آرشيو اخبار
/گفت‌وگوي قلم با نمايندگان مجلس/ آيا دولت توانست با مافيای شکر مقابله کند يا ...
 
اقتصادي - واردات بي‌رويه شکر در 3 سال گذشته با تعرفه 10 درصد، کارخانه‌هاي توليد قند و شکر داخلي را با بحران جدي رو به رو کرده است و کار به جايي رسيد که روز گذشته خبر توقف توليد قند و شکر در کشور، منتشر شد.
به گزارش خبرنگار قلم‌نيوز، هم اکنون قند و شکر توليد داخل در انبارها مانده و کارخانه‌ها به علت فروش نرفتن محصولات‌شان با کمبود نقدينگي مواجه‌اند. به همين دليل کارخانه‌هاي قند و شکر در سال گذشته نتوانستند پولي بابت خريد چغندر قند به کشاورزان بپردازند و چغندرکاران با وجود تحويل محصول‌شان به کارخانه‌ها وجهي دريافت نکرده‌اند.
سرويس اقتصادي قلم با توجه به جايگاه ويژه محصول چغندرقند در کشور و توليد قند و شکر که در سال‌هاي گذشته در آستانه خودکفايي اين محصول استراتژيک بوديم، دلايل اين واردات بي‌رويه و تاثير آن بر صنعت و کشاورزي کشور را بررسي کرد.
عملکرد ناصحيح وزارت بازرگاني در واردات شکر به صنعت و اشتغال ضربه زد
نادر قاضي‌پور ـ عضو کميسيون صنعت و معدن مجلس ـ گفت: 130 نماينده مجلس درباره بحران قند و شکر در کشور به سه وزير جهادکشاورزي، صنايع و معادن و رفاه و تامين اجتماعي نامه نوشتند و خواستار اجرايي شدن مصوبه دولت در اين‌باره شدند که متاسفانه اين موضوع هنوز رخ نداده است.
نماينده مردم اروميه در مجلس در ارتباط با عملکرد ناصحيح وزارت بازرگاني و تاثير آن بر روي صنعت قند و شکر استان آذربايجان‌غربي افزود: متاسفانه عملکرد غلط وزارت بازرگاني موجب شد که زمستان پارسال بر خلاف سال‌هاي پيش که کارگران 100 روز کار مي‌کردند، 10 روز کار کنند و اين موضوع ضربه بسيار بدي به صنعت و اشتغال اين استان زد.
وي هم‌چنين در ارتباط با فروش شکر توليد داخل افزود: شکر توليد داخل حتي توسط دستگاه‌هاي دولتي خريده نمي‌شود و در انبارها مانده است. اين موضوع موجب مي‌شود کشاورزان کم‌تر چغندرقند کشت کنند که در بلند مدت تاثير بدي بر کشاورزي، صنعت و اشتغال کشور خواهد داشت.
قاضي‌پور ادامه داد: با وجود اين که کارخانه قند نقده مربوط به وزارت رفاه و تامين اجتماعي است، اين وزارتخانه قند کارخانه نقده را نمي‌خرد و در عوض قند و شکر وارداتي را در فروشکاه‌هاي خود به فروش مي‌رساند. به قندهاي بسته‌بندي شده اين کارخانجات مجوز فروش داده نشد و اين در حالي است که کارخانه قند نقده هم‌چنان از بابت خريد چغندر سال 86 به کشاورزان بدهکار است.
اين عضو کميسيون صنعت و معدن مجلس هم‌چنين در ارتباط با راه حل اين قضيه و نامه 130 نماينده مجلس به مسوولان مربوط خاطرنشان کرد: اگر دولت به اين واحدهاي صنعتي وام بدهد و محصول آنان را خريداري کند، مشکل قند و شکر حل مي‌شود.
او با اشاره به سفر دوم استاني هيات دولت به آذربايجان غربي و دستور رييس‌جمهور به وزيران رفاه و تامين اجتماعي، بازرگاني و جهادکشاورزي براي رسيدگي به اين بحران و تشکيل کميته‌اي در اين زمينه تصريح کرد: رييس‌جمهور گفت که "من گوش کسي را که اين مشکل را ايجاد کرده است مي‌گيرم و بيرون مي‌اندازم" و در مجلس نيز130 نماينده به اين وزيران گفتند مصوبه سفر دولت را اجرا کنيد. اما متاسفانه دست‌هاي پشت‌پرده نمي‌گذارند.
آمار دقيقي از نياز قند و شکر در کشور وجود ندارد
سطح زيرکشت چغندرقند در آذربايجان‌غربي 40 درصد کاهش يافت
جلال محمودزاده ـ عضو کميسيون کشاورزي مجلس ـ نيز با بيان اين که آمار دقيقي از ميزان نياز کشور به قند و شکر وارداتي وجود ندارد و ما خواستار اعلام آمار ميزان نياز کشور به قند و شکر وارداتي و هم‌چنين ميزان واردات اين محصول هستيم، گفت: بايد تمام آمارهاي رسمي و غيررسمي قند و شکر به شکل صحيح اعلام شود.
نماينده مردم مهاباد در مجلس در ارتباط با مطالبات کشاورزان و صاحبان کارخانه‌هاي قند و شکر به خبرنگار قلم‌نيوز گفت: اغلب کارخانه‌هاي توليد قند و شکر هنوز مطالبات مربوط به سال گذشته کشاورزان را پرداخت نکرده‌اند. مردم و مخصوصا کشاورزان از اين وضع ناراضي هستند.
وي با بيان اين که اين موضوع تاثيرمستقيمي بر کاهش 40 درصدي سطح زيرکشت چغندرقند در آذربايجان‌غربي داشته است تصريح کرد: واردات بي‌رويه در 2 سال اخير بدون رعايت ميزان توليد داخل و کنترل واردات موجب شده است شکر توليدي ما در کارخانجات انباشته شود و به فروش نرسد. ما ارائه آمار دقيق واردات از مرزها را خواستار هستيم. چون اين آمار وجود ندارد اختلاف نظر ميان وزارت جهادکشاورزي و بازرگاني رخ مي‌دهد و در تصميم گيري‌ها به مشکل برخورد مي‌کنيم. هم‌چنين اين موضوع به نا کارآمد بودن مديريت وزارت بازرگاني و کنترل نکردن واردات مرتبط است.
محمودزاده با بيان اين که واردات شکر چند برابر شکر موجود در انبارهاست، افزود: اگر نياز به واردات هم داشته باشيم ميزان آن بسيار کم است؛ نه در حد 4 ميليون تن که سال 86 وارد کشور شد. ورود اين حجم شکر جاي تاسف دارد.
او با اشاره به دست‌هاي پشت پرده واردات شکر اضافه کرد: چون قيمت جهاني شکر نسبت به توليد داخل کم‌تر است، دولت رغبتي به خريداري اين محصول از داخل نشان نمي‌دهند. دست‌هايي نيز پشت پرده هستند که نمي گذارند از واردات اين محصول جلوگيري شود.
اين نماينده مجلس در پايان مشکل اصلي کارخانه‌هاي قند و شکر را کمبود نقدينگي دانست و گفت: بانک‌ها بايد به اين کارخانجات وام دهند متاسفانه دولت به موقع پول اين واحدها را نمي دهد و آنها نيز براي بر طرف کردن کمبود نقدينگي ناچار بايد از بانک‌ها خصوصي وام 24 درصدي بگيرند.
واردات بي‌رويه شکر به صنايع داخلي کشور به شدت ضربه زد
هم‌چنين بهمن محمدي ـ عضو کمسيون کشاورزي مجلس ـ در رابطه با واردات بي رويه قند و شکر و بحران اين بخش به خبرنگار قلم گفت: بحران واحدهاي توليد قند و شکر موضوع سابقه‌داري است و دولت بايد آن را به شکل اساسي مورد پيگيري قرار دهد. اخيرا شکر وارد نشده است اما در چند سال گذشته دولت مجوز ورود را صادر کرد. آن زمان شکر به شکل بي‌رويه وارد کشور شد و صنايع داخلي را با بحران مواجه کرد.
نماينده مردم مشگين‌شهر در مجلس هم‌چنين در رابطه با مساله مافيا شکر توضيح داد: بحث مافيا قند و شکر و سلطان شکر يک زمان مطرح شد اما در هيچ دادگاهي به اثبات نرسيد و مشخص نشد که آن شخص کيست. ولي آن‌چه که مسلم است اين است که واردات بي‌رويه شکر به صنايع داخلي کشور به شدت ضربه زده است.
محمدي هم‌چنين درباره مشکلات صنايع توليد قند و شکر گفت: متاسفانه تجيهزات صنايع ما در اين بخش بسيار کهن و فرسوده‌اند و جواب‌گوي توليد ظرفيت بالاي اين محصول را نمي‌دهند. از سويي بودجه‌اي نيز به دست توليدکننده نمي‌رسد و توليدکنند ناچار است با قيمت بالا اين محصول را به دست مصرف کننده برساند. در اين ميان افرادي سودجو شکر را با قيمتي پايين وارد کرده و بازار توزيع مي‌کنند. دولت بايد در تعرفه‌هاي وارداتي بازنگري کند.
بحران قند و شکر از ضعف دولت و دستگاه‌هاي اجرايي است
سيد محمد سادات‌ابراهيمي ـ نماينده مردم شوشتر در مجلس ـ نيز در ارتباط با وضعيت کنوني واحد‌هاي صنعتي توليد قند و شکر استان خوزستان گفت: در حال حاضر وضعيت اين کارخانه‌ها به دليل پايين بودن تعرفه واردات شکر و وارد کردن بي رويه آن، خشکسالي و تخصيص نيافتن آب از سوي اداره کل آب استان خوستان و سوء مديرت برخي از مديران واحدهاي توليد قند و شکر بسيار بد است و اين کارخانجات هم اکنون در رکود و بن‌بست به سر مي‌برند.
اين عضو کمسيون کشاورزي مجلس هم‌چنين در ارتباط با پايين بودن تعرفه واردات محصولات کشاورزي و ورود بي‌رويه شکر اظهار کرد: جاي تاسف بسيار است که دولت در تعرفه‌هاي خود تغيير ايجاد نمي‌کند. نمايندگان مجلس در کمسيون کشاورزي مکاتبه‌اي با وزير بازرگاني درباره اين مساله داشتند و تاکنون جواب قانع کننده‌اي در اين رابطه دريافت نکرده‌اند و تنها جوابي که به ما دادند اين بود که "ما کار گرروهي در اين رابطه تشکيل داديم".
وي ادامه داد: چه دست‌‌هايي در کار باشد و چه نباشد، مشکل از ضعف دولت و دستگاه‌هاي اجرايي است. به شکل شفاف بگويم دولت با خريد شکر از خارج موجب رونق کارخانه‌هاي خارجي و رکود کارخانه‌هاي ايراني مي‌شود.
سادات ابراهيمي در پايان گفت: مصوبه سفر دوم هيات دولت به خوزستان که وزارت بازرگاني مي‌بايست 130 تن شکر از کارخانه‌هاي اين استان مي‌خريد هنوز اجرايي نشده است.
اين در حالي است که پايگاه اطلاع‌رساني دولت براي جلوگيري از انتشار خبر توقف توليد قند و شکر در کشور دست به‌کار شده و سعي در تکذيب خبر بهمن دانايي ـ دبير انجمن کارخانه‌هاي توليد قند و شکر ـ دارد.

تاريخ خبر: 21/02/1388
منبع: قلم
كد خبر: 312
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR