آرشيو اخبار
مدير صنايع غير فلزي وزارت صنايع درگفت‌وگو بافارس: بخشي از تسهيلات 5 ميليارد دلاري به واردات شكر خام اختصاص يافت
 
خبرگزاري فارس: مديركل صنايع غير فلزي وزارت صنايع از واردات شكرخام به منظور حل مشكل تأمين مواد اوليه كارخانه‌هاي شكر و رفع نياز داخلي از محل تسهيلات پنج ميليارد دلاري مصوب براي صنايع خبرداد.
حسين ابويي مهريزي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهار داشت: با توجه به كمبود شكر در كشور، امسال واردات شكر خام يك انتخاب نيست بلكه يك امر اجتناب‌ناپذير است.خام مورد نياز كشور نيز توسط وزارت بازرگاني وارد خواهد شد و به اين ترتيب كمبودي در زمينه شكر در كشور نخواهيم داشت.
وي ادامه داد: واردات شكر با هدف تأمين نياز كشور انجام مي‌شود و اين امر با هماهنگي وزارت صنايع و بازرگاني صورت مي‌گيرد.
ابويي با بيان اينكه واردات شكر خام، مواد اوليه مورد نياز كارخانه‌هاي توليد شكر را تأمين مي‌‌كند گفت: واردات بي‌رويه شكر در سالهاي گذشته، كمبود آب و خشكسالي سطح زيركشت چغندر قند را طي سال‌جاري كاهش داد و امسال تنها به اندازه 30 درصد سال 85 كاشت چغندر قند در كشور صورت گرفته است.
وي نياز كارخانه‌هاي شكر به شكر خام طي سال‌جاري و تا زمان بهره‌برداري از مزارع چغندرقند در سال آينده را حدود يك ميليون تن ارزيابي كرد و گفت: طي يكماه گذشته با تصويب دولت حدود 240 هزارتن شكر توسط وزارت بازرگاني از كارخانه‌هاي داخلي خريداري شد و به اين ترتيب فضايي فراهم شد تا كارخانه ها بتوانند بدهي خود را به چغندركاران پرداخت كنند.
به گفته ابويي در حال حاضر 42 كارخانه توليد شكر در كشور وجود دارد كه 32 كارخانه با استفاده از چغندر قند و هفت كارخانه با استفاده از نيشكر در توليد شكر فعال هستند و سه كارخانه شكر چغندي نيز از چند سال پيش تعطيل شده‌اند.
وي دوره كاركرد كارخانه‌هاي شكر را با استفاده از محصول فصل يعني چغندر قند 100 روز در سال عنوان كرد و افزود: به منظور تعيين برنامه‌ توليد كارخانه‌ها، در بلندمدت و ميان‌مدت تعاملات و مذاكراتي بين بخش‌هاي دولتي و صاحبان صنايع صورت گرفته است.
مديركل صنايع غير فلزي وزارت صنايع ادامه داد: بخشهاي تصميم‌گير درصنعت شكر به اين جمع‌بندي رسيدند كه با علامت‌دهي صحيح به بخش كشاورزي و صنعت از طريق قيمت‌هاي تضميني چغندرقند و حمايتهاي منطقي تعرفه‌اي از صنعت، شاهد افزايش توليد چغندر در سال آينده باشيم.
وي اختلاف قيمت هر تن شكر خام و شكر سفيد را حدود 100 دلار عنوان كرد و گفت: درحال حاضر تعرفه واردات شكر سفيد 20 و شكر خام 10 درصد است و شكر با تعرفه‌هاي فعلي به كشور وارد خواهد شد.
انتهاي پيام/












تاريخ خبر: 2/06/87
منبع: خبرگزاري فارس
كد خبر: 268
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR