آرشيو اخبار
*بلاتکليفي 7700 ميليارد تومان يارانه توليد* دبير انجمن قندوشکر:يارانه‌ که نرسيد، تعرفه واردات شكر هم صفر شد
 
خبرگزاري فارس: دبير انجمن کارخانجات قند و شکر در واکنش به اعلام وزارت صنعت مبنّي بر اعطاي تسهيلات يارانه‌اي به 29 واحد توليد کننده قند و شکر گفت: نه تنها هيچ يارانه‌اي به اين صنعت نرسيده بلکه اخيراً تعرفه واردات شکر خام صفر شده که اين مسئله به ضرر توليدکنندگان است.

بهمن دانايي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهار داشت: عدم پرداخت تسهيلات يارانه‌اي به صنعت قند و شکر در حالي اتفاق افتاده که علي رغم اينکه به اندازه کافي موجودي شکر در کشور وجود داشت، تعرفه واردات شکر‌ خام از 21 تيرماه از 20 درصد به صفر رسيده است.
وي ادامه داد: با وجود اينکه توليد فصلي کارخانه‌هاي شکر در شهريور‌ماه آغاز مي‌شود، تعرفه واردات شکر خام از 21 تيرماه صفر شد و فقط در فاصله 21 تير تا شهريور ماه حدود يک ميليون تن شکر خام به کشور وارد شده است.
دانايي ادامه داد: اين در حالي است که شکر خام به اندازه کافي در کشور وجود داشت و موجودي انبارها حداقل تا پايان شهريور‌ماه نياز کشور را جوابگو بود.
وي با بيان اينکه بازار شکر در ايران اشباع شده است، گفت: نمي‌توانيم شکر توليدي کارخانه‌ها را در داخل عرضه کنيم و اين مسئله باعث ضرر چغندر‌کاران نيز خواهد شد.
دبير انجمن قند و شکر با اشاره به سير صعودي توليد شکر در کشور تا سال 85 اظهار داشت: در سال 85 يک ميليون و 300 هزار تن شکر در کشور توليد شد اما اين رقم در سال 86 به يک ميليون تن رسيد.
وي افزود: تعرفه واردات شکر در سال 85 به يکباره صفر شد و همين مسئله باعث واردات دو ميليون و 500 هزار تن شکر به کشور در همان سال شد.
وي تصريح کرد: به اين ترتيب توليدي که بايد در سال 86 به يک ميليون و 900 هزار تن مي‌رسيد فقط يک ميليون تن بود و در سال 87 نيز اين رقم به 500 هزار تن کاهش يافت.
دانايي با بيان اينکه در سال 88 قيمت‌هاي جهاني افزايش يافت، گفت: اين مسئله باعث شد تا بدهي‌ کارخانه‌هاي شکر به کشاورزان تسويه شود و توليد شکر براي امسال يک ميليون و 900 هزار تن پيش بيني شود اما هم اکنون با صفر شدن تعرفه، دوباره توليد شکر با مشکل روبرو شده است.
وي با بيان اينکه در حال حاضر 2 ميليون تن ظرفيت نصب شده در کارخانه‌هاي شکر وجود دارد، گفت: در سال گذشته يک ميليون و 100 هزار تن شکر در داخل توليد شد و پيش‌بيني مي‌شد در سال 90 حدود يک ميليون و 300 هزار تن شکر در داخل توليد شود اما با صفر شدن تعرفه واردات شکر، تحقق اين هدف امکان پذير نيست.
دانايي با طرح اين سؤال که چرا تعرفه واردات شکر خام از اول امسال تغيير نکرد و در شرايطي که حدود 40 روز به بهره‌برداري از توليد کارخانه‌ها باقي‌مانده بود، اين تغييرات ايجاد شده است؟ گفت: حجم زيادي از شکر خام در گمرک کشور وجود داشت که با کاهش تعرفه واردات به يکباره وارد کشور شد.
وي در پايان با بيان اينکه صنعت قند و شکر سهمي از يارانه‌هاي نقدي نداشته است گفت: انجمن شکر داراي 41 زير مجموعه است.
تاريخ خبر: 02/07/1390
منبع: خبرگزاري فارس
كد خبر: 404
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR