آرشيو اخبار
با وجود پربودن انبار كارخانه‌ها واردات شكر همچنان پررونق است! سياست‌هاي تعرفه‌يي، توليد را زمين‌گير كرد
 
در حالي كه به گفته دبير انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند و شكر ايران، انبار كارخانه‌هاي كشور مملو از شكرهاي توليدي سال 1386 و حتي 1385 است، در شش ماهه نخست امسال 556 هزار و 826 تن شکر به ارزش 153 ميليون و 791 هزار و 257 دلار توسط بخش خصوصي وارد کشور شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، همچنين بر اساس آمار رسمي گمرك در سال جاري تا پايان آبان ماه حدود 648 هزار تن شكر توسط بخش خصوصي وارد كشور شد.

اما در شرايطي كه بنا بر آخرين گزارش موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني، هم‌اكنون 100 کشور جهان با پرداخت يارانه‌هاي توليدي و صادراتي شکر از توليدکنندگان خود حمايت مي‌کنند، به نظر مي‌رسد كه توليدكنندگان شكر در ايران از حمايت چنداني برخوردار نيستند.

هم‌اكنون کشورهاي حمايت‌کننده بعضا با کنترل عرضه شکر و اعمال تعرفه‌هاي بالا روي واردات، قيمت‌هاي داخلي را به صورت مصنوعي بالا نگاه مي‌دارند.

جالب اينجاست كه طبق پيش‌بيني سازمان خواربار و کشاورزي ملل متحد (فائو) برخلاف ساير مواد غذايي نه تنها بحراني در زمينه توليد شکر در سال 2008 به وجود نيامده، بلکه تا پايان سال زراعي جاري اين محصول با مازاد توليدي معادل 8.9 ميليون تن در جهان مواجه خواهد بود و قيمت اين محصول نيز همگام با رشد بي‌رويه ساير مواد غذايي در بازارهاي جهاني رشد نداشته است.

بر اين اساس، در سال 2008 توليد جهاني شکر حدود 168ميليون تن برآورد شده است که 127.5 ميليون تن آن در کشورهاي در حال توسعه و 40.4 ميليون تن آن نيز در کشورهاي توسعه يافته صنعتي توليد خواهد شد.

** از عرش تا فرش!

اما در حالي كه كشور در سال 1385 با توليد 6 ميليون و 600 هزار تن چغندر قند، بالاترين ميزان توليد را در طول عمر 112 ساله صنعت قند و شکر تجربه كرد و در مجموع يک ميليون و 258 هزار تن قند و شکر از محل چغندر قند و نيشکر توليد شد، در همين سال با واردات 2 ميليون و 481 هزار تن شکر و کاهش تعرفه‌ها به صفر، شکرهاي توليد شده در داخل روانه انبارها شد و شکرهاي وارداتي با قيمت‌هاي پايين‌تر نياز بازار داخلي را تامين کرد.

در ادامه عدم فروش شکرهاي توليدي کارخانه‌ها باعث کاهش نقدينگي آن‌ها و در نتيجه عدم پرداخت طلب چغندرکاران شد.

اين روند موجب کاهش توليد چغندر قند در سال 1386 به ميزان 30 درصد شد و ادامه اين وضعيت پايداري واردات و افت توليد شکر را تا 81 درصد در سال جاري نسبت به سال 1385 رقم زد؛ به طوري که توليد اين محصول در سال جاري تنها 300 تا 400 هزار تن از سوي انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر ايران پيش‌بيني شده است.

** تجار، برنده اصلي كاهش تعرفه شكر

در حال حاضر بسياري از كارشناسان معتقدند كه تجار و واردكنندگان بيشترين منافع حاصل از واردات را به خود اختصاص داده و بخش‌هاي کشاورزي و صنعت متحمل بيشترين زيان مي‌شوند.

از سوي ديگر در حالي كه در هيچ كشوري تعرفه واردات شكر صفر نشده است، در سال‌هاي گذشته با صفر شدن تعرفه واردات شكر در ايران رکورد واردات اين محصول به کشور شکسته شد و توليد داخل به شدت کاهش يافت.

چندي پيش در رسانه‌ها عنوان شده بود كه واردات شكر به كشور در انحصار 15 نفر است.

تاريخ خبر: 13/9/87
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
كد خبر: 297
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR