آرشيو اخبار
۱۳‬هزار تن قند و شكر در كارخانه قند چناران انبار شده است
 
مديرعامل كارخانه قند چناران گفت: ‪ ۱۳‬هزار تن قند و شكر اين كارخانه از بيش از يك سال پيش تاكنون در انبارهاي اين واحد نگهداري مي‌شود.

رضا رييسيان‌زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: واردات بي‌رويه شكر در سال گذشته و پايين بودن قيمت قند و شكر در بازار كه حتي قيمت تمام شده ما را پوشش نمي‌داد سبب شد تا نتوانيم اين توليدات را به بازار عرضه كنيم.

وي گفت: پارسال با خريد ‪ ۱۴۳‬هزار تن چغندر از كشاورزان، ‪ ۱۶‬هزار تن قند و شكر در كارخانه چناران توليد شد كه از اين ميزان فقط سه هزار تن آن را فروختيم.

او فروش نرفتن محصولات كارخانه را سبب قرار گرفتن آن در مسير زيان دهي ارزيابي كرد و افزود: براي پرداخت بهاي چغندر خريدار شده از كشاورزان، پارسال ‪ ۱۰۰‬ميليارد ريال تسهيلات از بانكها اخذ كرديم كه تاكنون تمام سود كارخانه صرف پرداخت سود اين تسهيلات شده است.

وي ادامه داد: به دليل تسويه نكردن تسهيلات بانكي سال گذشته، امسال با مشكلات زيادتري مواجه شده‌ايم و اگر راهي براي تامين نقدينگي فراهم نشود در پرداخت بهاي چغندرهاي خريداري شده از كشاورزان با مشكل جدي مواجه خواهيم شد.

مديرعامل كارخانه قند چناران گفت: يارانه‌اي را كه دولت قرار بود به صورت ريالي به كارخانه‌ها پرداخت كند تا بتوانيم محصولات خود را به قيمت بازار عرضه كنيم، هنوز دريافت نكرده‌ايم.

وي افزود: كارخانه قند چناران در سال ‪ ۱۳۳۴‬با ظرفيت اسمي ‪ ۳۵۰‬تن در روز آغاز به كار كرد و اكنون باصرف بيش از شش ميليارد ريال براي بازسازي و نوسازي ماشين‌آلات، ظرفيت آن به هزار و ‪ ۲۰۰‬تن در شبانه‌روز رسيده است.

او با اشاره به اشتغال بيش از ‪ ۶۵۰‬نفر بطور مستقيم در دو نوبت كاري در اين كارخانه گفت: اشتغال دو هزار كشاورز و همچنين تعداد زيادي در بخش حمل و نقل، وابسته به پويايي اين كارخانه است.

وي افزود: امسال سه هزار و ‪ ۵۰۸‬هكتار از اراضي چناران زير كشت چغندر قند قرار گرفته كه نسبت به سال گذشته ‪ ۷۰۰‬هكتار كاهش نشان مي‌دهد.

او بالا نبودن قيمت خريدپايه، بالا بودن قيمت كشتهاي رقيب و نوسانات شديد در بازار قند و شكر را از مهمترين دلايل كاهش سطح كشت چغندرقند در چناران ذكر كرد.

چناران در ‪ ۶۰‬كيلومتري شمال مشهد واقع است.
تاريخ خبر: 10/9/86
منبع: IRNA
كد خبر: 221
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR