آرشيو اخبار
دوران واردات بي‌رويه تمام شد
 
اکونيوز: وزير جهاد کشاورزي با اعلام اينکه ليست جديد ممنوعيت واردات محصولات کشاورزي به زودي تهيه مي‌شود، گفت: دوره واردات بي رويه تمام شد و ديگر اجازه واردات برخي از محصولاتي که دون شان نظام جمهوري اسلامي است، داده نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران(econews.ir)،" صادق خليليان" با بيان اين مطلب افزود: توليدات در بخش کشاورزي به خصوص در زمينه ميوه بسيار بالاست و ايران به عنوان يکي از صادر کننده‌هاي بزرگ ميوه به شمار مي رود؛ بنابر اين نبايد با واردات بي رويه درزمان برداشت محصولات به توليد داخل لطمه وارد کرد.
وي افزود: با توجه به ماده 16 قانون افزايش بهره وري بخش کشاورزي، اين اختيار به وزارت جهاد کشاورزي داده شده است تا واردات انواع محصولات کشاورزي و صنايع غذايي و صنايع مرتبط با محصولات کشاورزي را از طريق تنظيم مناسب تعرفه ها و تنظيم زمان مناسب ورود محصولات و همچنين جلوگيري از برخي از محصولاتي که واقعا کشور ما به آنها نيازي ندارد مديريت کند.
وزير جهاد کشاورزي تصريح کرد: اين واردات فقط به توليد داخل لطمه مي زند و منافعي را براي کشور و توليد کنندگان دربر ندارد، ضمن اينکه تنها عده اي از واسطه ها و دلالها هستند که از اين کار، سودهاي بادآورده اي نصيبشان مي شود.
وي افزود: در همين راستا با انجام کارهاي کارشناسي ضوابط و شرايط 49 قلم از کالاهاي کشاورزي تنظيم و به وزارت بازرگاني ابلاغ شد.
خليليان با بيان اينکه واردات برخي از محصولات کشاورزي دون شان نظام جمهوري اسلامي است، گفت: براي برخي از محصولات ديگر مانند سيب فرانسوي، گلابي چيني، انگور شيلي، پرتقال مصري، بادام آمريکايي و عسل چيني مجوزي صادر نمي شود.
وزير جهاد کشاورزي بيان داشت: نيازهاي کشور با محوريت توليد داخل تامين خواهد شد و در صورت نياز واردات در زماني که به توليد داخل لطمه نزند و براي تنظيم بازار انجام مي شود.
خليليان در خصوص تشکيل ستادي براي ماده 16 قانون افزايش بهره‌وري و حضور تشکلها در اين ستاد گفت: در اين ستاد از نظرات همه توليدکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزي با محوريت حمايت از توليد داخل استفاده مي شود، ضمن آنکه مصوبات اين ستاد براي وزير جهاد کشاورزي نقش پيشنهادي دارد و تصميم نهايي براساس مصالح کشور گرفته مي شود.
وي افزود: وزارت جهاد کشاورزي در ادامه کار کارشناسي علاوه بر آن 49 قلم کالايي که اعلام شد، ساير موارد را نيز به تدريج اعلام خوهد کرد تا تمام محصولات کشاورزي تحت پوشش اين قانون قرار گيرند.
وزير جهاد کشاورزي در خصوص اينکه هنوز ممنوعيت واردات اين 49 قلم کالا به گمرک اعلام نشده است، بيان داشت: در حال حاضر ثبت سفارش اين 49 قلم کالا ممنوع است و افرادي که تمايل به واردات دارند ابتدا بايستي به وزارت جهادکشاورزي مراجعه کنند و اگر به آنها مجوز داده شد ثبت سفارش را در وزارت بازرگاني انجام مي دهند و تا زماني که اين ابلاغيه به گمرک برسد، زمان مي برد.
وي افزود: اين شامل کالاهايي که قبلا مجوز و ثبت سفارش آنها در وزارت بازرگاني انجام شده باشد، نمي شود. در حقيقت اين نامه يک اعلام و راهبر است تا همه بدانند دوره واردات بي رويه تمام شده و ديگر اجازه واردات برخي از محصولاتي که دون شان نظام جمهوري اسلامي است، داده نخواهد شد.
صادرات محصولات کشاورزي 10 درصد توليدات هم نيست
خليليان پيرامون ارقام واقعي صادرات محصولات کشاورزي اظهار داشت: توليد در بخش کشاورزي ايران بسيار متنوع است و در مناطق مختلفي انجام مي شود و معمولا توليد کننده هاي ما هم کشاورزاني هستند که خودشان صادر کننده نيستند و واردات را افرادي که کارشان به صورت حرفه اي واردات و صادرات مختلف و از جمله محصولات کشاورزي است، انجام مي دهند؛ بنابراين آنچه گمرک اعلام مي کند، سنديت دارد.
وي افزود: وزارت جهاد کشاورزي هم گزارشات و تحليلها را براساس همان آمار رسمي گمرک و واردات و صادرات که تحقق يافته است، اعلام مي کند، ضمن انکه مجموع آنچه که صادر مي شود شايد به 10 درصد کل محصولات توليدي هم نمي‌رسد.
پرداخت نقدي يارانه هاي بخش کشاورزي
وزير جهاد کشاورزي در ادامه با اشاره به هدفمندي يارانه ها گفت: بخشي از يارانه ها که در بودجه امسال نيز وجود دارد حدود 850 ميليارد تومان است که بر اساس قانون هدفمند سازي يارانه ها همچنان باقي است. از طرف ديگر، دولت تصميم گرفت 650 ميليارد تومان هم براي توسعه بيمه کمک يارانه اي بکند. علاوه بر اينها، از درآمدهاي ناشي از اجراي قانون هدفمند سازي يارانه ها هم قرار شده است 30 درصد به بخشهاي توليدي داده شود که سهم بخش کشاورزي هم از اين 30 درصد تعيين خواهد شد.
وي افزود: در زمان اعلام اجراي هدفمندي يارانه ها واحدهاي صنعتي بخش کشاورزي به مراکز مشخص مراجعه مي کنند و کشاورزان نيز به صورت عام در قالب شناسنامه بهره بردار کشاورز سهم يارانه اي خود را دريافت مي کنند. وزير جهاد کشاورزي تصريح کرد: اين يارانه ها به صورت صورت نقدي پرداخت مي‌شود.
خليليان درخصوص تاثير هدفمندي يارانه ها بر بخش کشاورزي گفت: تاثير آن در ميان مدت مثبت خواهد بود و در کوتاه مدت هم با توجه به اينکه براي بخش کشاورزي به تدريج اجرا مي شود، آثار منفي ندارد، ضمن آنکه بسته هاي حمايتي از توليد کنندگان در کارگروه مربوطه نهايي شده است. برهمين اساس، در همان چهارچوب اقدامات کمکي به توليد کنندگان انجام مي شود.
تاريخ خبر: 23/06/1389
منبع: اکونيوز
كد خبر: 361
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR