آرشيو اخبار
عضو هيات مديره انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند: كارگروهي مسوول پيگيري مشكلات صنعت قند ‌شد - توليد چغندرقند امسال به كمتر از 2 ميليون تن كاهش مي‌يابد.
 
با دستور رييس جمهوري، كارگروهي از وزراي مرتبط با صنعت قند و شكر تشكيل شده و معضلات صنعت قند به سرعت بررسي و حل و فصل مي‌شود.
مهندس بهمن دانايي، دبير و عضو هيات مديره انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند كشور با اعلام اين مطلب گفت:‌ توليد چغندرقند كه در سال 85 با ركوردي بي‌سابقه به شش ميليون و 600 هزار تن رسيده بود در سال 86 به چهار ميليون و 300 هزار تن كاهش يافت و براساس پيش‌بيني‌ها در بهره‌برداري سال 87 اين ميزان به كمتر از دو ميليون تن كاهش خواهد داشت كه البته با توجه به وضعيت بسيار اسف‌انگيز قراردادها در سال جاري چنين شرايطي به خوبي قابل پيش‌بيني بود.
وي تصريح كرد: در فروردين ماه 85 قراردادهاي منعقد شده با كشاورزان چغندركار به 131 هزار هكتار رسيد كه اين ميزان در فروردين ماه 86 به 88 هزار هكتار و امسال متاسفانه به 34 هزار هكتار كاهش پيدا كرده است، يعني در سال جاري نسبت به سال 85 به ميزان 74 درصد كاهش و نسبت به سال 86 تاكنون 61 درصد كاهش داشته‌ايم و اين موضوع ضربه بزرگي به صنعت قند خواهد بود كه به زودي قابل برگشت نيست.
دبير انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند كشور با بيان اينكه امسال به تبع واردات بي رويه، چغندرقند به ميزان چشمگيري توليد نمي‌شود يادآور شد: با توجه به قيمت سهام كارخانه‌هاي قند در بورس، از خردادماه 85 كه تعرفه‌ها صفر شد تاكنون قيمت سهام‌ها به شدت افت كرده و حتي چند شركت قند به زير قيمت نامي رسيده‌اند يعني سهام آنها كمتر از 100 تومان معامله مي‌شود.
دانايي با اشاره به اينكه درحال حاضر در حدود 750 تا 800 هزار تن قند و شكر كارخانه‌ها در انبارها راكد شده است، ادامه داد: كشاورزان به طور دائم براي تسويه حساب مراجعه مي‌كنند كه متاسفانه به دليل فقدان نقدينگي امكان حل مشكل آنها هم وجود ندارد و مشكلات فراواني بين كشاورزان و كارخانه‌ها ايجاد شده است.
وي با اشاره به درخواست‌هاي مكرر براي ملاقات با رييس جمهوري، به منظور دستيابي به راه‌حلي براي حل معضلات اين صنعت گفت: خوشبختانه در سفر استاني اخير هيات دولت به مشهد و در ملاقات نمايندگان انجمن با رييس جمهوري، توانستيم به نقطه نظرات مثبتي براي حل مشكلات موجود دست يابيم.
او اضافه كرد: رييس جمهوري تاكيد كرده كه از اين پس نمايندگان صنعت قند در تمامي جلسات مرتبط با شكر حضور داشته باشند و همچنين دستور داده‌اند، كارگروهي متشكل از وزراي ذي‌ربط تشكيل شده و معضلات صنعت قند و شكر به سرعت بررسي و حل و فصل شود.
دانايي ابراز اميدواري كرد با دستور موكد رييس جمهوري بتوانيم معضلات را حل كرده و شاهد از بين رفتن كامل صنعت قند نباشيم.
وي حضور نمايندگان صنعت در جلسات تصميم‌گيري براي اين صنعت را مفيد ذكر كرد و گفت: بي شك حضور نمايندگان صنعت در جلسات مرتبط مي‌تواند آمار و ارقام دقيق‌تري را براي يك تصميم‌سازي مفيد به مسوولان بدهد.
دبير انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند كشور گفت:‌ ما پيشنهاد كرديم كه بخشي از قند و شكر موجود به سرعت توسط دولت خريداري و نقدينگي به كارخانجات تزريق شود تا كشاورزان از مشكل فعلي خارج شوند و با آنها تسويه حساب شود و دولت نيز با كمك به صنعت، امكانات لازم را فراهم كند تا در آينده نزديك، توليدكنندگان صنعت قند با نرخ‌هاي مورد انتظار دولت، بازار شكر را تنظيم كنند.
وي تاكيد كرد: در اين صورت سودجويي دلال‌ها و واسطه‌ها به شدت افت كرده و اين شرايط به سود دولت و مردم بوده و صنعت پابرجا مي‌ماند.
تاريخ خبر: 31/1/87
منبع: ISNA
كد خبر: 245
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR