آرشيو اخبار
بروز خشکسالي و احتمال کاهش صادرات شکر از هند
 
فود پرس - افزايش عرضه شکر خام از سوي برزيل، بزرگترين توليدکننده اين محصول در جهان، فشار زيادي را بر قيمت جهاني شکر وارد کرده است.
اما در اين هفته با توجه به شدت گرفتن احتمال کاهش صادرات شکر از سوي هند، به نظر مي رسد روند کاهش قيمت ها متوقف يا حداقل کندتر شود.در پي کاهش شديد بارندگي در هند، بهاي شکر در اين کشور به بالاترين ميزان خود در 19 ماه اخير رسيده است و کارشناسان پيش بيني مي کنند که با ادامه اين روند، دولت هند در نهايت مجبور خواهد شد براي کنترل بازار داخلي شکر اقدام به محدود کردن صادرات اين محصول کند. کاهش حجم بارش هاي موسمي در 2 ماه اخير،بخش کشاورزي هند را در معرض آسيب جدي قرار داده است. هم اکنون خشکسالي بيش از 50 درصد از زمين هاي زراعي هند را تهديد مي کند. علاوه بر شکر، محصولاتي همچون برنج، پنبه و دانه هاي روغني نيز در هفته هاي اخير شاهد افزايش قيمت بوده اند.هند بزرگترين مصرف کننده شکر و دومين توليدکننده بزرگ اين محصول در جهان محسوب مي شود. افزايش شديد قيمت شکر در هند موجب شده است که کشورهاي ديگر تمايل چنداني براي واردات شکر از اين کشور نداشته باشند؛ از طرف ديگر توليدکنندگان هندي نيز ترجيح مي دهند با توجه به وضعيت موجود، شکر توليدي خود را در بازارهاي داخلي به فروش برسانند. دولت هند نيز براي کنترل قيمت شکر و ساير محصولات کشاورزي در اين کشور دست به کار شده است و انتظار مي رود با افزايش تعرفه هاي صادرات، در جهت تامين نياز بازار داخلي گام بردارد.اين وضعيت مي تواند راه را براي افزايش قيمت جهاني شکر خام در روزهاي آتي فراهم سازد.بهاي شکر تصفيه شده در بازار بمبئي از ابتداي ماه ژوئن تاکنون بيش از 26 درصد رشد داشته است. روند صعودي قيمت اين محصول در اولين روزهاي معاملاتي ماه آگوست نيز ادامه يافته و هم اکنون هر تن شکر خام در بورس کالاي هند 640 دلار معامله مي شود که اين رقم بالاترين قيمت عمده فروشي شکر سفيد در بازارهاي هند از دسامبر 2010 تاکنون به شمار مي رود. تداوم روند خشکسالي در هند مي تواند حتي قيمت ها را از ميزان کنوني نيز بالاتر ببرد.نارندا مورکامبي مديرعامل شرکت شري رنوکا شوگرز که يکي از سه توليدکننده بزرگ شکر در هند محسوب مي شود روز جمعه در گفتگو با خبرنگار بلومبرگ در اين رابطه اظهار داشت: "بارش هاي موسمي در مناطق اصلي کشت نيشکر در هند کاهش چشمگيري داشته است و مسلماً در صورت ادامه اين روند دولت بايد اقدامات مقتضي را در جهت کاهش صادرات شکر و تامين نياز مردم هند انجام دهد. اگر دولت صادرات شکر را محدود کند، آنگاه غيبت هند در بازارهاي جهاني شکر بيش از پيش احساس خواهد شد و اين مسئله مي تواند بازارهاي عمده اين محصول به ويژه بازارهاي آسيايي را به شدت تحت تاثير قرار دهد."هفته گذشته بهاي شکر خام بيش از 6 درصد نسبت به هفته قبل از آن کاهش يافت و اين محصول حتي به کمترين قيمت خود در يک ماه اخير نيز رسيد. افزايش عرضه شکر خام از سوي برزيل، بزرگترين توليدکننده اين محصول در جهان، فشار زيادي را بر قيمت جهاني شکر وارد کرده است. اما در اين هفته با توجه به شدت گرفتن احتمال کاهش صادرات شکر از سوي هند، به نظر مي رسد روند کاهش قيمت ها متوقف يا حداقل کندتر شود.
بر اساس آخرين خبرهاي رسيده بازار معاملات آتي ICE، بهاي شکر خام در ساعت 10 صبح به وقت گرينويچ 21.97 سنت در هر پوند بوده است که نسبت به روز جمعه 0.14 درصد کاهش را نشان مي دهد.
تاريخ خبر: 17/05/1391
منبع: فود پرس
كد خبر: 429
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR