آرشيو اخبار
به گزارش سایت الف : واردات بي سابقه شكر بر اثر كاهش شديد تعرفه هاي وارداتی
 
كاهش يكباره تعرفه واردات شكر در سال گذشته، انبارهاي شكر كشور را مملو از محصول وارداتي كرده و توليدكنندگان ايراني شكر را با مشكلات شديدي مواجه كرده است.


به گزارش "الف"، در حالي كه كارخانجات داخلي در سال حدود 1.4 ميليون تن شكر توليد كرده و نياز بازارهاي داخلي 1.9 ميليون تن است و براي تامين نيازهاي موجود بايد سالانه 500 الي 600 هزار تن شكر وارد كشور شود، اما آمار نشان مي‌دهد كه در سال 1385 چيزي بيش از 4 برابر اين مقدار يعني حدود 2300 هزار تن شكر وارد كشور شده است.

1260 هزار تن از واردات سال85 شكر توسط بخش خصوصي و بقيه توسط بخش دولتي صورت گرفته و در مجموع 955 ميليون دلار بابت واردات شكر پرداخت شده است.

بررسي آمار واردات شكر در سال‌هاي اخير نشان مي‌دهد واردات شكر از 671 هزار تن در سال 84 به 2300 هزار تن در سال 85 رسيده است.



کاهش تعرفه های وارداتی و افزایش بی سابقه واردات شکر


انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند و شكر ايران اعلام كرده است كه از 1.1 ميليون تن شكر توليد داخل در سال 85، فقط 400 هزار تن آن توسط دولت خريداري شده است. بر اساس آمار اداره كل دفتر نباتات صنعتي وزارت جهاد كشاورزي هم اكنون 660 هزارتن شكر در انبار كارخانه‌هاي كشور مانده و راهي به بازار ندارند.

به نظر كارشناسان يكي از مهمترين دلايل جهش واردات شكر كاهش تعرفه واردات در سال گذشته است. سال 84 تعرفه شكر خام 130 درصد و تعرفه شكر سفيد 150 درصد بود و در اواسط سال اين دو رقم به 30 و 50 درصد كاهش يافت. از اواخر سال 84 مقرر شد تا تاريخ 1/5/85 شكرهايي كه به گمرك وارد مي شوند مشمول 5 درصد تعرفه براي شكر خام و 20 درصد براي شكر سفيد قرار گيرند و متاسفانه با انتشار چاپ دوم كتاب مقررات صادرات و واردات مشخص شد كه تمامي موارد گفته شده حذف و از اين پس تعرفه شكر خام 4 و شكر سفيد 10 درصد تعيين شده است.

اين امر در حالي است كه بهاي جهاني شكر با تنزل مواجه شده و شكر سفيد از 490 دلار به 331 دلار در هر تن كاهش يافته است، لذا كاهش تعرفه همزمان با كاهش قيمت جهاني نگراني هاي فراواني را براي توليدكنندگان ايجاد كرده است.

كاهش بي رويه واردات محصولات كشاورزي تنها به شكر محدود نشده است و دولت در سال گذشته سود بازرگاني كنجاله سويا را براي يك دوره چهارماهه (از 26/9/85 تا پايان فروردين ماه سال 1386) حذف كرد كه به اعتقاد كارشناسان حذف تعرفه واردات كنجاله، عجولانه و بدون بررسي دقيق كارشناسي و همه جانبه بوده و مي‌بايست ميزان تعرفه با مطالعات جامع تعيين شود.

اگرچه مصوبه اخير باعث شده تا براي واردات حدود 500هزارتن كنجاله سويا ثبت سفارش گردد اما اين واردات بي‌رويه اثرات منفي براي كارخانجات روغن‌كشي دربرداشته و منابع لازم براي پرداخت يارانه توسط دولت به اين كارخانجات نيز وجود ندارد.

بازار محصولات كشاورزي در دنيا از حمايت‌هاي شديد دولتي برخوردار است و در دور اخير مذاكرات سازمان تجارت جهاني، حذف تعرفه گمركي شكر و ساير محصولات كشاورزي با مخالفت شديد اكثر كشورهاي توليد كننده محصولات كشاورزي - از جمله اتحاديه اروپا - روبرو شد.
تاريخ خبر: 14/2/86
منبع: Alef
كد خبر: 132
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR