آرشيو اخبار
دبير سنديکاي توليد کنندگان شکر در گفتگو با الف خبر داد؛مصوبات حمايت از توليدکنندگان اجرا نمي‌شوند
 

خروج يک ميليارد و 744 ميليون دلارارز ازکشور به دليل واردات شکر، به نابساماني وضعيت توليد و بي انگيزگي چغندرکاران منجر شده است. توليدکنندگان معتقدند که اين حجم از واردات، خارج از محدوده نظارت واقعي دولت انجام مي‌شود و تصميمات دولت در زمينه شکر هيچگاه اجرا نميشود؛

"بيش از دوسال است که قند و شکر در انبارها بدون مشتري مانده است، واردات بي رويه و غيرمدبرانه توسط اشخاص حقيقي (نه شرکت و يا حتي ارگان دولتي) درسال 87 به 3 ميليون و 800 هزار تن رسيد در حاليکه توليد داخل پاسخگوي نياز بازار است".

بهمن دانايي دبير سنديکاي توليدکنندگان شکر، اين جملات را درخصوص واردات کنترل نشده شکر به خبرنگار الف گفت و افزود: از آنجا که واردات شکر تعرفه مشخصي ندارد اين کار بسيار راحت است، کافي است از طريق وزارت بازرگاني فرمي بگيريد، باکمي دلار در گشايش اعتبار کنيد و يا آن طرف مرز يک آشنا داشته باشيد. حتي شما هم مي توانيد شکر وارد کنيد.

وي در پاسخ به اين سوال که واردکنندگان بزرگ شکر چه شرکت‌ها و يا اشخاصي هستند افزود: بيشتر واردکنندگان اشخاصي هستند که تعدادشان از انگشتان دو دست هم بيشتر نمي شود. گمرک مي داند و هيچ قيدو بندي هم ندارد. شکر از طريق بنادر بنادر جنوبي که به آب هاي آزاد راه دارند به ويژه کشور امارات متحده عربي به راحتي به کشور وارد ميشود.

دانايي با اشاره به توليد يک ميليون و 300 هزار تني شکر در سال 85 گفت: حدود 70 درصد نياز کشور در اين سال تأمين شد و ما به خوداتکايي دراين زمينه رسيديم. به طوري که توليد چغندر قند در اين سال به 6.6 تن رسيد که طي 114 سال عمر صنعت قند، بي نظير بود. اما متأسفانه طي دو تا سه ماه بعد، اين ميزان با واردات بي رويه و ناگهاني شکر کاهش پيدا کرد. واردات نزديک به 2.5 ميليون تني باعث شد قند و شکر توليد داخل در انبارها بدون مشتري، دمپينگ شود و به اين دليل نتوانيم به موقع با کشاورزان تسويه حساب کنيم و آنها نيز حاضر به تجديد قرارداد نشده و در نتيجه توليد هر سال کمتر شد.

بر اساس اضهار نظرتوليدکنندگان، کشاورزان نيز که اوضاع را چنين آشفته ديدند سيب زميني کاشتند و همه مشاهده کردند که دولت بدليل توليد مازاد سيب زميني ضرر کرد و مجبور به خريد 90 ميليارد توماني اين محصول شد.

آمارها نشان مي دهند که توليد چغندر در سال 87 به يک ميليون و 700 هزار تن رسيد که نسبت به سال گذشته 75 درصد کاهش داشته است.

از سوي ديگر واردات شکر در اين سال به 4ميليون و700هزار تن يعني سه برابر نياز واقعي کشور رسيد و سرانه مصرف شکر در کشور نيز از 28 کيلوگرم به 32 کيلوگرم در سال رسيد. اين آمار يعني سختکوشي بيشتر کارکنان شبکه بهداشت و درمان وواردات بيشتر دستگاههاي جديد تعيين قند خون و انواع و اقسام داروهاي مرتبط با بيماري ديابت. زيرا کالاي ارزان و در دسترس بيشتر خريداري ميشود.

حال بايد ديد که آيا اقدامات دولت اثربخش بوده و از توليدکنندگان چقدر حمايت شده است.

دبير سنديکاي توليدکنندگان شکر دراين خصوص گفت: دولت براي اينکه کمک کند تا کشاورزان به سمت کشت چغندر قند برگردند مصوبه اي در تاريخ 87.9.27 مبني بر خريد 200 هزارتني شکر از کارخانه ها تنظيم کرد اما وزارت بازرگاني به آن مصوبه عمل نکرد. ازطرفي رييس جمهور نيز دستور خريد 130 هزارتني از بخش نيشکر در استان خوزستان را صادر کرد که آن نيز اجرا نشد و پولي بدست ما نرسيد تا با کشاورزان تسويه حساب کنيم. در اين راستا معاون اجرايي رييس جمهور نيز به صورت مکتوب به وزيربازگاني ابلاغ کردند که آن نيز به جايي نرسيد. تصميماتي که توسط دولت گرفته مي شود خوب است اما هيچ وقت اجرا نمي شود، دولت بايد دستگاهي درنظر بگيرد که اجراي صحيح مصوبات را نظارت کند. کوتاهي وزارت بازرگاني در اجراي مصوبات بسيار مشهود است. بهتر است کميسيوني به عنوان ماده يک آيين نامه واردات و صادرات تنظيم شود که وزارت بازرگاني در آن حضور نداشته باشد.


تاريخ خبر: 23/02/1388
منبع: الف
كد خبر: 317
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR