آرشيو اخبار
توضيحات سازمان حمايت درباره افزايش قيمت و كاهش واردات و توليد شكر
 
سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان در پي انتشار گزارشي مبني بر «شكر از كاهش واردات و توليد تا افزايش قيمت» توضيحاتي ارائه كرد.

به گزارش ايسنا متن كامل اين توضيحات كه در سه بخش كاهش واردات، توليد و افزايش قيمت ارائه شده به شرح زير است:

1 ـ كاهش واردات

همان گونه كه مطلع هستيد به دنبال بروز پديده خشكسالي جهاني در سال گذشته شكر در اكثر كشورهاي توليدكننده با مشكل روبرو شد به نحوي كه كاهش توليد و عرضه اين محصول در مقياس جهاني از يك سو و تامين شكر مورد نياز داخلي توسط كشورهاي مذكور، موجبات افزايش قيمت شكر در سطح بورس‌ها بين المللي را فراهم آورد.

از سوي ديگر، با اتخاذ سياست‌هاي خصوصي‌سازي و كاهش حجم تصدي‌گري دولت از سال 1387 و همچنين تمايل نداشتن بخش خصوصي به واردات شكر خام و سفيد به دليل بالا بودن قيمت جهاني و صرفه‌ نداشتن اقتصادي، ميزان واردات شكر از 1101 هزار تن در سال 87 به 877 هزار تن در سال 1388 رسيد كه اين رقم نسبت به سال قبل 20.3 درصد كاهش را نشان مي‌دهد.

2 ـ توليد:

ميزان توليد شكر در سال 1386 برابر با 1050 تن بود كه در سال 1387 و 1388 به ترتيب به 552 و 450 هزار تن كاهش توليد رسيد كه اين كاهش توليد، تحت تاثير عوامل مختلفي از جمله اقدام شتاب زده وزارت جهاد كشاورزي در تشويق كشاورزان به كشت جايگزين چغندرقند و در نتيجه كاهش انگيزه چغندركاران به توليد و كشت اين محصول، افزايش هزينه‌هاي سربار كارخانجات(دستمزد، مواد اوليه و ...) خشكسالي شديد سال 1387 در كشور باعث افزايش قيمت شكر در كشور شد.

3 ـ افزايش قيمت:

با عنايت به اين موارد و با وجود روند كاهشي قيمت جهاني طي ماه‌هاي اخير عواملي نظير كاهش توليد شكر در داخل كشور، بروز خشكسالي و افزايش قيمت جهاني شكر خام و سفيد در بازارهاي و بورس‌هاي بين‌المللي، عدم تمايل بخش خصوصي به واردات به علت نبود صرفه اقتصادي، افزايش هزينه‌هاي سربار كارخانجات، عدم اطلاع رساني در مورد قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، افزايش تعرفه كالاهاي مصرف و اساسي ، كشاورزي، صنعتي و ... براساس قوانين مجلس شوراي اسلامي و ماده 15 قانون بودجه سال 1389، موجب افزايش قيمت شكر طي روزهاي اخير در بازار داخل شده است.

به موارد اشاره شده، بايد عدم توليد شكر تا مقطع زماني شهريور ماه (بهره‌برداري و توليد شكر كارخانجات چغندري)، دلالان و واسطه‌هاي عمده موجود در بازار و همچنين الزام به عرضه شكر بسته‌بندي توسط توليدكنندگان عمده و خرده‌فروشي را اضافه كرد كه به طور قطع با شروع بهره‌برداري شكر چغندري و نيشكري در نيمه دوم سال، محصول شكر با قيمت مناسب‌تري به بازار عرضه خواهد شد.

در آخر اين نكته را از نظر نبايد دور داشت كه با تمهيدات به عمل آمده و بنا بر اعلام وزارت جهاد كشاورزي، با توجه به ظرفيت سازي در كشت چغندر و توليد شكر، به ميزان يك ميليون تن در سال جاري، انتظار مي‌رود در صورت عدم اعمال موانع تعرفه‌اي بالاتر از نرخ موثر قيمت شكر نسبت به گذشته از روند كاهشي برخوردار شود.

تاريخ خبر: 12/3/1389
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
كد خبر: 347
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR