آرشيو اخبار
دبير انجمن صنفي كارخانه هاي قند و شكر در واكنش به كاهش واردات مطرح كرد : توليد كنندگان شكر در انتظار فاجعه ديگري باشند
 
با كاهش تعرفه واردات شكر ، نمي توان كمتر از 3 ماه ديگر شكر را وارد كرد زيرا مراحل ثبت واردات ، گشايش ارزي ، حمل و نقل شكر به بنادر ايران دست كم 90 روز زمان نياز دارد و براي حل مشكل فعلي به كار نمي آيد .


ايلنا:دبير انجمن صنفي كارخانه هاي قند و شكر ايران گفت:دولت در يك تصميم غير منتظره ، تعرفه واردات شكر خام را از16 درصد به صفر رساند كه موجب نگراني توليد كنندگان شكرشده است
به گزارش ايلنا،بهمن دانايي در جمع خبرنگارانبا بيان اينكه كاهش تعرفه واردات شكر در بدترين زمان انجام شده است افزود: ارقام و آمارهاي در دسترس و همچنين خبر اعلام شده از طرف مدير كل تأمين توزيع معاونت توسعه وزارت بازرگاني حاكي از آن است كه 500 هزار تن شكر در انبارهاي دولت وجود دارد كه به اندازه مصرف ماههاي آينده كشور است همچنين اطلاع داريم كه 8-7 كشتي حامل شكر وارداتي در بنادر ايران تخليه شده و يا در حال تخليه است كه مي تواند نياز به شكر را تا زمان بهره برداري جديد كارخانه ها بر طرف كند .
به گفته وي ميانگين مصرف شكر در ايران را ماهانه 180 هزار تن است كه با شكر موجود در انبارها ي دولتي نياز به واردات فوري نيست .
دبير انجمن صنفي كارخانه هاي قند و شكر ادامه داد :‌تا زماني كه شكر توليد داخل به بازار عرضه مي شد قيمت هر كيلو شكر كمتر از 1200 تومان بود و با تمام شدن موجودي انبار كارخانه ها ، دلالان بازار را در اختيار گرفته و به افزايش قيمت شكر دامن زده و مي زنند.
دانايي تأكيد كرد : اين اتفاقي است كه متأسفانه هر سال در همين ايام رخ مي دهد و كاهش تعرفه زماني انجام مي شود كه شكر وارداتي با قيمت هاي پايين با عرضه شكر داخلي همزمان خواهد شد . اين اتفاق در سال 1385 رخ داد و شكر توليد داخل به كمترين ميزان رسيد و نبايد اين حادثه دوباره تكرار شود . ما به دولت هشدار داديم كه در فاصله زماني كه عرضه شكر كارخانه هاي داخلي تمام مي شود و تا زمان بهره برداري سال جديد شكري كه تحت عنوان ذخيره احتياطي در انبار دارد را براي جلوگيري از افزايش قيمت شكر عرضه كند.
دانايي گفت : بحث ما اين است كه با كاهش تعرفه واردات شكر ، نمي توان كمتر از 3 ماه ديگر شكر را وارد كرد زيرا مراحل ثبت واردات ، گشايش ارزي ، حمل و نقل شكر به بنادر ايران دست كم 90 روز زمان نياز دارد و براي حل مشكل فعلي به كار نمي آيد .
دبير انجمن صنفي كارخانه هاي قند و شكر به اتفاق 1385 اشاره كرد و اظهارداشت:در سال 85 در حالي مي توانستيم با توليد 7/1 ميليون تن شكر در داخل ، به خود كفايي نسبي بالايي دست يابيم و از وابستگي محض به واردات رها شويم ، اما اين مسأله مورد توجه قرار نگرفت . تصميمي كه اتخاذ شده چند پيامد منفي از جمله عدم فروش شكر داخلي ، انباشت بدهي كارخانه ها به كشاوزان و كاهش توليد در سال بعد دارد كه مي توان از آن اجتناب كرد .
دانايي تصريح كرد : در بهمن ماه پارسال ، كارخانه ها با دولت همراهي خوبي كرده و با عرضه شكر به قيمت هر كيلو گرم 875 تومان مانع از افزايش قيمت ها شدند و انتظار داشتند كه دولت به پاس اين همكاري ، از توليد داخلي حمايت كند .
وي يادآور شد : در سال 1389 و در شرايطي كه كارخانه ها هر كيلو گرم شكر را 875 تومان عرضه كردند گروهي از دلالان شكر را از كارخانه ها خريداري و با قيمت هاي بسيار بالاتر صادر كردند و ما به دولت هشدار داديم كه اين كار احتمالاً با هدف كاهش شكر در بازار در تابستان انجام مي شود كه متأسفانه اين هشدار ناديده گرفته شد .
دبير انجمن صنفي كارخانه هاي قند و شكر تأكيد كرد : براي تأمين و توزيع شكر در بازار مي توان بخشي از شكر خريداري شده دولت را به بازار عرضه كرد و به نظر ما ، شكري كه در روزهاي اخير در بنادر تخليه شده و يا در حال تخليه است نيز مي تواند به تعديل قيمت شكر كمك كند .
تاريخ خبر: 21/04/1390
منبع: ايلنا
كد خبر: 390
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR