آرشيو اخبار
دبيرانجمن كارخانه‌هاي قندوشكر: خريد تمام موجودي انبارها نيز راهكار حل بحران اين صنعت نيست انگيزه واردكنندگان شكر استفاده از وام‌هاي خارجي است
 
حتي خريد تمام موجودي انبار كارخانه‌هاي قند و شكر نيز راهكار حل بحران اين صنعت نبوده و تنها به عنوان مسكن مقطعي عمل خواهد كرد.

بهمن دانايي ـ دبير و عضو هيات مديره انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند و شكر ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: اگرچه از ابتداي امسال حدود 400 هزار تن از موجودي 750 هزار تني انبارها خريداري شده، اما راهكار اصلي نجات صنعت داخل، تغيير ديد تصميم‌گيران و اصلاح تعرفه‌هاي واردات است.

وي خاطرنشان كرد: در شرايطي كه شكرها دو سال در انبارها مانده و هر سال بهره بانكي آن اضافه مي‌شود، فروش آن‌ها در زمان حاضر به معني از بين رفتن سود فروش به دليل افزايش بهره بانكي است. لذا در نتيجه سياست‌هاي وارداتي، مقدار توليد داخلي قند و شكر از يك ميليون و 300 هزار تن در دو سال گذشته به كمتر از 500 هزار تن در سال جاري كاهش خواهد يافت.

او تصريح كرد: با توليد داخل و موجودي دولت، تا دو ماه آينده حدود يك ميليون و 600 هزار تن شكر در انبارهاي داخلي وجود خواهد داشت؛ ضمن آن‌كه با توجه به مصوبه نمايندگان ويژه رئيس جمهور در كارگروه كنترل بازار، مقرر شده كه شركت بازرگاني دولتي هم 500 هزار تن شكر خام براي تصفيه در كارخانه‌هاي داخلي، وارد كند؛ بنابراين در سال جاري موجودي انبارها به بيش از دو ميليون تن افزايش يافته و به هيچ وجه ديگر نياز به واردات نخواهد بود.

وي ادامه داد: اين در حالي است كه در دو سال اخير بيشتر واردكنندگان شكر بدون توجه به منافع صنعت و منافع بلند مدت كشور، تنها براي سودآوري اقدام به واردات مي‌كنند.

دبير انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند و شكر تصريح كرد: برخي از وارد كنندگان از بانك‌هاي خارجي وام‌هاي يكساله دريافت و اقدام به واردات شكر كرده و آن را سر بر سر و بدون سود مي‌فروشند تا با پول آن فعاليت كنند. در اين حالت با وام خارجي با بهره دو تا سه درصد، يكسال در حوزه‌هاي پرسود اقتصادي كشور مانند مسكن فعاليت كرده و وام بانك‌ خارجي را نيز با سود آن، بازپرداخت مي‌كنند.

وي خاطرنشان كرد: تا سال 1385 حدود 63 درصد نياز قند و شكر كشور در داخل توليد مي‌شد كه در سال جاري به زير 25 درصد رسيده و با روند فعلي در سال آينده به 10 تا 15 درصد خواهد رسيد كه به معناي وابستگي مطلق خواهد بود.

او خاطرنشان كرد: با توجه به روندكاهش جهاني قيمت نفت، درآمدهاي ارزي و توان واردات كشور نيز كاهش خواهد يافت و با وضع فعلي و از بين رفتن صنعت داخلي، ديگر توانايي واردات را نيز نخواهيم داشت.

تاريخ خبر: 14/8/87
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
كد خبر: 296
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR