آرشيو اخبار
مفتح :دولت در تنظيم بازار شب عيد موفق‌تر از سالهاي گذشته عمل كرد
 
معاون وزير بازرگاني مي‌گويد: دولت در تنظيم بازار در روزهاي پاياني سال ‪ ۸۵‬موفق‌تر از مدت مشابه در سالهاي قبل از آن ، عمل كرد.

"محمد صادق مفتح "روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران تصريح كرد: برآورد ما از وضعيت بازار در روزهاي پاياني سال گذشته بسيار بهتر از سالهاي قبل بوده و با كمك اصناف توانستيم بازار را كنترل كنيم.

وي در پاسخ به‌انتقادات مطرح شده در خصوص وضعيت نامناسب توزيع ميوه ، مرغ و تخم مرغ و ساير اقلام مورد نياز شب عيد در مراكز توزيع گفت: گزارش- هاي رسيده به ما و بررسيها خلاف اين مطالب را نشان مي‌دهد .

مفتح در ادامه گفت : وضعيت توزيع ميوه در پايان سال ‪ ۸۳‬و ابتداي سال ‪۸۴‬ بسيار نامناسب بود و حتي بهاي آن به هر كيلوگرم ‪ ۳۰‬هزار ريال نيز رسيد، اما دولت در دو سال گذشته بسيار موفقيت آميز عمل كرده است .

به گزارش ايرنا ، مفتح با ابراز شگفتي نسبت به انتقادات مطرح شده ، در اين نشست تصريح كرد،سطح عمومي قيمتها در روزهاي پاياني سال ‪ ۸۵‬بسيار بهتر از سالهاي گذشته بود.

وي سپس با بيان اينكه تشكلهاي توليدي خريد را انجام دادند و مباشرهاي توزيعي نيز نسبت به توزيع ميوه در سطح كشور اقدام كردند، اظهار داشت:
امسال توليدكنندگان نيز از نحوه فروش بسيار راضي بودند.

معاون وزير بازرگاني از توزيع نزديك به ‪ ۶۰‬هزار تن ميوه و مركبات در ايام نوروز ‪ ۸۶‬خبر داد و گفت :هر چند كه برخي كاستيها وجود داشت ،اما دولت مي‌تواند در برنامه‌هاي بعدي نظارت بهتري بعمل آورد.

معاون وزير بازرگاني در پاسخ به انتقادي در خصوص توزيع ميوه در بسته‌هاي ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۵‬كيلوگرمي به ويژه در روزهاي پاياني تعطيلات گفت : توزيع به طور مرتب انجام شد و اين بسته‌ها در ايام عيد مورد توجه مردم قرار گرفت.

وي در عين حال گفت : بسته‌هاي ميوه توزيعي در سالهاي آتي متنوع خواهد بود.


* مرغ و تخم مرغ
مفتح در خصوص توزيع مرغ و تخم مرغ در ايام عيد گفت: اين اقدام در راستاي تامين نيازهاي هموطنان صورت گرفت و قيمت مرغ در نيمه دوم فروردين ماه جاري ، كاهش مي‌يابد.

وي افزود: در ايام نوروز مرغ و تخم مرغ توسط امور پشتيباني دام وزارت جهادكشاورزي توزيع شد.

معاون وزير بازرگاني در پاسخ به پرسشي در خصوص وضعيت نامناسب توزيع و علت عدم مداخله دادن اصناف در روند توزيع مرغ گفت :وقتي شركتي اعلام مي‌كند كه امكاناتي براي توزيع دارد، به‌طور طبيعي دليلي برمخالفت وزارت بازرگاني در اين خصوص وجود نخواهد داشت .


* ذخاير كالاهاي اساسي
معاون وزير بازرگاني وضعيت كنوني ذخاير كالاهاي اساسي را نسبت به ‪۱۵‬ سال گذشته بسيار مناسب دانست و گفت :در سالهاي گذشته ذخاير كالاهاي اساسي تا به اين حد رضايتبخش نبوده است .

به گزارش ايرنا، وي با اشاره به اينكه بخش عمده خريد كالاهاي اساسي مورد نياز امسال ،خريداري شده است ،افزود:تاكنون ‪ ۶۵۰‬هزار تن روغن نباتي ، ‪۵۵۰‬ هزار تن برنج و ‪ ۷۰۰‬هزار تن شكر خام براي تامين نيازهاي سال جاري هموطنان خريداري شده‌است.

اين مقام مسئول در وزارت بازرگاني پيش بيني كرد كه امسال ، سالي مناسب و فارغ از تنشها در زمينه تامين كالاهاي اساسي هموطنان باشد.


* قيمت نان
مفتح با اشاره به اينكه ، تعيين قيمت نان در استانها توسط كار گروههاي مشخصي صورت مي‌گيرد ، گفت : قيمت‌گذاري نان در استان تهران نيز زير نظر استانداري مي‌باشد.

وي در عين حال با بيان اينكه تنها پنج درصد از قيمت نان به نرخ آرد مربوط مي‌شود و بيش از ‪ ۶۰‬درصد آن به مسائلي چون نرخ دستمزد برمي‌گردد، افزود: در خصوص قيمت نان كشور با مشكل ساختاري مواجه است.

معاون وزير بازرگاني در خصوص كيفيت نان گفت: نظارت بر اين امر بر عهده واحدهاي تعزيرات است.


* خروج سيمان از سبد حمايتي
مفتح در پاسخ به پرسشي در خصوص طرح پيشنهادي وزارت صنايع به دولت براي خروج سيمان از سبد حمايتي گفت : وزارت بازرگاني نيز پيشنهادهايي در اين خصوص به دولت ارايه مي‌كند كه اگر اين پيشنهادها محقق شود، اين وزارتخانه مخالفتي با خروج سيمان از سبد حمايتي نخواهد داشت .

وي گفت : محور اساسي مورد نظر وزارت بازرگاني ذخيره‌سازي براي جلوگيري از نوسانات سيمان در بازار است .

معاون وزير بازرگاني تاكيد كرد: در صورت محقق شدن تفاهمهاي صورت گرفته ميان وزارتخانه‌هاي بازرگاني و صنايع ، اين وزارتخانه ديگر نگراني در خصوص تنظيم بازار داخلي نخواهد داشت .

وي درعين حال با اشاره به افزايش شش درصدي توليد سيمان در سال ‪ ۸۵‬نسبت به سال قبل از آن ، گفت:بخشي از سيمان توليدي كشور صادر شده است .

به گزارش ايرنا ، مفتح افزايش ظرفيتهاي جديد توليد سيمان از جمله سيمان تهران و افتتاح سيمان ساوه در آينده‌اي نزديك را در تنظيم بازار اين ماده ساختماني ، مهم ارزيابي كرد.


* سال ‪ ، ۸۶‬سال نان صنعتي
معاون وزير بازرگاني از سال جاري به عنوان سال نان صنعتي نام برد و گفت: استقبال خوبي از طرح ايجاد كارخانه‌هاي توليد نان صنعتي در كشور به عمل آمده است.

وي گفت :هم‌اكنون بيش از ‪ ۳۶۸‬مجوز ايجاد كارخانه‌هاي نان صنعتي در ‪۲۶‬ استان كشور ، صادر شده است .

مفتح با تاكيد براينكه ،نان صنعتي به معناي نان حجيم و خارج از الگوي مصرف نيست ، در صورتي كه توليد نان صنعتي توسط بخش خصوصي مطابق با ذائقه مردم و در جهت كلي سياستهاي نظام باشد ، فعالان اين بخش مشمول سياستهاي تشويقي دولت شامل ارزي و ريالي خواهند شد.

مديرعامل شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران ابراز اميدواري كرد تا طرح راه‌اندازي كارخانه‌هاي توليد نان صنعتي همچون نهضت سيلوسازي با موفقيت بزرگي روبه رو شود .


* خريدگندم توسط بخش خصوصي
معاون وزير بازرگاني اظهار داشت:براساس هماهنگيهاي انجام شده، تسهيلات مناسب بانكي براي خريد گندم در اختيار بخش خصوصي قرار خواهد گرفت.

وي با بيان اينكه چرخه خريد گندم از سال گذشته از انحصار دولت خارج شده ،افزود: بخش خصوصي خواستار خريد ‪ ۶/۵‬ميليون گندم يعني نيمي از توليد كشور شده است .

به گفته وي ، سيستم خريد اماني گندم به كلي ملغي خواهد شد و اين رويه به سيستم فروش گندم و خريد آرد تبديل خواهد شد.

وي گفت : از ماههاي پاياني سال گذشته سه استان كشور وارد اين برنامه شده‌اند.


* چاپ و توزيع كالابرگ مرحله سيزدهم در سال جاري
به گزارش ايرنا ، معاون وزير بازرگاني با بيان اينكه كالابرگهاي كنوني تا زمان تعيين شده براي آنها ، مورد استفاده قرار مي‌گيرند، افزود: براساس اعتبارات تخصيصي در موعد مقرر نسبت به توليد و توزيع اين كالابرگها اقدام مي‌شود.

وي در پاسخ به پرسشي در خصوص تغيير نحوه توزيع كالابرگها در ميان اقشار مختلف مردم با توجه به طرح هدفمند كردن يارانه‌ها توسط دولت در سال جاري گفت :كالابرگهاي اساسي در ميان تمامي مردم توزيع مي‌شود.

مفتح در عين حال در خصوص ميزان و نرخ آن گفت: نحوه قيمت‌گذاري و توزيع آنها در زمان مقرر مشخص و اعلام مي‌شود.

اين مقام مسئول در دولت تاكيد كرد: طرح شناسايي اقشار آسيب پذير توسط وزارت رفاه صورت گرفته است كه اين گروه از مردم امكانات مناسب را دريافت خواهند كرد.

تاريخ خبر: 18/1/86
منبع: IRNA
كد خبر: 121
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR