما 11 ميليون تن ظرفيت نيروي دولتي را به وزارت جهاد تحويل مي‌دهيم ضمن آنکه بين 5 تا 6 ميليون تن نيز ظرفيت نيرو در بخش خصوصي وجود دارد.

قبادي در پاسخ به سؤال ديگر فارس گفت: مسئوليت واردات گندم به عهده شرکت بازرگاني دولتي ايران است.

وي در تدوين مشکلاتي که براي واردات کالاهاي اساسي داشته است گفت: مشکلات ما در خصوص حمل و نقل بين‌المللي، کشتيراني، ايمن، انتقال پول و حتي در برخي موارد مشکلات ريالي هم بوده است که الحمدالله از شرايط سخت عبور کرده‌ايم و حتي تشديد تحريم‌ها نتوانسته است جلوي کشور ما را در تأمين کالاي اساسي بگيرد.

وي افزود: طي سال گذشته و امسال شرکت بازرگاني دولتي ايران 1.3 ميليون تن شکر و 750 هزار تن برنج وارد کرده است.

وي افزود: آمار واردات برنج در سال جاري 1.4 ميليون تن است که يک سوم آن را شرکت بازرگاني دولتي و مابقي توسط بخش خصوصي وارد شده است.

قبادي با تأکيد بر اينکه بالغ بر 6 ماه ذخاير کالاي اساسي در کشور وجود دارد گفت: هيچ کمبودي در نهاده‌ها نداريم و ذخاير جو، ذرت و کنجاله سويا بين 4 تا 6 ماه آينده پاسخگوي نياز کشور است به نحوي که در حال حاضر کنجاله سويا بيش از 500 هزار تن در کشور وجود دارد که اين رقم در تاريخ کشور بي‌نظير بوده است.



*قيمت نان تا پايان امسال تغيير نمي کند

معاون وزير صنعت در خصوص قيمت نان گفت: براي قيمت نان در سال 93 هنوز هيچ تصميمي گرفته نشده است اما تا پايان امسال قيمت نان تغيير نمي‌کند. براي سال آينده اعتبارات خوبي ديده شده است و اينکه قيمت نان تغيير کند يا خير بستگي به مصوبه مجلس در قانون بودجه سال 93 دارد.



*وزارت جهاد پيش‌بيني توليد گندم در سال آينده را نداده است

وي با تأکيد بر اينکه، فرآيند وارد گندم فرآيند بسيار دشواري است،گفت: ما همواره مايليم که از محل توليد داخل گندم خريداري کنيم، اما تمام تلاشمان را مي‌کنيم تا کمبود توليد داخل را از طريق واردات تأمين کنيم به نحوي که تاکنون 11 ميليون تن مصرف گندم داخلي و 3 ميليون تن ذخيره استراتژيک نياز داريم.

وي افزود: تاکنون وزارت جهاد هيچ رقمي را به صورت رسمي در خصوص توليد گندم در سال آينده اعلام نکرده است.

وي در پاسخ به سؤالي در خصوص هزينه انبارداري گندم اظهار داشت: تخفيف‌هايي که براي سرعت تخليه کشتي‌ها دريافت مي‌کنيم دو برابر هزينه انبارداري است.

وي افزود: ذخاير روغن، شکر، برنج و مرغ تا پايان سال پاسخگو است.

وي با ذکر اينکه در سال گذشته روزهايي بودند که موجودي گندم به زير يک هفته رسيده بود، گفت: ما 30 هزار تن گندم را از طريق مرزهاي زميني وارد کشور و ثابت کرديم که اگر از طريق آبهاي بين‌المللي هم مشکل وجود داشته باشد مي‌توانيم از طريق زميني کالا وارد کشور کنيم.



*واردات برنج، روغن و شکر متوقف شد

مدير عامل شرکت بازرگاني دولتي ايران گفت: به دليل موجودي مناسبي که در کشور وجود دارد واردات برنج، شکر و روغن توسط اين شرکت متوقف شده است.

وي در خصوص واردات گندم از هند و پاکستان گفت: ما حتي يک کيلوگرم گندم از هند و پاکستان وارد نکرده‌ايم و تهاتري که انجام مي‌داديم به اين شکل بود که به تاجر هندي مي‌گفتيم در ازاي پول نفت از کانادا براي ما گندم بخريد.

همچنين قبادي گفت: اگر دامداراني هستند که شير خود را در چرخه بازرگاني کشور توزيع کرده‌اند اما مابه‌التفاوت قيمت نهاده را دريافت نکرده‌اند مي‌توانند به ما مراجعه کنند.
تاريخ خبر: 92/9/27
منبع: خبرگزاري فارس
كد خبر: 443
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR