آرشيو اخبار
به دليل عدم حمايت دولت ؛توليد قند و شکر در کشور متوقف شد
 
دبير و عضو هيئت مديره انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر از توقف توليد اين کارخانه ها در سه ماهه اخیر به دلیل عدم حمايت دولت خبر داد و گفت: مصوبه دولت برای خريد شکر نيز اجرايی نشد.
به گزارش خبرنگار مهر، بهمن دانايی امروز يکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: کاهش شديد تعرفه واردات قند و شکر از 150 به 10 درصد در طول سه سال اخير، کارخانه های چغندری کشور را در آستانه تعطيلی قرار داده است.

وی نياز سالانه بازار ايران را 2 ميليون تن قند و شکر عنوان کرد و افزود: پس از کاهش شديد تعرفه واردات قند و شکر و ظرف سه سال اخير 4 ميليون و 871 هزار تن قند و شکر وارد کشور شده است، اين در حالی است که توليدات کارخانه های ايران در انبارها باقی مانده اند.

به گفته دانايی، در حال حاضر حدود 400 هزار تن شکر توليدی کارخانه های ايرانی در انبارها روی دست آنان مانده است، ضمن اينکه بدهی کارخانه ها به کشاورزان حدود 45 ميليارد تومان برآورد شده است.

عضو هيئت مديره انجمن صنفی کارخانه های قند و شکراعلام کرد توليد چغندر از بيش از 6 ميليون تن در سال 85 به 1.7 ميليون تن در سال 87 کاهش يافته است، ضمن اينکه تولید قند و شکر نیز در همین مدت از 1.3 ميليون تن به 500 هزار تن کاهش يافته است.

دانايی با انتقاد شديد از تعرفه پايين واردات قند و شکر به کشور، تصريح کرد: براساس بند 40 قانون بودجه 88 کل کشور، تعرفه کالاهای نهايی محصولات کشاورزی بايد در حد تعرفه واردات خودرو شود. هم اکنون تعرفه واردات خودرو در کشور 90 درصد است.

وی خاطرنشان کرد با وجود گذشت بيش از 50 روز از آغاز سالجاری، هنوز اقدامی برای اصلاح تعرفه واردات قند و شکر به کشور نيز صورت نگرفته است.

دانايی با اشاره به توقف توليد کارخانه های قند و شکر در سه ماهه اخير به دليل عدم حمايت دولت، اظهارداشت: مصوبه آذر ماه سال گذشته هيئت وزيران برای خريد 200 هزار تن شکر از کارخانه های چغندری تاکنون اجرايی نشده است، اين در حالی است که رئيس جمهوری چندين بار بر اجرای اين مصوبه و همچنین خريد 130 هزار تن در بخش نيشکر نیز تاکید کرده است.

وی ادامه داد: اجرايی شدن مصوبه آذرماه سال گذشته دولت يک خواست منطقی کارخانه های قند است و نبايد با تاخیر بيشتر شرايط را سخت تر کرد.

عضو هيئت مديره انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر با بيان اينکه 40 کارخانه توليد چغندر و نيشکر داريم، گفت: اگر مصوبه دولت در اين باره اجرا می شد، قطعا توليد چغندر به سه ميليون تن افزايش می يافت.

وی با يادآوری اينکه سرانه شکر هر ايرانی در جهان 23 کيلوگرم است، گفت: اين در حالی است که اين سرانه در حال حاضر 32 کيلوگرم است.

تاريخ خبر: 20/02/1388
منبع: خبرگزاري مهر
كد خبر: 311
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR