آرشيو اخبار
غوغاي شكرهاي وارداتي در ايران/ رشد 600 درصدي واردات
 
مارها حاکی از افزایش خیره کننده 600 درصدی واردات شکر به کشور طی دو ماه نخست امسال است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، براساس آمار گمرک ایران، در دو ماه نخست امسال بیش از 118.7 هزار تن قند و شکر از نیشکر تصفیه نشده بدون مواد خوشبو کننده یا رنگ کننده به ارزش بیش از 99.1 میلیون دلار وارد کشور شد. این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب رشد 401 و 680 درصدی را نشان می دهد.

بیش از 75 درصد از واردات شکر ایران از طریق دو کشور امارات و سوئیس انجام شد. همچنین از کشورهای برزیل، ترکیه و روسیه هم مقداری شکر وارد ایران شد.

افزایش واردات شکر به حدی بوده که این کالا به نهمین کالای عمده وارداتی کشور طی دو ماه نخست امسال تبدیل شده است. همچنین در اين مدت تنها حدود 13 هزار تن شکر در کشور تولید شد. سال گذشته یک میلیون و 234 هزار تن شکر وارد کشور شده بود و تولید داخلی شکر نیز بالغ بر یک میلیون و 150 هزار تن شد.

واردات گسترده شکر به کشور در حالی رخ داده که اواخر سال گذشته انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران درباره تلاش برخي دلالان و واسطه‌ها براي صفر كردن تعرفه واردات شكر به كشور هشدار داده و این اقدام را خطری جدی برای کارخانه های قند و شکر کشور دانسته بود.

این انجمن اعلام كرده بود كه برخي از دلالان و واسطه‌ها در حال مذاكره با دستگاههاي دولتي به منظور صفر كردن تعرفه واردات شكر هستند.

طبق اعلام این انجمن قرار است امسال تولید داخلی شکر به حدود 1.5 میلیون تن برسد که این رقم باید 75 درصد نیاز کشور را تامین کند.

براساس اعلام انجمن صنفی قند و شکر، موجودي شكر تا پایان سال گذشته بالغ بر 1.4 ميليون تن بوده و برآورد شده که همين حدود ذخيره به سال 1391 منتقل شود كه در اين صورت براي حداقل هشت ماه ذخيره وجود خواهد داشت. ضمن اين‌كه بهره‌برداري از كارخانه‌ها مجددا از شهريور 1391 آغاز خواهد شد.

از سوی دیگر ایسنا اواخر اردیبهشت ماه امسال گزارش داده بود "در حالي كه قيمت هر کيلو شكر توليد داخل 1175 تومان مصوب شده، شكر وارداتي با نرخ آزاد و بر اساس هزينه تمام شده در بازار مصرف كيلويي حداقل 1500 تومان است. بر اين اساس شكر ايراني ارزان به كشورهاي همسايه صادر شده و نياز بازار داخل با شكر وارداتي گران‌تر تامين مي‌شود!"

در اين گزارش توضیح داده شده بود "در اين بین توليدكنندگان مجبورند، با وجود افزايش هزينه‌ها و تامين نهاده‌هاي آزاد، محصول را با نرخ مصوب بفروشند و مصرف‌كنندگان هم شكر وارداتي را حداقل بايد 1500 تومان بخرند. سود بيش از 300 توماني هر كيلو شكر از جيب مصرف‌كننده به واردكننده مي‌رسد و سودي كه توليدكنندگان بايد از محصولشان ببرند به جيب صادركننده مي‌رود."
تاريخ خبر: 2/4/1391
منبع: ايسنا
كد خبر: 427
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR