آرشيو اخبار
در گفت وگو با ایسنا اعلام شد: احتمال حذف ارز مرجع واردات شکر
 
دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر با اشاره به این که وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز به صورت رسمی نوع ارز اختصاص یافته به واردات شکر را در سال جاری اعلام نکرده است، گفت: شواهد موجود نشان می دهد که با توجه به حذف ارز مرجع واردات روغن و کره، به زودی ارز مرجع واردات شکر نیز قطع خواهد شد.

بهمن دانایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این که در سال گذشته کل یک میلیون و 680 هزار تن واردات شکر با ارز مرجع انجام شد، افزود: خروج شکر از اولویت اول کالاهای وارداتی هنوز قطعی نشده است.

وی افزود: با توجه به آمارهای منتشر شده به احتمال زیاد ایران در سال قبل جزو سه واردکننده بزرگ شکر در دنیا در کنار آمریکا و روسیه قرار گرفته است.

او با بیان این که اوج واردات شکر مربوط به سال 1385 به میزان 2.5 میلیون تن بوده است، گفت: سال ها تثبیت قیمت دلار به ضرر تولیدکننده و به نفع واردکنندگان کالا بود و باعث شد اجناس وارداتی به کمترین قیمت وارد کشور شوند.

وی توضیح داد: در حال حاضر 44 کارخانه تولید قند و شکر در کشور وجود دارد که 9 کارخانه نیشکری و 35 کارخانه چغندری هستند. البته از بین کل کارخانه های چغندری 27 کارخانه هم اکنون فعال هستند.

دانایی با اشاره به این که ضریب استحصال در کارخانه قند و شکر رقم مناسب 81 درصد است، افزود: این که شکر با ارز مرجع وارد کشور می شد و محصولات تولید شده با شکر با ارز سه هزار تومانی صادر می شدند به هیچ عنوان منطقی نبود و به همین دلیل بعد از مدت ها تلاش بالاخره در مهر ماه سال قبل جلوی صادرات شکر وارداتی با ارز مرجع گرفته شد. البته گزارش ها حاکی از آن است که هم اکنون نیز قاچاق شکر از کشور از طریق مرزهای خراسان شمالی و غرب کشور در حال انجام است.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر عمده شکر وارداتی ایران مربوط به محصولات تولید برزیل است که بیشتر از طریق امارات وارد کشور می شوند.

وی همچنین سرانه مصرف شکر را در ایران حدود 30 کیلوگرم دانست و گفت: میانگین سرانه مصرف شکر در دنیا بین 18 تا 20 کیلوگرم برآورد می شود.

به گزارش ایسنا به تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت از حذف ارز مرجع واردات روغن خام و کره حیوانی خبر داد. دیروز نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت با تائید حذف ارز مرجع واردات برخی اقلام اساسی خبر داد که از این پس فقط برخی کالاهای اساسی به وی‍ژه گندم و نهاده‌های دامی برای واردات ارز مرجع دریافت می‌کنند.

در همین حال وزارت صنعت، معدن و تجارت در تازه ترین گزارش خود نیاز کشور به واردات شکر را در سال جاری معادل 837 هزار تن اعلام کرد. واردات شکر از سال‌ 1385 تا بهمن 1391 نشان می‌دهد که بیش از 4.5 میلیارد دلار در این سال‌ها برای واردات شکر ارز از کشور خارج شده است. ایران یکی از واردکنندگان عمده شکر در دنیا محسوب می شود و روند واردات نشان می‌دهد که در پایان سال 1391 در بین سه واردکننده عمده شکر در دنیا قرار گرفته است.
تاريخ خبر: 92/2/2
منبع: ايسنا
كد خبر: 435
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR