آرشيو اخبار
*پاسخ به انتقاد از پيشنهاد جديد دولت براي واردات* افقهي در گفت‌وگو با ايسنا: نمي‌توان به بهانه افزايش قاچاق دست روي دست گذاشت
 
معاون وزير بازرگاني در توسعه خارجي در واكنش به انتقاداتي مبني بر اينكه پيشنهاد اخير وزارت بازرگاني مبني بر وضع ماليات بر ارزش افزوده، قاچاق را توجيه‌پذير مي‌كند، با طرح اين سوال كه آيا بايد به بهانه افزايش قاچاق كاري نكنيم؟ تلويحا تصريح كرد كه نمي‌توان به بهانه افزايش قاچاق دست روي دست گذاشت.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از ارائه پيشنهاد وضع ماليات برارزش‌افزوده بر واردات توسط وزارت بازرگاني براي لحاظ شدن در برنامه پنجم، يكي از انتقاداتي كه نسبت به اين پيشنهاد مطرح شد اين بود كه با اين كار مجدد هزينه‌هاي واردات افزايش مي‌يابد و قاچاق توجيه‌پذير مي‌شود.

در همين مورد معاون وزير بازرگاني در توسعه خارجي در مورد اين انتقادات هرچند كتمان نمي‌كند كه هرگونه افزايش هزينه تجارت رسمي طبيعتا به افزايش سود تجارت غيررسمي كمك مي‌كند اما اذعان مي‌كند اين پيشنهاد براي بالابردن هزينه واردات و استفاده براي صادرات است.

وي در تاييد اين پيشنهاد نيز با طرح اين سوال كه آيا بايد به بهانه افزايش قاچاق كاري نكنيم؟ تلويحا تصريح مي‌كند كه نمي‌توان به بهانه افزايش قاچاق دست روي دست گذاشت.

بابك افقهي در گفت‌وگو با ايسنا با طرح اين سوال كه آيا وضع ماليات بر ارزش افزوده بهتر است يا تعرفه عنوان كرد: براي اين كار بحث‌هاي كارشناسي در حوزه‌هاي مختلف مطرح و گزينه‌هايي در اين مورد مطرح شد و ما به دنبال اين بوديم كه به نوعي قيمت كالاهاي وارداتي به خصوص براي كالاهاي مصرفي را افزايش دهيم.

وي ادامه داد: طبق اين پيشنهاد ما قرار است بسته به نوع كالا ماليات بر ارزش افزوده وضع شود. مثلا يك كالايي را وزارت صنايع اعلام مي‌كند جزو مواد اوليه است و ماليات بر ارزش افزوده آن صفر شود اما اين ميزان را مثلا براي كرم آرايشي و محصولات بهداشتي شش درصد در نظر مي‌گيريم. حالا اينكه قاچاق آن زياد مي‌شود سياست آن در يك جاي ديگر تنظيم مي‌شود. ستاد مبارزه با قاچاق كالا به سختي دارد سياست‌هاي ضد قاچاق را پيگيري مي‌كند.

* هرگونه افزايش هزينه طبيعتا به افزايش سود تجارت غيررسمي كمك مي‌كند

افقهي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا او هم اعتقاد دارد كه با افزايش هزينه‌هاي رسمي واردات، تجارت غير رسمي افزايش مي‌يابد؟ اظهار كرد: هرگونه افزايش هزينه و يا مانعي كه در تجارت رسمي ايجاد مي‌شود، طبيعتا به افزايش سود تجارت غيررسمي كمك مي‌كند. اين اصلا يك اصل بديهي است و ما هم آن را كتمان نمي‌كنيم. اما در برابر گزينه‌هايي كه كارشناسان جلوي ما گذاشتند و گفتند كه يا بايد تعرفه را افزايش دهيم يا كارهاي ديگري را كنيم، ما اين را انتخاب كرديم.


وي اضافه كرد: ضمن اينكه قرار است اين اقدام ممري براي توسعه غيرنفتي ما باشد. اما اگر از اين پيشنهاد ما بخش‌هايي هم جابه جا شود ما به هدف خودمان نمي‌رسيم.

* به دنبال بالابردن هزينه واردات و استفاده براي صادرات هستيم

معاون وزير بازرگاني تصريح كرد: ما با اين كار دنبال اين هستيم كه به دليل مزيت واردات و ارزاني آن، هزينه را بالا ببريم و براي توسعه زير ساخت‌هاي صادراتي از آن استفاده كنيم.

* بايد به بهانه افزايش قاچاق كاري نكنيم؟

وي در ادامه در واكنش به اين سوال كه آيا با افزايش هزينه‌ها، قاچاق كالا بيشتر نمي‌شود، عنوان كرد: هرچند هر سياستي كه باعث شود واردات از مبادي غيررسمي توجيه پيدا كند، متهم مي‌شود اما آيا بايد دست روي دست بگذاريم و به بهانه اينكه قاچاق زياد مي‌شود كاري نكنيم يا اينكه بايد هر كسي كار خود را انجام دهد؟ بنده وظيفه‌ام اين است كه در حوزه واردات، مديريت واردات كنم، در مورد قاچاق بايد حوزه خودش آن را بررسي كند. البته ما در آنجا هم حضور داريم.

افقهي همچنين با اشاره به اينكه هركالاي كشش‌پذيري‌اش براي قاچاق متفاوت است و بعضي از كالاها اصلا كشش پذيري براي قاچاق ندارند، گفت: ما براساس اين موضوع و براساس نظرات كارشناسان خود ستاد مبارزه با قاچاق كالا اين ماليات را وضع مي‌كنيم. هم‌اكنون ما براي اين اقدام از مجلس داريم اجازه مي‌گيريم.

وي در پايان خاطرنشان كرد: در مذاكرات با كشورهاي مختلف در مورد تعرفه‌هاي ترجيحي هرچند كشوري تعرفه را صفر مي‌كند اما ما بايد 23 درصد "وي اي تي" بدهيم. آن‌ها مي‌گويند تعرفه ما صفر درصد است و شما هم صفر كنيد و وقتي هم كه ما مي‌گوييم صفر مي‌كنيم اما آن 23 درصد آن‌ها چيست؛ مي‌گويند "وي اي تي" است و آن را نمي‌شود كاري كرد.

تاريخ خبر: 15/06/1389
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
كد خبر: 359
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR