آرشيو اخبار
انتقاد رييس انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر از سياست‌هاي دولتي در زمينه‌ي قند و شكر
 
رييس هيات مديره انجمن صنفي کارخانه هاي قند و شکر ايران گفت: در دو برنامه چهارم توسعه و چشم انداز 20 ساله هدف دولت خودکفايي صنعت قند و شکر عنوان شده است.



به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)_ منطقه خراسان، عليرضا اشرف در سمينار سالانه قند کشور در مشهد با بيان اين مطلب، افزود: دولت به منظور کنترل قيمت داخلي، سياست درهاي باز را در پيش گرفته، در حالي که اين عمل چالش هاي اساسي براي صنعت قند و شکر کشور ايجاد کرده است.



اشرف همچنين بيان داشت: دولت دو ميليون و هفتصد هزار تن شکر در سال 85 وارد کرده است که اين ميزان 5 برابر واردات اين کالا در سال 84 و دوازده برابر واردات سال 83 است که اصلا توجيه ندارد.



وي ادامه داد: دولت خريد 650 هزار تن شکر از کارخانه ها را تصويب کرده که اين عمل نيز نمي تواند از چالش اين صنعت جلوگيري کند.



او همچنين گفت: 70 درصد نياز داخلي به شکر در کارخانه ها توليد مي شود و اين موفقيت بزرگي براي اين صنعت در ميان صنايع مختلف به شمار مي رود و با اين وجود، سياست درهاي باز فقط براي اين صنعت در نظر گرفته شده است.



اشرف بيان کرد: حذف عوارض گمرکي و برداشتن سقف وادارات شکر که قرار بود تنها دو ماه باشد، يک سال است که به طول انجاميده و اين امر مشکلات فراواني را براي صنعت قند و شکر کشور به وجود آورده است.



وي همچنين افزود: اختلاف قيمت خريد دولتي و قيمت تمام شده 180 تومان است؛ به طوري که نرخ خريد دولت 430 تومان و قيمت تمام شده 610 تومان مي باشد.



رييس هيات مديره انجمن صنفي کارخانه هاي قند کشور اظهار داشت: در برنامه چهارم توسعه و چشم انداز 20 ساله هدف دولت در مورد صنعت قند، خودکفايي عنوان شده، در حالي که اخذ سياست حذف تعرفه توسط دولت با هدف اعلام شده در تضاد است.



وي افزود: دولت به بالا بودن قيمت تمام شده شکر داخلي ايراد مي گيرد؛ در حالي که به نظر مي رسد اين ايراد براي شانه خالي کردن دولت از مسووليت مي باشد.



اشرف تاکيد کرد: برنامه هاي تعرفه يي در ايران با کشورهاي اروپايي و صنعتي قابل مقايسه نيست؛ به طوري که تعرفه واردات شکر در اروپا از 160-50 درصد و در برزيل اين تعرفه 18 درصد در نظر گرفته شده است.



وي همچنين گفت: تعرفه واردات شکر در ايران به صفر رسيده و اين امر واردات بي رويه و چند برابر نياز داخلي را به دنبال داشته است که به ضرر صنعت داخلي است.



رييس انجمن صنفي کارخانه هاي قند ايران بيان داشت: نرخ تعيين شده دولت براي خريد شکر از کارخانه ها حکومتي است و رقم عادلانه اي نيست و در اين زمينه سود کلان نصيب تاجر و وارد کننده مي شود و اين کسب سود تا کاسب محلي ادامه داد.



اشرف اظهار داشت: امروز مي توان گفت بازرگاني در سال گذشته در زمينه صنعت قند وشکر بسيار بد عمل کرده است و به نظر مي رسد براي کنترل واردات بي رويه کاري از دولت ساخته نيست و کارخانجات در تنگناي شديد قرار گرفته اند.



وي بيان کرد: کشورهاي اروپايي از محل صدور فن آوري و دانش توليد قند و شکر سود فراواني را نصيب خود مي سازند و به ميزان چند برابر زيان ناشي از قيمت دامپينگ شده را جبران مي کنند.



اشراف همچنين ادامه داد: سياست کشورهاي اروپايي به اين صورت است که براي جمع آوري کارخانه هاي فرسوده و تبديل آنها، کمک هاي بلاعوض و براي احداث کارخانه جديد وام پرداخت مي کند.



رييس انجمن صنفي کارخانه هاي قند و شکر ايران گفت: صنعت قند و شكر توسط دولت رها شده و هيچ گونه حمايت موثري از آن صورت نمي گيرد.



اشرف خاطر نشان کرد: در سال جاري از پويايي صنعت قند کاسته شده است و کاهش ميزان سطح کشت چغندر قند نارضايتي کارگران را به دنبال داشته است.



وي در پايان تاکيد کرد: طرح بهسازي و کاهش قيمت تمام شده براي جلوگيري از فرسودگي صنعت قند توسط انجمن صنفي کارخانه ها قند و شکر پيشنهاد شده است که عملي شدن آن مشروط بر باز بودن ديد هر دو طرف مي باشد.

تاريخ خبر: 2/3/86
منبع: ISNA
كد خبر: 145
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR