آرشيو اخبار
دبير انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند كشور: كارخـانـه‌هـا را از بلاتكليفي خـارج كـنـيـد ادامه حيات صنعت قند در گرو تعيين قيمت و تعرفه شكر است
 
دبير انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند كشور تاكيد كرد: در صورت عدم تعيين قيمت قند و شكر در سال جاري كارخانه‌هاي قند قادر به عقد قرارداد با كشاورزان نيستند و در سال آينده توليد به‌طور كامل متوقف مي‌شود.

مهندس بهمن دانايي ـ‌ دبير و عضو هيات مديره انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند كشور در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با تاكيد بر لزوم بازنگري در برخورد با صنعت استراتژيك قند گفت: در حال حاضر و براساس گزارشات رسيده از كارخانه‌ها، صنعت قند در روزهاي اخير به انتهاي بهره‌برداري سال جاري رسيده و قسمت عمده چغندر به كارخانه‌ها تحويل شده و اين در حالي است كه سال‌هاي گذشته بهره‌برداري كارخانه‌ها تا بهمن و اسفند ماه ادامه داشت و به همين ميزان بهره‌برداري نيز بيشتر بود.

وي با بيان اينكه تعطيلي زودتر از موعد كارخانه‌ها باعث مي‌شود كه كارگران نيز سريعتر بيكار شوند، متذكر شد: امسال هشت كارخانه از 32 كارخانه چغندرقند كشور از مدار توليد خارج شده‌اند و به نظر مي‌رسد كه چند كارخانه ديگر نيز براي سال آينده راه‌اندازي نشوند.

دانايي با اشاره به توليد حدود 7/1 ميليون تني چقندرقند در سال جاري، از كاهش 75 درصدي توليد اين محصول نسبت به سال 85 خبر داد و

گفت: به همين ميزان شكر توليدي نيز به حدود 500 هزار تن كاهش يافته است كه اين رقم نيز نسبت به سال 85 حدود 55 درصد كاهش را نشان مي‌دهد.

دبير انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند كشور افزود: در حال حاضر بيش از 450 هزار تن قند و شكر توليدي كارخانه‌ها كه مربوط به توليد سال جاري و سال قبل بوده در انبارها راكد شده است و كارخانه‌ها قادر به فروش آن نيستند.

وي دليل عدم فروش شكر توليدي كارخانه‌ها را نامتناسب بودن قيمت عمده فروشي شكر دانست و گفت: از آنجاكه قيمت عمده فروشي شكر به تبع قيمت شكرهاي وارداتي رقم خورده است، قيمت شكرهاي توليدي قادر به رقابت با آن نيستند.

دانايي با اشاره به تقاضاهاي مكرر كارخانه‌هاي قند براي اصلاح تعرفه شكر توسط دولت تاكيد كرد: اين خواسته كارخانه‌ها براساس مصوبه سال 84 شوراي اقتصاد است كه متاسفانه تاكنون اجرايي نشده و روز به روز صنعت را بيشتر با خطر توقف رو به رو مي‌كند.

او ابراز عقيده كرد: درحاليكه اكثريت كشورهاي جهان انواع حمايت‌ها را از توليد شكر خود انجام مي‌دهند و بسياري از كشورهاي توسعه يافته علاوه بر تعرفه‌هاي گمركي بالا يارانه‌هاي توليدي نيز به توليدكنندگان نيز پرداخت مي‌كنند، متاسفانه در كشور ما صنعت به‌طور كامل رها شده است و به نظر مي‌رسد كه به‌زودي به وابستگي محض در اين محصول برسيم.

دبير انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند كشور تصريح كرد: به‌طور قطع توليدكنندگان از دولت كمك‌هاي غيرمعقولي را طلب نمي‌كنند و ما خواستار يارانه و مابه‌التفاوت يا هيچ‌گونه صدقه‌اي نيستيم چراكه حداقل كمك دولت به صنعت را كه حق مسلم خود مي‌دانيم، حمايت‌هاي تعرفه‌اي است كه در غير اين صورت و بدون تنظيم تعرفه‌ها صنعت قند براي هميشه از كشور برچيده مي‌شود و به‌طور مسلم از بين رفتن اين صنعت، حلقه‌هاي پيشين و پسين آن را نيز با مخاطره مواجه مي‌كند.

دانايي حلقه‌هاي پيشين اين صنعت را كشاورزان دانست و افزود: براساس آنچه كه در سال جاري اتفاق افتاد كشاورزاني كه از كشت چغندرقند جدا شده و به كشت‌هاي ديگر همچون سيب‌زميني و ذرت روي آوردند، هرچند كه ناخواسته به اين كشت‌ها پرداختند ولي باز متضرر شدند و در حلقه‌هاي پسين نيز صنايعي همچون خمير مايه و الكل‌كشي كه مواد اصلي آنها را ملاس تشكيل مي‌دهد، امسال قادر به فعاليت نخواهند بود و با از بين رفتن صنعت قند اين صنايع نيز از مدار توليد خارج مي‌شوند و به‌دليل بالا بودن قيمت جهاني ملاس و مشكل بودن واردات اين محصول صنايع مربوطه ناگزير از تعطيلي هستند.

دبير انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند كشور خاطرنشان كرد: كارخانه‌هاي قند، همه ساله در دي، بهمن و اسفند، به عقد قرارداد با كشاورزان براي كشت چغندرقند مبادرت مي‌كنند، بنابراين اگر به‌زودي و حداكثر تا پايان آذر ماه تكليف صنعت قند روشن نشود و تعرفه‌هايشان اصلاح نگردد مديران كارخانه‌ها امكان عقد قرارداد با كشاورزان را ندارند و علت اصلي آن نيز پايين بودن قيمت شكرهاي وارداتي است كه قيمت شكرهاي توليد داخل قادر به رقابت با آنها نيست.

وي با اشاره به اينكه دولت از سال آينده قيمت چغندرقند را به ازاي هر كيلو 620 ريال اعلام كرده است، تاكيد كرد: به‌طور قطع در پايان سال جاري دستمزد كارگران نيز توسط شوراي عالي كار ترسيم خواهد شد و از آنجاكه اين دو رقم در حدود 80 درصد قيمت تمام شده شكر را تشكيل مي‌دهند، تقاضاي ما از دولت اين است كه باتوجه به اركان تحميلي در قيمت شكر، قيمت تمام شده شكر داخل را تعيين كرده و تعرفه مناسب را هرچه سريع‌تر اعلام كنند.

دبير و عضو هيات مديره انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند كشور با تاكيد بر بلاتكليفي مديران صنعت قند در تداوم فعاليت كارخانه‌ها، گفت: لازم است كه در چند روز آينده تكليف كارخانه‌ها روشن شود و آنها باتوجه به نرخ شكر بدانند كه قادر به عقد قرارداد با كشاورزان خواهند بود يا خير؟

تاريخ خبر: 20/9/1387
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
كد خبر: 285
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR