آرشيو اخبار
نايب رييس كميسيون كشاورزي مجلس درگفت‌وگوباايسنا: *تعرفه‌ واردات شكر بايد از 10 درصد به 85 درصد برسد *كاهش سطح زيركشت چغندرقند،مارا به واردات شكر وابسته مي‌كند
 
نايب رييس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي، گفت: ميزان مصرف قند و شكر در سال حدود دو ميليون و 100 هزار تن است؛ در حالي كه در سال 85 كه هنوز شكر بي‌رويه وارد نمي‌شد و سطح زير كشت چغندرقند نيز افزايش داشت، توليد شكر حدود يك ميليون و 300 هزار تن بود.

كاظم فرهمند در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به اين كه در كشور شرايط توليد مواد اوليه‌ي قند و شكر وجود دارد، افزود: در دو سال گذشته در نيشكر هفت تپه استان خوزستان شرايط لازم براي توليد فراهم بود و در استان‌هاي ديگر نيز شرايط براي كشت چغندر قند كاملا مهيا بوده است، و حتي به سمت خودكفايي قند و شكر هم پيش مي‌رفتيم؛‌ اما متاسفانه واردات بي‌رويه‌ي شكر در دو سال گذشته سبب شد كارخانه‌داران، شكر وارداتي تهيه كرده و كسي سراغ كشت چغندر قند نرفت.

وي ادامه داد: در حال حاضر سطح زير كشت چغندر قند به شدت پايين آمده و نيشكر هفت تپه‌ي خوزستان نيز با مشكلات عديده‌اي روبه‌رو شده است، چرا كه شكر وارد شده و تعرفه‌ي پايين واردات شكر سبب شده كه صرفه اقتصادي در وارد كردن قند و شكر باشد.

فرهمند با بيان اين‌كه كاهش كشت چغندر قند سبب مي‌شود كه ما به واردات شكر وابسته باشيم، اظهار كرد: در حال حاضر شرايط براي كشت و توسعه‌ي چغندر قند و نيشكر در كشور فراهم است و در قانون بودجه‌ي امسال نيز تصويب شده است تا تعرفه‌ي واردات محصولات كشاورزي‌مان به اندازه‌ي تعرفه‌ي ماشين‌آلات باشد، چرا كه تعرفه‌ي ماشين‌آلات 85 درصد است.

نايب رييس كميسيون كشاورزي مجلس، با اشاره به اين‌كه اخيرا مصوب شده است كه تعرفه‌ محصولات كشاورزي حدود 85 تا 90 درصد باشد، گفت: اگر اين تعرفه كه جزء قانون بودجه‌ي امسال نيز هست اجرا شود در نتيجه شايد صرفه‌ي اقتصادي نداشته باشد كه بازرگانان شكر را وارد كنند؛ بنابراين مجبور خواهند بود كه كشت نيشكر و چغندر قند را در كشور توسعه دهند.

وي اظهار كرد: با اين روند و افزايش تعرفه، اين مشكل حل مي‌شود، اما متاسفانه هنوز تاكنون اعمال نشده و تعرفه‌ها پايين است؛ بنابراين دولت بايد براي حمايت از بخش توليدات كشاورزي لايحه‌اي را طراحي كند و در اين لايحه راهكارهاي مشكل پنبه، چغندرقند، واردات دانه‌هاي روغني و برخي از محصولات استراتژيك ديگر را مدنظر قرار دهد و به مجلس ارايه داده تا پس از تصويب، در جهت حل مشكل بخش كشاورزي و صنايع وابسته‌ي آن موثر باشد.

به گفته فرهمند، در حال حاضر تعرفه‌ي واردات شكر حدود 10 درصد است كه با جلساتي كه در كميسيون اقتصادي در اين زمينه برگزار شده است پيشنهاد داده شده است كه تعرفه‌ي واردات شكر افزايش يافته به طوري كه اين كميسيون پيشنهاد داده تعرفه‌ي شكر خام 25 درصد و شكر سفيد 35 درصد باشد، اما متاسفانه هنوز عملي نشده و تعرفه‌ي شكر از سال 85 كه واردات بي‌رويه‌اي صورت گرفت حدود 10 درصد بوده است.

وي اظهار كرد: واردات بي‌رويه‌ي قند و شكر در سال 85 سبب شد تا 179 هزار هكتار سطح زير كشت چغندر قند در اين سال، امسال به حدود 53 هزار هكتار تقليل يابد. هم‌چنين سطح كشت نيشكر نيز حدود 40 درصد كاهش يافته و به حدود پنج هزار هكتار رسيده است كه البته بخش عمده‌اي از مشكل عمده‌ كشت نيشكر، بي‌آبي و وضعيت سد دز و كارون بوده است.

نماينده‌ي مردم مهريز در خانه‌ي ملت، گفت: مصرف شكر در طول سال حدود دو ميليون و 100 هزار تن بوده و سرانه مصرف شكر به ازاي هر نفر حدود 30 كيلوگرم در كشور مي‌شود، اما در حال حاضر حدود 550 هزار تن شكر در كشور با شرايط فعلي توليد شده و مابقي آن از خارج وارد مي‌شود.

وي اظهار كرد: در سال 85 كه هنوز شكر بي‌رويه وارد نمي‌شد و سطح زير كشت چغندرقند نيز افزايش داشت، توليد شكر حدود يك ميليون و 300 هزار تن بود اما پس از واردات بي‌رويه و تعرفه‌ي پايين 10 درصدي آن، و كاهش سطح زير كشت چغندر قند، توليد شكر به 550 هزار تن در حال حاضر رسيده است و بايد يك ميليون و 500 هزار تن شكر وارد كنيم تا امسال جوابگوي مصرف‌كنندگان باشيم.

تاريخ خبر: 22/02/1388
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
كد خبر: 313
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR