آرشيو اخبار
بلاتكليفي شكر به دليل عدم تصميم‌گيري مسوولان
 
خبرگزاري فارس: قرار بود معضل كارخانجات شكر در جلسه‌اي طي سال جاري با حضور وزراي بازرگاني و صنايع به همراه برخي از مسوولان پيگيري و مشكل شكر انبار شده كارخانجات بررسي شود كه پس از گذشت چندين هفته اين معضل حل نشده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس،كارخانجات توليدكننده شكر مدعي بودند كه حجم بالاي واردات بازار فروش آنها را دچار تزلزل كرده و از سويي دولت مدعي بود كه نمي‌توان به بهانه حمايت از توليد داخل به مصرف كننده ظلم شود.
در همين رابطه رئيس انجمن صنفي كارخانجات قند و شكر گفت: دستور رئيس جمهوري براي تشكيل كميته‌اي متشكل از وزارتخانه‌هاي مختلف و حل مشكلات صنايع قند و شكر مسكوت مانده است.
بهمن دانايي در گفت و گو با فارس اظهار داشت: اخيرا آقاي مفتح معاون توسعه بازرگاني در مصاحبه‌اي عنوان كرده‌اند قيمت تمام شده شكر در ايران بالاتر از ديگر كشورهاست و تحت اين شرايط مردم نبايد تاوان فرسودگي صنايع قند و شكر را بپردازند.
وي افزود: علاوه بر اين آقاي مفتح عمر جوانترين كارخانه قند و شكر كشور را 25 سال ذكر كرده‌اند كه نشان مي‌دهد اطلاعات نادرستي در اختيار ايشان قرار داده شده است.
دانايي تصريح كرد: صنعت قند و شكر هم داراي كارخانه‌هاي جديد كه عمر آنها به 4 تا 5 سال مي‌رسد و هم داراي كارخانجات قديمي است در عين حال بسياري از كارخانجات قديمي به خوبي بازسازي و نوسازي شده‌ و به خوبي مورد استحصال و بهره‌برداري قرار گرفته‌اند.
وي يادآور شد: ضريب استحصال شكر از چغندرقند در ايران 80 درصد و در كشور آمريكايي و اروپايي حدود 85 درصد است.
رئيس انجمن صنفي كارخانجات قند و شكر در خصوص بالا بودن قيمت تمام شده توليد صنايع قند و شكر در ايران نيز تصريح كرد: قيمت تمام شده توليد شكر در كشور هم‌اكنون 570 تا 580 دلار براي هر تن است، حال آنكه اين رقم در اروپا به 900 دلار يعني 5/1 برابر هزينه توليد صنايع ما بالغ مي‌شود، منتها در اين كشورها از صنايع قند و شكر حمايت مي‌شود و به عنوان مثال تعرفه واردات شكر در كشوري مانند تركيه 138 درصد است.
وي گفت: 80 درصد قيمت تمام شده محصول كارخانجات شكر توسط دولت تعيين مي‌شود كه 60 درصد مربوط به قيمت تضميني چغندر قند و 20 درصد هزينه دستمزد است.
در حال حاضر بهاي شكر با وجود واردات بالا و انبار شدن آن كاهش نيافته است.
انتهاي پيام/
شماره:8702240456
تاريخ خبر: 24/02/87
منبع: خبرگزاري فارس
كد خبر: 255
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR