آرشيو اخبار
معاون وزير صنعت و تجارت به ايسنا خبر داد: * پايان ذخيره‌سازي كالاهاي اساسي* موجودي شكر نگران‌كننده نيست
 
معاون توسعه‌ بازرگاني داخي وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشريح آخرين وضعيت موجودي شكر اين ميزان را قابل اتكاء دانست و در مورد ذخيره‌سازي آن تصريح كرد كه ديگر دولت به ذخيره‌سازي كالاهاي اساسي نمي‌پردازد.

محمدعلي ضيغمي در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مورد وضعيت شكر كه در بورس كالا قيمت آن نوساناتي داشته و برخي اين موضوع را ناشي از ذخيره‌سازي شكر توسط دولت عنوان كرده بودند، گفت: در فرآيند‌هاي مربوط به توليد تا توزيع شكر، كار توليد، توزيع و تامين آن از خارج از كشور توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود و عملا دولت توزيعي ندارد.

وي با تاكيد بر اين‌كه كل فرآيند‌هاي مربوط به توليد تا توزيع شكر در چارچوب اقدامات بخش‌هاي خصوصي است، افزود: در عين حال در بحث ذخيره‌سازي اقدام جديدي نداشتيم و ذخيره‌سازي شكر براي سال گذشته همزمان با اجراي هدفمند‌سازي يارانه‌ها بود كه آن را هم از محل واردات انجام داده بوديم.

ضيغمي ادامه داد: حتي اخيرا اعضاي انجمن توليد‌كنندگان شكر به وجود بيش از حد شكر در بازار انتقاد و مطرح كرده بودند كه در اين شرايط متضرر مي‌شوند كه ما توضيح داديم آمار و اطلاعات موجود نشان مي‌دهد ميزان واردات شكر در امسال كمتر از اين ميزان در سال گذشته بوده است.

*موجودي شكر نگران‌كننده نيست

به گفته‌ معاون وزير صنعـت، معدن و تجارت، ميزان واردات شكر خام از يك ميليون و 160 هزار تن هفت ماهه سال گذشته به تقريبا 800 هزار تن در هفت ماهه امسال كاهش يافته است.

وي اضافه كرد: براساس آمار‌ها ميزان مصرف شكر در كشور دو ميليون و 200 هزار تن است كه از اين ميزان يك ميليون تا يك ميليون و 300 هزار تن آن توسط كارخانه‌هاي داخلي كشور تامين مي‌شود.

ضيغمي در ادامه به تغيير تعرفه‌ وارداتي شكر نيز اشاره و اظهار كرد: در نيمه‌ اول هر سال كه توليد شكر نداريم، تعرفه‌ واردات آن چهار درصد است و در نيمه‌ دوم هر سال كه كارخانه‌ها كار برداشت را انجام مي‌دهند، از اول مهرماه آن سال تعرفه‌ واردات شكر به 20 درصد افزايش مي‌يابد كه امسال نيز اين‌گونه شد.

وي تصريح كرد: در حال حاضر موجودي شكر، مطمئن و قابل اتكاست و در حد نگران‌كننده براي مصرف‌كننده و توليد‌كننده نيست و قيمت باثباتي داشتيم.

* كالاهاي اساسي را ذخيره نمي‌كنيم

اين مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه در مورد ذخيره‌سازي شكر توسط دولت با تصريح بر اين‌كه تكليف جديدي براي ذخيره‌سازي نداريم، افزود: با توجه به شرايط فعلي بازار، ذخيره‌سازي كالاهاي اساسي را نداريم. در حد معمولي از كالاهاي مختلف با هماهنگي اتحاديه‌ها و انجمن‌ها ذخاير استراتژيك به اندازه ‌مدتي در داخل كشور است و اگر به هر دليلي ذخاير ما از ميزان مطمئن كاهش يابد، آن وقت با اتحاديه‌ها براي تامين نياز‌ها اقدام مي‌كنيم.

وي خاطرنشان كرد: ذخيره‌سازي كالاهاي اساسي مربوط به زمان اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها بود كه در آن مورد طبق مصوبه‌اي وزارت بازرگاني موظف شده بود با استفاده از توان بخش خصوصي كار ذخيره‌سازي را انجام دهد.

ضيغمي يادآور شد: اصلا در سنوات گذشته نيز بحث ذخيره‌سازي به معناي آنچه در سال گذشته داشتيم، نداشتيم. بلكه در قالب تنظيم بازار نسبت به تامين نياز كشور از طريق بخش خصوصي اقدام مي‌كرديم. ذخيره‌سازي مربوط به زمان اجراي هدفمند‌سازي يارانه‌ها بود و در ساير شرايط در قالب برنامه‌هاي تنظيم بازار اگر مدنظر باشد، ذخيره‌سازي انجام مي‌شود.

تاريخ خبر: 06/09/1390
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
كد خبر: 412
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR