آرشيو اخبار
/طرح انتزاع وظايف بخش كشاورزي از وزارت صنعت سه ماه مسكوت ماند/ دلخوش: دولت لايحه شرح وظايف وزارتخانه‌هاي ادغامي را به مجلس اعلام كند
 
نماينده صومعه‌سرا در توضيح دليل ارائه پيشنهاد مسكوت ماندن طرح انتزاع وظايف و اختيارات بخش كشاورزي از وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد كشاورزي به مدت سه ماه اظهار كرد: در صورت تصويب اين طرح بسياري از روابط تجاري با خارج از كشور به هم مي‌ريزد، لذا بهتر است اين طرح به مدت سه ماه مسكوت بماند تا دولت لايحه شرح وظايف وزارتخانه‌هاي ادغامي را به مجلس اعلام كند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كاظم دلخوش با تاكيد بر اين‌كه دولت در مهلت شش ماهه‌اي موظف به ارائه شرح وظايف وزارتخانه‌هاي ادغامي به مجلس است، گفت: اگر تاكنون دولت چنين اقدامي را انجام نداده است بايد مجلس به دولت فشار آورد، نه اينكه وظايف و اختيارات يك وزارتخانه را به وزارتخانه ديگر منتقل كند.

وي افزود:‌ در صورت تصويب چنين طرحي برخي از مقررات و قوانين بين‌المللي فعلي مخدوش خواهد شد.

دلخوش با بيان اينكه در حال حاضر زيرمجموعه‌هاي وزارت جهاد كشاورزي بسيار زياد است، خاطرنشان كرد: با توجه به وجود زيرمجموعه‌هايي همچون بخش شيلات، منابع طبيعي، دامپروري، دام، دامپزشكي و ... در وزارت جهاد كشاورزي، اضافه كردن وظايف و اختيارات بخش كشاورزي از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به اين وزارتخانه كار درستي نيست و تنها باعث ايجاد تداخل در وظايف دو وزارتخانه مي‌شود.

وي با اشاره به بخشي از ماده واحده اين طرح مبني بر انتقال كلي امور مربوط به تنظيم بازار داخلي، گندم و آرد و نان به وزارت جهاد كشاورزي گفت: وظيفه وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظيم بازار و كنترل كيفيت نان است كه در صورت واگذاري اين امور به وزارت جهاد كشاورزي مطمئنا موازي‌كاري به وجود مي‌آيد.

دلخوش، با تاكيد بر اينكه نبايد تجربه تلخ برخي اقدامات همچون سازمان چاي را فراموش كرد، ابراز كرد: در حالي دراين طرح خواسته شده موضوع فرش دستبافت از وزارت صنعت، معدن و تجارت جدا و به وزارت جهاد كشاورزي ملحق گردد كه مهمترين خواسته صنعت فرش دستبافت صادرات اين محصول است و مطئمنا از عهده وزارت جهاد كشاورزي خارج است.

به گفته وي، ساير كميسيون‌هاي مجلس نيز با تصويب چنين طرحي مخالف هستند، بنابراين بهتر است اين طرح مسكوت بماند تا دولت شرح وظايف وزارتخانه‌هاي ادغامي را به مجلس ارائه دهد.

به گزارش ايسنا، مهرداد لاهوتي نماينده لنگرود نيز در مخالفت با اين پيشنهاد با استفاده از اين تعبير كه ديگر كشاورزي در كشور باقي نمانده است، به ميزان توليدات برنج در سال جاري اشاره و اظهار كرد: در حالي كه ميزان مصرف برنج در كشور دو ميليون و 300 هزار تن است، تنها 500 هزار تن در كشور توليد مي‌شود كه اين ميزان نيز با تعيين تعرفه صفر واردات برنج نيز به كلي از بين رفت و اكنون نمي‌توان برنج داخلي را به خوبي فروخت.

وي افزود: از سوي ديگر در كشور ميزان مصرف چاي 120 هزار تن است كه تنها 30 هزار تن توليد داخلي در اين رابطه وجود دارد و نمي‌توان همين ميزان را نيز به فروش رساند.

لاهوتي با بيان اينكه نبايد بلايي كه بر سر چغندرقند آمد را فراموش كرد، به ميزان توليدات پيله ابريشم در كشور اشاره و خاطر نشان كرد: در حالي كه كشور مي‌تواند هفت هزار تن پيله ابريشم را توليد كند اكنون اين ميزان به دليل تعيين تعرفه صرف واردات و تداخل وظايف به 500 تن رسيده است.

وي ضمن ابراز نگراني از وضعيت ميوه و مركبات و واردات بي‌رويه در اين رابطه گفت: وزارت جهاد كشاورزي در اين رابطه نگران است بنابراين بايد اين انتزاع وظايف انجام شود.

سرانجام پيش از ورود نمايندگان به بررسي طرح انتزاع وظايف و اختيارات بخش كشاورزي از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد كشاورزي، پيشنهاد مسكوت ماندن اين طرح به مدت سه ماه با 128 راي موافق، 43 راي مخالف و 15 راي ممتنع از مجموع 218 نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد.

تاريخ خبر: 27/09/1390
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
كد خبر: 414
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR