آرشيو اخبار
رييس انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند ايران: در ماه مبارک رمضان كمبود شكر نخواهيم داشت. افزايش تعرفه واردات شکر يعني چند برابر شدن سود واسطه‌ها.
 
رييس انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند ايران گفت: افزايش تعرفه واردات شکر در زمان کنوني، به معناي چند برابر شدن سود واسطه‌هايي است که حدود يك ميليون و 300 هزار تن شکر وارد کرده‌اند.

عليرضا اشرف در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان، با بيان اين مطلب افزود: افزايش تعرفه، افزايش قيمت شکر در داخل کشور را به دنبال دارد و توصيه انجمن صنفي به دولت تعيين قيمت تضميني به منظور کنترل قيمت است که اين امر مصرف کننده و توليد کننده را منتفع خواهد کرد.

وي با بيان اينکه قيمت تضميني شکر ايران از سال 84 حذف شده است، گفت: در شرايط کنوني قيمت به صورتي نيست که بتوان آن را کنترل کرد و بهترين راه حل تعيين قيمت تضميني پايين است تا دولت شکر کارخانجات را خريداري کند و ما به التفاوت آن را بپردازد.

اشرف تاکيد کرد: براي تعيين قيمت تضميني و بر اساس قوانين جاري کشور قاعدتا بايد انجمن صنفي مورد مشورت قرار بگيرد تا هرچه زودتر قيمت در بازار کنترل شود. از زماني که قيمت تضمين شده برداشته شده است، حمايتي از مصرف کننده و توليد کننده صورت نمي‌گيرد.

رييس انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند ايران، ذخيره شکر را تا 5-4 سال آينده کافي اعلام کرد و افزود: با اين شرايط مشکلي از لحاظ کمبود شکر در ماه مبارک رمضان وجود ندارد.

وي با بيان اينکه در سال‌هاي گذشته شکر 30-20 درصد ارزان‌تر از قيمت تمام شده به دست مصرف کننده مي‌رسيد، اظهار كرد: با قيمت تضميني و مابه‌تفاوتي که دولت به توليدکنندگان مي‌پرداخت، قيمت براي مصرف کننده پايين بود، ولي هم اکنون قيمت تمام شده بالاست و توليد کننده نمي‌تواند محصول خود را عرضه کند.

اشرف با اشاره به اينکه محصولي که شرکت غله از کارخانجات خريداري کرده، هنوز در انبارهاي کارخانجات موجود است، گفت: اگر اين شرکت اين مقدار شکر را به انبارهاي خود منتقل کند، هنر کرده است و ما توقع نگهداري محصول خود را توسط اين شرکت نداريم، در صورتي که نگهداري کالاهاي اساسي از وظايف اين شرکت است.

رييس انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند ايران به عدم تمايل کشاورزان به فروش چغندر قند به کارخانجات اشاره کرد و افزود: به علت تامين نشدن پيش پرداخت‌ها و تعهدات محصول چغندر قند در سال گذشته، حدود 375 هزار تن چغندر قند در انبارها خوابيده و امکان عرضه نيست.

اشرف اخبار منتشر شده مبني بر وارد کردن شکر توسط کارخانه‌هاي قند را کذب خواند و تصريح کرد: افرادي که به رييس جمهور اين اطلاعات را داده‌اند، بايد نام آنها را هم اعلام کنند. انجمن صنفي اعتراض کتبي خود را به رييس جمهور داده و درخواست ما اين است که اگر به فرض محال تخلفي از سوي کارخانه‌ هاي قند صورت گرفته است، بايد برخورد قانوني کرد.

وي با اشاره به اينکه هنوز شکر خام مرغوب خارجي در بازار کنترل نشده است، گفت: نمونه‌هايي از اين شکر را به وزارت بازرگاني ارائه داده‌ايم تا آن را جمع‌آوري کنند ولي آنها که براي محصول داخلي سخت مي‌گيرند، بايد در اين زمينه نيز برخورد کنند.
تاريخ خبر: 16/6/86
منبع: ISNA
كد خبر: 173
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR