آرشيو اخبار
فهرست 20 کالاي ممنوعه وارداتي/ وداع موقتي برنج خارجي با بازار ايران
 
خبرگزاري مهر- گروه اقتصادي: از ميان 49 قلم محصول کشاورزي مربوط به ليست اول وزارت جهادکشاورزي، ثبت سفارش 20 قلم کالا به صورت کامل ممنوع اعلام شد.
به گزارش خبرنگار مهر، صادق خليليان وزير جهاد کشاورزي بعد از دريافت نامه همتاي خود در وزارت بازرگاني، واردات 49 قلم محصول کشاورزي را به شيوه قبلي ممنوع اعلام کرد. در اين ميان ثبت سفارش 20 قلم از اين 49 قلم به صورت کامل ممنوع شده و 29 قلم ديگر نيز صرفا با هماهنگي و اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزي امکان پذير است.
در پيوست اين نامه، وزير جهاد کشاورزي از اين 49 قلم کالا با عنوان "محصولات حساس کشاورزي" ياد کرده است که مشمول ماده 16 قانون افزايش بهره وري بخش کشاورزي و منابع طبيعي مي شوند.
بر اين اساس ثبت سفارش گندم و مخلوط گندم، برنج، گوشت حيوانات از نوع گاو، تازه يا سردکرده، گوشت حيوانات از نوع گاو منجمد، تخم مرغ، تخم پرندگان بدون پوست، عسل طبيعي، پياز و موسير، سير، تره فرنگي و ساير سبزيجات سيرگونه، ساير ميوه هاي سخت پوست تازه يا خشک کرده حتي پوست کنده، مرکبات تازه يا خشک کرده، انگور تازه يا خشک کرده، سيب، گلابي، به، زردآلو، گيلاس، آلبالو و هلو، ساير ميوه ها، ميوه نپخته يا پخته شده، ميوه هاي محفوظ شده، ميوه هاي خشک کرده، پوست مرکبات يا پوست خربزه تا اطلاع ثانوي ممنوع اعلام شده است.
اين درحالي است که تعرفه برخي از اين محصولات نيز افزايش بسيار زيادي داشته است، به اين معنا که اگر روزي در آينده، وزارت جهاد کشاورزي واردات اين محصولات را مجاز و ثبت سفارش آنها را از حالت ممنوعيت خارج کرد، واردکننده با تعرفه بالايي آن را به کشور وارد کند.
از جمله کالاهاي با تعرفه بالا مي توان به سير اشاره کرد که تعرفه آن از 100 به 150 درصد، تره فرنگي و ساير سبزيجات سيرگونه از 20 درصد به 100 درصد، پياز و موسير از 30 به 100 درصد افزايش يافته است.
در ميان اين 49 قلم کالا نيز، واردات برخي تنها با اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزي امکان پذير است؛ ولي تعرفه آن ها به شکل فزاينده اي افزايش يافته است. به عنوان مثال تعرفه واردات جو دو سر از 15 به 40 درصد، قند و شکر از 35 و 20 به 70 درصد، ملاس ها از 15 به 70 درصد و سيب زميني از 30 به 50 درصد افزايش يافته است.
به گزارش مهر، افزايش تعرفه ها و ممنوعيت واردات در برخي محصولات از جمله برنج، گوشت، سيب زميني و قند و شکر به نظر مي رسد باعث بروز مشکلاتي در تنظيم بازار شود، به اين معنا که توليد داخلي به اندازه کافي در برخي از اين اقلام نيست و همواره واردات توانسته مابه التفاوت توليد و نياز داخلي را جبران کند، بنابراين به نظر مي رسد که تنها اعلام ممنوعيت اقلام محصولات کشاورزي کافي نباشد و در کنار آن بايد در جهت افزايش توليد داخلي نيز گام برداشته شود.
تاريخ خبر: 27/06/1389
منبع: خبرگزاري مهر
كد خبر: 362
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR