آرشيو اخبار
عضو كميسيون كشاورزي مجلس در گفت‌‌وگو با فارس: وزير بازرگاني درباره واردات بي‌رويه شكر به مجلس فرا خوانده مي‌شود.
 
خبرگزاري فارس: عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس گفت: وزير بازرگاني براي پاسخگويي درباره واردات بي‌رويه شكر به كميسيون صنايع و معادن فرا خوانده شد، همزمان كميسيون كشاورزي مجلس هم خواستار ارايه توضيح ايشان براي واردات شكر شده است.

عباس رجايي نماينده اراك و كميجان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، افزود: بحث واردات شكر را با وزير بازرگاني مطرح كرديم و تعدادي از نمايندگان به صورت سوال جمعي از وزير پرسيدند و حتي خواهان حضور ايشان در كميسيون كشاورزي مجلس و كميسيون صنايع شدند.
عضو كميسيون كشاورزي آب و منابع طبيعي گفت: پاسخهاي وزير بازرگاني در مورد واردات شكر قانع كننده نبود.
رجايي گفت: وزير بازرگاني در توجيه واردات شكر اظهار داشته بود، چون كارخانه‌هاي داخلي براي تامين شكر به تعهد خود عمل نكردند، مجبور به واردات از خارج شديم، لذا نمايندگان قانع نشدند و سوال از وزير بازرگاني همچنان مفتوح است.
نماينده اراك و كميجان در مجلس شوراي اسلامي گفت: كاهش تعرفه واردات بي‌رويه و قاچاق شكر باعث شد، جايگاه مناسبي كه در توليد چغندر و نيشكر به دست آمده بود، دچار اختلال شود.
رجايي افزود: سطح كشت چغندر در سال جاري بر اثر واردات بي‌رويه شكر در سال گذشته كاهش يافته است كه يكي از دلايل اصلي آن عدم پرداخت به موقع بهاي چغندر كشاورزان است.
عضو كميسيون كشاورزي و منابع طبيعي مجلس افزود: در قضيه واردات شكر چند مساله همزمان انجام شده كه به نفع كشور نيست، يكي اينكه سطح كشت چغندر كم شد، دوم كشاورزان متضرر شدند و سوم اين كه واردكنندگان و قاچاقچيان شكر، محصول شكر خارجي به قيمت دامپينگ شده (ارزان شده) را وارد كردند و به قيمت بالا در بازار داخل فروختند.
وي گفت: قيمت متوسط واردات شكر 300 تومان در هر كيلوگرم است، ولي در بازار آزاد قيمت قند و شكر 900 تومان مي‌باشد.
رجايي افزود: حذف تعرفه واردات شكر، آسيب‌پذيري كشور در توليد قند و شكر بالا مي‌برد.
نماينده اراك و كميجان گفت: بخشي از خوراك دام از باگاس و تفاله شكر تامين مي‌شود، بنابراين اگر سطح كشت چغندر كاهش پيدا كند، قيمت خوراك دام هم افزايش قيمت پيدا مي‌كند.
وي گفت: وزارت بازرگاني واردات شكر را بهانه‌اي قرار داده كه به وسيله آن صنايع شيريني و شكلات توليد و صادرات داشته باشند، در حالي كه اين بهانه است و شكر وارداتي به جاي توليد و صادرات شيريني و شكلات ، در بازار داخل نفوذ مي‌كند.
عضو كميسيون كشاورزي آب و منابع طبيعي در مورد تنظيم بازار شكر به وسيله واردات گفت: بهترين راه براي كاهش قيمت، نوسازي صنايع قند و شكر و اصلاح ساختار توليد است، در حال حاضر قيمت تمام شده بالا و سود كارخانه‌ها اندك است، با اصلاح شيوه توليد كارخانه‌ها هم وابستگي كشور كاسته مي‌شود و هم سود كارخانه‌ها بالا مي‌رود.
رجايي گفت: كشورهاي ديگر براي توسعه كشاورزي، هم به توليد و هم به صادرات شكر يارانه مي‌پردازند، لذا حذف تعرفه واردات باعث مي‌شود كارخانه‌هاي داخلي نتوانند از نظر قيمت محصول خود با شكر وارداتي رقابت كنند.


تاريخ خبر: 3/5/86
منبع: FARS News
كد خبر: 163
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR