Iranian Sugar Factories Syndicate
 
انتخاب موضوع
اخبار سنديكا
 
اخبار ايران
 
اخبار جهان
 
استانداردهاي قند و شکر در ايران
 
بانك عملكرد كارخانه ها
 
آمار عملكرد كارخانه ها
 
آمار هاي تخصصي فند و شكر
 
كارخانه هاي قند و شكر
 
 تحولات نرخ جهاني شكر
 
تحولات نرخ فند و شكر ايران
 
سمينارهاي داخلي وبين المللي
 
تکنولوژي قند
 
ماهنامه شكر
 
مجله صنايع قند ايران
 
آرشيو عكس
 
جستجو در سایت

وب  انجمن
 
اخبار ايران
توليد کنندگان شکر منتظر پاسخ دولت در خصوص چگونگي کاهش تعرفه ها هستند .
 
دبير انجمن صنفي کارخانه هاي قند کشور :

توليد کنندگان شکر منتظر پاسخ دولت در خصوص چگونگي کاهش تعرفه ها هستند .

دولت براي مشخص نمودن شرايط تنظيم بازار و تعيين کارشناسي نرخ تعرفه هاي وارداتي ، بايد هرچه سريعتر قيمت کف و سقف شکر را در سال جاري اعلام کند.

دبير انجمن صنفي کارخانه هاي قند وشکر کشور با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران رسانه هاي جمعي کفت : ميزان توليد قند شکر در پايان سال 84 به يک ميليون و 240 هزار تن رسيد.
وي افزود ، با توجه به بازار مناسب جهت فروش محصولات توليدي به نرخ مصوب 4342 ريال و با توجه به پرداخت بموقع مطالبات کارخانه هاي قند از سوي دولت و نهايتاً تسويه حساب سريع بهاي چغندر تحويلي چغندرکاران توسط کارخانه ها ، کشاورزان در سال جاري از کاشت چغندر استقبال کردند و پيش بيني مي شود که ميزان توليد شکر در سال زراعي آينده از يک ميليون و 400 هزار تن هم فراتر رود .
وي ياد آور شد : در سال 84 به رقم خودکفايي در حدود 65 درصد رسيديم و پيش بيني مي کنيم که با استقبال بسيار خوب کشاورزان چغندر کار و افزايش سطح زير کشت اين محصول و همچنين نيشکر تا دستيابي به خودکفايي کشور يک گام نزديک تر شده و به 75 درصد از توليد نياز کشور دست يابيم .

دانايي با اشاره به سابقه يکصد و ده ساله صنعت قند در کشور گفت ، صنعت قند کشور در بيش از يک قرن گذشته تنها 18 سال يعني از سالهاي 1335 تا 1353 آزادانه و فارغ از انحصار فعاليت کرده که ميتوان اين دوران طلايي را پرارزش ترين سال هاي فعاليت اين صنعت قلمداد کرد به گونه اي که ساخت 31 کارخانه از 43 کارخانه موجود توليد شکر در کشور در اين سالها انجام شده است . دبير انجمن صنفي کارخانه هاي قند کشور با اشاره به تصميم يکباره و يکجانبه دولت در دي ماه سال گذشته مبني بر حذف « مابه التفاوت » از صنعت قند و آزاد سازي صنعت بدون هماهنگي با انجمن صنفي و کارخانه هاي قند کشور گفت :
دولت در تصميم گيري خود در دي ماه سال گذشته به يکباره پرداخت مابه التفاوت به توليد کنندگان و بعبارتي يارانه به صنايع پائين دست را حذف کرد و نرخ قند شکر را از آغاز سال جاري آزاد اعلام کرد.
وي افزود : هر چند شرايط پيش آمده تغييري در وضعيت کارخانه هاي قند وشکر و وجوه دريافتي نداشته است به گونه اي که توليد کنندگان پيش از اين تفاوت نرخ تکليفي فروش و نرخ مصوب دولت را به عنوان مابه التفاوت از دولت دريافت مي کردند ولي امسال اين ميزان از مصرف کننده دريافت مي شود ، با اينحال براي کارشناسي بيشتر در اين خصوص و نيز رعايت حقوق صنفي و تصميم گيري توليدکنندگان ، بايد اتخاذ تصميمات مزبور با همکاري و هم آرايي با انجمن صنفي توليد کنندگان قند وشکر انجام مي شد . چه اينکه دولت در تصميم دي ماه خود هيچ راهکاري را براي توليد کنندگان و سازمانهاي ذيربط تعيين نکرده و هم اکنون چگونگي فروش ، نرخگذاري ، روابط بين دولت ، توليد ، مصرف کننده در سردرگمي قراردارد .
دانائي تأکيد کرد : به هر حال شرايط پيش آمده ، هيچ منافعي را عايد توليد کنندگان قند وشکر نکرده است .
دبير انجمن صنفي کارخانه هاي قند کشور با اشاره به بند «ج» ماده 37 قانون برنامه چهارم توسعه مبني بر لزوم حضور تشکل ها در برنامه ريزي و تصميم گيريهاي دولت براي جلوگيري از ايجاد مشکل و يا اتخاذ تصميمات غير اجرايي و انتقاد از عدم اجراي اين ماده قانوني توسط مراجع ذيربط ، تصريح کرد :
متأسفانه همانگونه که در اتخاذ تصميم پرداخت نشدن مابه التفاوت به صنعت قند وشکر با اين تشکل مشورتي صورت نپذيرفت ، به تازگي شاهد هستيم که دولت در اقدامي جديد وبدون کسب نظريه هاي کارشناسي که بشدت مورد اعتراض صنايع قند وشکر کشور است اقدام به کاهش تعرفه هاي وارداتي شکر کرده است .
وي ادامه داد متأسفانه در چند ماهه گذشته تعرفه وارداتي شکر چهار بار دستخوش تغييرات شده است . وي افزود سال گذشته تعرفه شکر خام 130 درصد و تعرفه شکر سفيد 150 درصد مورد عمل قرار مي گرفت . در اواسط سال اين دورقم به 30 و 50 درصد نازل شد . از اواخر سال 84 مقرر شد تا تاريخ 1/5/85 کليه شکرهائي که به گمرک وارد ميگردد مشمول 5 درصد تعرفه براي شکر خام و 20 درصد براي شکر سفيد قرار گيرد متأسفانه اخيراً با انتشار چاپ دوم کتاب مقررات صادرات و واردات مشخص شد که تمامي موارد گفته شده حذف و از اين پس تعرفه شکر خام 4 و شکر سفيد 10 درصد مد نظر قرار گيرد (يعني در ظرف سه ماه سه بار و ظرف هشت ماه چهار بار تغيير)و اين امر در حاليست که بهاي جهاني شکر در يکماه گذشته با تنزل مواجه شده و از 490 دلار به 445 دلار کاهش يافته است و لذا کاهش تعرفه همزمان با کاهش قيمت جهاني نگرانيها ي فراواني را براي توليد کنندگان ايجاد کرده است مسلماً اين امر باعث خواهد شد در روزهاي آينده شکر بصورت انبوه به کشور وارد و بازار را قبل از شروع بهره برداري کارخانه هاي قند کشور اشباع نمايد .
وي تصريح کرد در نشستي که هفته گذشته ، با دکتر طهماسبي وزير صنايع و معادن برگزار شد
، ايشان جهت حل معضل بوجود آمده و انجام تغييرات لازم در مصوبه اخير کاهش تعرفه قول مساعد دادند و اميدواريم که تا قبل از اشباع بازار اين مشکل مرتفع گردد.
وي افزود در صورت عدم حل موضوع و رفع آثار اين تصميمات غير کارشناسي ، همه اقشار اعم از دولت ، توليد کننده و مصرف کننده متضرر گرديده و تنها سود آن نصيب دلالان خواهد شد.
دانايي يادآور شد : اگر در اتخاذ تصميم فوق با انجمن صنفي کارخانه هاي قند کشور مشورت مي شد مي توانستيم با ارائه مستندات مربوط به تصميماتي مشابه که در سال هاي گذشته اتخاذ شد و منجر به انبار شدن شکر در کارخانه ها و شکست توليد داخلي شد ، نتايج چنين تصميمي را به آنها يادآور شويم .
وي اشاره کرد : در شرايطي که دولت ميزان تعرفه وارداتي گوشي موبايل و برخي از اقلام لوازم خانگي را که توليد آنها هم در داخل کشور استراتژيک نيست ، به شدت افزايش مي دهد ، چه توجيهي براي کاهش شديد تعرفه و واردات محصول استراتژيک شکر که در زمره محصولات مشمول خودکفايي کشور است ، دارد ؟
وي افزود قيمت جهاني شکر در چند ماهه اخير بشدت نوسان داشته و بنظر ميرسد که آقايان مبناي نرخ جهت تعيين تعرفه را بالاترين نرخ چند ماهه اخير يعني 490 دلار در نظر گرفته و اقدام به کاهش تعرفه نموده اند در حاليکه مي بايستي ميانگين قيمت يک دوره زماني ملاک باشد .
وي تأييد کرد : انجمن صنفي کارخانه هاي قند کشور به نمايندگي از کشاورزان چغندر کار ، کارخانه هاي توليد کننده قند وشکر به شدت به اين تصميم دولت معترض است و خواهان پاسخگويي تصميم گيرندگان در خصوص مبناي اين تصميم گيري مي باشد .
دانايي يادآور شد : بر طبق آمار واصله دولت در يکسال گذشته بيش از يک ميليون تن شکر وارد کرده است که مقادير چشمگيري در انبارهاي دولت موجود است لذا دولت مي توانست با موجودي خود بازار را تنظيم و از اتخاذ چنين تصميماتي که فقط منجر به افت قيمت شکر در فصل توليد يعني شهريور و مهرماه خواهد شد اجتناب نمايد.
در ادامه دانايي خواستار تعيين نرخ قند وشکر در سال جاري از سوي دولت شد و گفت : دولت بايد دو نرخ کف و سقف را براي قند وشکر تعيين کند.
وي افزود با توجه به اينکه خريد چغندر بصورت تضميني انجام مي شود و کارخانه ها ملزم به خريد چغندر با نرخ تعيين شده توسط شوراي اقتصاد هستند ، و نيز تعيين دستمزد کارگران از سوي دولت مي باشد ، لذا نرخ کفي بايد مشخص باشد که چنانچه به دلايل مختلف اين نرخ افت کرد دولت با ورود به بازار شکر از کارخانه ها خريداري کند .
دانايي اضافه کرد : نرخ سقف هم براي مداخله دولت در بازار در مواقع رشد بي رويه قيمتها و نيز براي تعيين تعرفه هاست که چنانچه اين نرخ تعيين نشود هر سازماني به سليقه خود و در هر قيمتي در بازار دخالت خواهد کرد .
دانايي با اشاره به لزوم هرچه سريع تر تعيين نرخ شکر در سال جاري از سوي دولت يادآور شد : در شرايطي که هنوز قيمت فروش شکر در سال جاري مشخص نشده ما نميدانيم کاهش ميزان تعرفه شکر وارداتي در سال جاري با کدام پايه نرخ و بر اساس چه منابعي اتخاذ شده است ؟

دانايي از توافق انجمن کارخانه هاي قند وشکر کشور با بورس کالاي کشاورزي براي تصويب آئين نامه اي در خصوص نحوه ورود شکر به بورس خبر داد و گفت : با تهيه اين آئين نامه اميدواريم به زودي شرايط لازم براي معامله شکر در بورس فراهم شود.
وي تصـــريح کرد : توليد کنـــندگان قند وشــکر با تمام کارخـــــانه ها و صنايع پايين دست در تهيه شـــکر مورد نيازشان همکاري صميمانه اي داشته و خواهند داشت و چون خود را متعلق به خانواده توليد کشور مي دانند حاضر به هر گونه همکاري با اين صنايع مي باشند .
وي يادآور شد : به تازگي سايت اختصاصي انجمن صنفي کارخانه هاي قند کشور به منظور ارتباط هر چه بيشتر ، دست اندر کاران و متخصصان و صاحب نظران در اين خصوص راه اندازي شده است و از اين پس علاقمندان مي توانند با رايه نظرات خود در اين سايت ، مارا در مسير خودکفايي و بهبود روند توليد ياري کنند .
تاريخ خبر: 15/4/1385
منبع: ISFS
كد خبر: 17 

تهران-میدان دکتر فاطمی-خ شهید گمنام- ساختمان 23 -طبقه دوم تلفن: 88965715-88969903-88964260-021

E_mail: info@isfs.ir