آرشيو اخبار
استاندار خراسان رضوي: دولت بايد با جديت خريد چغندرقند از كشاورزان را دنبال كند.از واردات بي‌رويه قند و شكر جلوگيري شود.
 
استاندار خراسان رضوي گفت: دولت بايد از واردات بي‌رويه جلوگيري کند تا از آسيب‌هاي جدي به صنعت قند و شکر جلوگيري شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خراسان- محمد جواد محمدي‌زاده در سمينار سالانه قند با بيان اين مطلب اظهار كرد: زماني که دولت تصميم گرفت تا تعرفه واردات را به صفر برساند به نظر مي‌رسيد، اين تصميم به نفع صنعت قند و شکر باشد ولي اين مصوبه در بدترين زمان ممکن به اجرا درآمد.

وي ادامه داد: در شرايطي که کارخانه‌ها انبارهاي خود را پر از کالا کرده بودند و بايد بازار اشباع مي‌شد، تعرفه‌ها به صفر رسيد و کارخانه‌ها به دليل انباشت کالا در انبارهايشان با کاهش نقدينگي مواجه شدند.

استاندار خراسان رضوي با مناسب خواندن روند توليد افزود: در حال حاضر 38 کارخانه در کشور وجود دارد که 31 مورد از آنها چغندري و 7 مورد نيز نيشکري هستند که مجموع توليدشان به 2/1 ميليون تن در سال مي‌رسد.

وي ادامه داد: توليد 66 ميليون تن چغندر توفيقي ارزشمند براي اين بخش است و با وجود مشکلات جوي، توليد بخش نيشکر نيز به 26 ميليون تن رسيد.

محمدي زاده عنوان كرد: ايران حدود 8 درصد توليد دنيا را به خودش اختصاص داده است.

استاندار خراسان رضوي با بيان اين که مقدار نياز کشور 9/1 ميليون تن در سال است گفت: اکنون حدود 68 درصد نياز کشور با اين حجم توليد تامين مي‌شود.

وي با جدي خواندن مشکل انرژي صنعت قند و شکر گفت: در سال گذشته سوخت رساني نامناسب به کارخانه‌ها و قطعي برق از مشکلات اين صنعت بود.

محمدي زاده به مشکلات ديگر اين بخش اشاره و اظهار كرد: اشباع انبارها، بدهي به چغندرکاران، کاهش سطح زير کشت، بي نظمي بانک ها در پرداخت تسهيلات و مشکل دامپينگ شرکت‌هاي فرامليتي به عنوان اهرمي سودجويانه براي اعمال فشار به ديگر کشورها از مشکلات عمده صنعت قند و شکر است.

استاندار خراسان رضوي شکر را کالايي استراتژيک خواند و گفت: دولت قطعا بايد جلوي واردات بي‌رويه را بگيرد زيرا روند توليد داخلي را تهديد مي‌کند.

وي افزود: واردات بايد انجام گيرد اما متناسب و به موقع، تا به توليد کننده داخلي ضربه نزند.

محمدي زاده با تحسين عمل دولت در خريد چغندر قند از کشاورزان گفت: اين روند بايد با جديت دنبال شود تا کشاورزان با خيالي آسوده و بدون نگراني به توليد بپردازند.

وي با فرسوده خواندن ماشين آلات کارخانه ها در اين بخش گفت: اين فرسودگي ميزان استحصال و راندمان کار را پايين آورده و موجب ناتواني در تامين نياز داخلي و رقابت با کشورهاي ديگر شده است.

وي با بيان اينکه کشت چغندر در واحد سطح بايد افزايش يابد، گفت: ميزان کشت ايران 34 تن در هکتار است در حاليکه ميزان جهاني آن 40 تن در هکتار مي باشد.

استاندار خراسان رضوي با اشاره به توليد 225 هزار تن چغندر در خراسان رضوي گفت: وجود آفتاب مناسب مي تواند در کنار فعاليت هاي پژوهشي و مطالعات لازم و اجراي عمليات اجرايي، شرايط را براي افزايش عيار چغندر فراهم کند.

محمدي زاده افزود: بحث اصلي بالا بردن تناژ و نوسازي است که با رسيدن به اين دو مورد و با همين مقدار زمين زير کشت و سرمايه گذاري مي‌توان تا حدود 25 درصد به ميزان توليدمان اضافه کنيم.

وي گازسوز کردن کارخانه‌ها را ضروري دانست و گفت: در مورد نوسازي کارخانه‌ها کارهايي انجام شده اما براي اقداماتي جدي‌تر نياز به عزم ملي است.

استاندار خراسان رضوي ارتقا معلومات کشاروزان را از جمله اقدامات مهم اعلام کرد و اظهار كرد: بايد در اين زمينه سرمايه‌گذاري شود.

محمدي‌زاده با تضمين پرداخت تسهيلات لازم براي نوسازي اين صنعت گفت: نتيجه اين نوسازي خودکفايي کشور است و اميدواريم با همکاري کارخانه‌ها بتوان به اين مهم دست يافت.
تاريخ خبر: 2/3/86
منبع: ISNA
كد خبر: 149
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR